Jak Nastartovat Propagaci na Facebooku – shrnutí přednášky z imsrazu v Ostravě 24.7.2012

Marketing na Sociálních Sítích

Jak určitě většina z vás ví, před několika měsíci jsem spustil projekt Internet Marketing Sraz.

Projekt stojí na tom, že se každý měsíc koná setkání všech, kteří se zajímají o marketing a podnikání na internetu. Kromě stálých účastníků se vždy objeví i nějaké nové tváře a nás, kteří se na srazech objevujeme pravidelně, to velmi baví.

Vždy se totiž objeví nějaký nový problém, neznámý zajímavý projekt, nová myšlenka apod. a všichni společně řešíme nejrůznější aspekty tohoto podnikání. Někdy se jedná o e-shop, jindy o magazín nebo technický portál. Pokaždé je to ale zajímavé :).

Zároveň vzhledem k tomu, že zájem o imsraz je větší, než jsem původně očekával, jsme zavedli pravidlo, že se na začátku každého Internet Marketing Srazu v Ostravě koná nějaké povídání (nebo chcete-li – přednáška).

No a na posledním (třetím) imsrazu měl přednášku můj dobrý kamarád David Lörincz. David je specialistou na sociální sítě a působí jako správce sociálních sítí u cestovní agentury. Téma přednášky bylo Jak nastartovat propagaci na Facebooku.

A protože věřím, že by vás poznámky z jeho přednášky mohly zajímat, rozhodl jsem se shrnutí zveřejnit zde na webu PropagaceNaInternetu.cz.

Pojďme se na to podívat…

Lidé se na Facebook chodí bavit, nikoli nakupovat

Na úvod přednášky David uvedl na pravou míru jednu základní a velmi důležitou věc – lidé se na Facebook chodí bavit, nechodí tam nakupovat. To je ta podstatná skutečnost, kterou je potřeba si uvědomit ještě před tím, než začneme na nějaké Facebookové strategii pracovat.

Proč přichází uživatel na Facebook?

Protože se nudí…

Proč jde na Facebook?

Aby se pobavil…

Abychom dokázali upoutat pozornost tohoto znuděného BFU (běžný Facebook uživatel :)), musíme mu dát něco, co jej osloví. Podle statistik nejvíce uživatele Facebooku zaujmou:

  • Pěkné ženy (muže)
  • Pěkní muži (ženy)
  • Zvířátka (všechny – skoro :))
  • Vtipy (všechny bez rozdílu)

Nejlepší kombinací je tedy skloubit pěknou ženu (muže) se zvířátkem v nějakém vtipném kontextu :D. Možná se smějete (jako já), ale když nad tím trošku popřemýšlíte, dáte Davidovi za pravdu…

Ale ještě předtím, než budete přemýšlet nad tím, jak zaujmout své fanoušky, musíte je nějakým způsobem získat

Jak získat fanoušky pro svou Facebook stránku

V podstatě existují dva způsoby, jak můžete fanoušky získat:

  1. Nákup fanoušků
  2. Poctivé/pracné získání fanoušků

1. Nákup fanoušků

Fanoušky lze samozřejmě zakoupit (žijeme v době kapitalismu – koupit si můžete prakticky cokoli).

Stojí ale tito fanoušci za to? Určitě tušíte, co David na přednášce řekl…

Nestojí!

Koupí fanoušků pro svou stránku totiž získáte buď mrtvé fanoušky – fanoušky, kteří jsou uměle „vytvořeni“. Profily, které jsou založeny jen za tímto účelem a nejsou na sociálních sítích a internetu obecně vůbec aktivní. Tito fanoušci však v dnešní době bývají i chytře prolinkováni – mají spoustu přátel, líbí se jim spousta stránek a podobně – stále jsou to však imaginární „lidé„.

Nebo maminky na mateřské, které nemají nic jiného na práci, než sedět u Facebooku, klikat na hezké obrázky, soutěže a tak dále. Divili byste se, ale takových maminek je opravdu spousta (nerad bych se někoho dotkl, ale je to tak)…

Kromě toho můžete do řad svých fanoušků zakoupit také děti a jedince v pubertě (slušně řečeno). Takové fanoušky je sice snadné získat, kupní síla se v těchto řadách však hledá jen velmi obtížně.

No a v neposlední řadě se můžete setkat také s tzv. lovci soutěží. Lovci soutěží jsou takoví uživatelé Facebooku, kteří si pěkně sednou k počítači a odklikají vše, na co narazí, jen s vidinou možné výhry. vůbec však nemají zájem (u kterékoli z firem) nakoupit.

Jednoduchý závěr:

ZÁKAZNÍKA SI PROSTĚ NEKOUPÍTE!

Druhou variantou je tedy:

2. Poctivé získání fanouška

Takových fanoušků sice nikdy nebudete mít tolik, jako kdyby jste si je jednoduše nakoupili, ale za to budete mít fanoušky, kteří mají o vaše příspěvky zájem.

(Takové fanoušky můžete získat například z vašich webových stránek).

Pokud se vám totiž podaří přimět potenciálního zákazníka, aby na vaší Facebookové stránce klikl na „To se mi líbí„, zajistíte si tak stálou komunikaci s tímto zákazníkem. I když by tento zákazník na váš web už nikdy nemusel přijít, na Facebooku se mu budete stále připomínat.

U poctivě získaných fanoušků se setkáte s mnohem vyšší mírou engagementuzainteresování. Tito fanoušci jsou totiž fanoušky dobrovolně a to, co děláte, je opravdu zajímá.

Je mnohem lepší mít sto poctivých fanoušků, než desetitisíce fanoušků, kteří se o vás vůbec nezajímají.

Základní princip, jak získat loajálního fanouška

…vždy tkví ve dvou základních bodech:

  1. musíte mít unikátní projekt, obsah, myšlenku nebo produkt
  2. musíte uživateli Facebooku dát nějaký důvod k tomu, aby vaši stránku „lajknul

Pokud budete jen firma, která řekne fanouškovi „Lajkni nás a my ti budeme posílat reklamní sdělení“ nikdo si nebude chtít svůj news feed zaplnit reklamou a tudíž vaši stránku sledovat nebude.

Pokud však uživatelům nabídnete něco, co jinde nenajdou, pak tomu bude naopak – budou vás sledovat rádi, budou vaše příspěvky sdílet a podobně.

Placená reklama na Facebooku

I když se nákup fanoušků důrazně nedoporučuje, přesto lze na Facebooku využít nějaký ten kapitál. Facebook nabízí různé druhy placené reklamy:

  • Pay Per Click (PPC)
  • Cost Per Thousand (CPT)
  • Placený příběh

Pay Per Click asi netřeba vysvětlovat. Jedná se o reklamu, kdy zaplatíte v okamžiku, kdy na ní někdo klikne.

Cost Per Thousand funguje naopak na základě zobrazení reklamy. Je tedy úplně jedno, zda-li uživatel na reklamu klikne či nikoli. Platíte „za tisíc zobrazení“ vaší reklamy.

Placený příběh si již vyžaduje nějakou tu fanouškovskou základnu. Jedná se o takový příspěvek, který se vám objeví v postraním panelu na Facebooku s informací, kterým vašim přátelům se daná stránka líbí. Tento placený příběh může být velmi efektivní už jen díky tomu, že je to taková poloviční reference od přátel.

U placené reklamy je však důležité si uvědomit základní princip a tím je – cílení. Na Facebooku lze totiž reklamu cílit pomocí různých faktorů (pohlaví, věk, lokalita, zájmy…). Ať se jedná o jakoukoli reklamu, cílení je velmi důležité.

Základní předpoklady efektivní reklamy jsou dobře vytvořená reklama a správné cílení.

Pokud se rozhodnete do reklamy na Facebooku investovat, rozhodně si dejte opravdu záležet na tom, jak bude reklama zpracovaná a komu se bude zobrazovat…

Zlaté nugety propagace na Facebooku

Primárním cílem propagace na Facebooku však není jen samotný prodej. Jak jsme si řekli již v úvodu článku/prezentace – lidé se na Facebook chodí bavit, nechodí tam nakupovat.

Nejvíce vám může Facebook nabídnout z pohledu:

Budování značky

Budování značky a rozšiřování povědomí o vaší firmě, vašem podnikání je velmi pozitivním dopadem správné propagace na Facebooku.

Komunikace se zákazníky

Skrze Facebook můžete velmi snadno, rychle a efektivně komunikovat se svými (potenciálními) zákazníky. Můžete jim poradit, pomoci, řešit s nimi problémy atd.

Virální marketing

Pokud máte dobrý nápad, může se vám podařit vytvořit virální kampaň. Virální reklama je taková reklama, která uživatele osloví a ti ji následně samovolně šíří dál (může se jednat například o vtipné video, které budou uživatelé dobrovolně sdílet se všemi svými přáteli a podobně).

Tak se o vás a vašem podnikání může dozvědět mnoho lidí, kteří by se o vás jinými způsoby nemuseli dozvědět vůbec.

Příklad skvělé virální reklamy jsme si ukázali v minulém článku.

Shrnutí

Chcete-li dělat marketing na Facebooku opravdu kvalitně, vykašlete se na nakupování fanoušků a různé podobné podvodné praktiky.

Nevěnujte svou pozornost pouze počtu fanoušků a tomu, kolik jich má vaše konkurence. Soustřeďte se na to, jak tito fanoušci komunikují, jak sdílejí a jak jsou aktivní při komunikaci s vámi.

Není důležité mít hodně fanoušků, je důležité mít fanoušky, kteří mají zájem a kteří jsou ochotni u vás utratit své peníze

Na závěr ještě přidávám kompletní Davidovu prezentaci.

Nemám co víc dodat, snad jen – skvělá práce! 🙂

Co říkáte na Davidovu přednášku vy? Snad jsem vám ji tímto způsobem alespoň trochu přiblížil 🙂 a pokud se vám článek líbil, neváhejte a sdílejte…

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

6 komentářů u Jak Nastartovat Propagaci na Facebooku – shrnutí přednášky z imsrazu v Ostravě 24.7.2012

  1. David Lörincz napsal:

    Pěkné shrnutí Jakube. Jsem rád, že jsem mohl pomoci – příště se těším na povídání Honzy.

    • Jakub napsal:

      Tak to jsem rád Davide, že se hlavně tobě, jako autorovi přednášky, toto shrnutí líbí 🙂

  2. Mirek napsal:

    Vypadá to na fain akci. Škoda, že je to v Ostravě.

  3. Pingback: Měsíční Zpráva o Návštěvnosti - Červenec 2012 | Propagace na internetu

  4. Pingback: Skuteczna forma marketingu on line

  5. Asi už bych se mohl podívat na nějakou přednášku o marketingu… mohlo by to být poučné, měl jsem možnost shlédnout různé diskuse a přednášky o účesech, módě, Informačních technologiích, bezpečnosti na internetu ale o marketingu ne 🙁

Napsat komentář: David Lörincz Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!