Ach Dopravo, Ty Mrcho Jedna Bezcitná…

E-shop

Doprava, doprava, doprava…

Ekvivalent realitního „lokace, lokace, lokace…“ pro e-shopy.

Statistika za rok 2012 ukázala, že 67% nákupních košíků v elektronických obchodech lidé opustí těsně před dokončením objednávky.

Co je k tomu ale vede? Opravdu je dokáže něco natolik naštvat? Proč spokojeně nakupuje, ale když dojde na lámání chleba, uteče nám?

  • 57% nakupuje jen tak, jen internetově, nemají vlastně v plánu za dané zboží zaplatit a dostat jej. Je to určitá forma zábavy, či něco podobného…
  • 56% si zboží ukládá pro pozdější nákup.
  • 55% odejde proto, že se jim zdá příliš vysoká cena dopravného.
  • 51% to vzdá, když zjistí, že se celková hodnota jejich nákupu nedostala na poštovné zdarma.
  • A konečně – 40% odchází proto, že se informace o dopravě dozvěděli příliš pozdě…

Kromě prvních dvou, kteří si jen hrají a kteří se připravují na pozdější nákup, se vše točí kolem dopravy.

Nepříjde vám na jednu stranu příšerné, že doprava dokáže tolik lidí odradit od nákupu v e-shopu? Neumí si snad spočítat to, že někdo musí ten balík zabalit, odvézt jej na poštu a potom pošta musí pěkně balíček doručit lenochovi až domů?

Hrůza…

No ale nepříjde vám na druhou stranu úžasné, že vlastně většina lidí odchází kvůli něčemu, co můžeme poměrně velmi snadno ovlivnit. Kvůli něčemu, co nezávisí na Googlu nebo Seznamu? Prostě kvůli dopravě, se kterou si můžeme více či méně dělat co chceme?

Super!

Mrkněme ještě na tohle:

Jak návštěvníky ovlivňuje doba dodání?

Jak ovlivní nakupujícího doba dodání? Co když mu řekneme, že bude mít nákup doma za 3 dny? Co když za 5? Nebo za 10? A co když není doba dodání uvedena vůbec?

Při mém vlastním průzkumu nakupujících v elektronických obchodech, na kterém momentálně pracuji, mi sdělila naprostá většina respondentů, že je odradí od nákupu, pokud bude doba dodání delší, než 14 dní… Tedy – pokud jim nákup dodáme dříve, než za 14 dní, nenechají se od nákupu v e-shopu odradit.

Myslím si, že chtěli být jen velkorysí při vyplňování mého dotazníku… Nebo uvažovali až příliš racionálně :).

Opět se ale odvolám na zprávu za rok 2012, která ukázala následující čísla:

Kolik lidí odchází kvůli době dodání?

  • 8 a více dní – 38%
  • Doba dodání není stanovená – 24%
  • 6-7 dní – 16%
  • 4-5 dní – 15%

Vztah mezi dobou dodání a odchozími nakupujícími je tedy zřejmý (a naprosto logický). Čím déle to trvá, tím spíše odradíte zákazníka. Zajímavá je ale hodnota, kdy není doprava uvedena vůbec. Pokud nakupujícímu jasně neřeknete, jak dlouho dodání trvá, téměř každý čtvrtý odchází.

Na dotaz, jakou nabídku či službu očekává nakupující v závěrečném kroku nákupu, odpověděly bezmála 3/4 lidí, že tam chtějí dopravu zdarma.

Co si z tohoto článku odnést?

Doprava je pěkná potvora, která dokáže odradit spoustu lidí od nákupu.

Doprava je zároveň naše kamarádka, protože s ní můžeme pracovat.

Jednoduše:

  1. Snažte se zboží dodávat co nejdříve, jak je to jen možné. Čím rychleji zboží dodáte, tím méně nakupujících odradíte.
  2. Udělejte si průzkum konkurence, jejich a svých cen. Máte u své marže rezervu? Můžete si dovolit snížit svůj zisk a poskytnout dopravu zdarma? Udělejte to!
  3. Máte možnost zvýšit ceny produktů tak, abyste mohli nabízet dopravné zdarma? Udělejte to!
  4. Nemáte možnost nabídnout dopravu zdarma? Prodáváte menší produkty? Nabídněte dopravu zdarma u větších balíčku nebo při dosažení určité hodnoty nákupu.
  5. Sledujte a měřte, co vám která změna přinesla a které řešení pro vás bude nejvhodnější 😉

Máte e-shop? Jak je to u vás? Jak pracujete s dopravou? Pracujete s ní vůbec?

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

5 komentářů u Ach Dopravo, Ty Mrcho Jedna Bezcitná…

  1. Martin Šimko napsal:

    Článek zajímavý, ale vidím v něm několik zásadních věcí, které by chtělo uvést. Především zdroj. Píšeš „statistika ukázala…“, kdo statistiku dělal, kolik bylo dat, jak probíhalo vyhodnocení, …? Věřím jen těm statistikám, které si sám zfalšuji….

    Procenta tady lítají, ale není popsáno, jak se k nim došlo. Respektive, součet ani v jednom příkladě nedává 100 %. Možná, že se jednotlivé množiny překrývají, ale je potřeba to uvést, jinak to jsou pro mě nerelevantní čísla.

    Snad moc neprudím, ale jako matematik si z článku nic neodnáším právě kvůli těmto chybám.

    • Jakub napsal:

      Ahoj Martine, samozřejmě neprudíš, chápu tvé otázky a je mou vinou, že jsem tyto informace neuvedl sám od sebe 🙂 teď k tvým dotazům:

      V prvním případě je to trochu složitější, protože závěr byl postaven na základně několika průzkumů, dotazníků a anket. Proto se nemůžeme dopátrat jednoduchého 100% vzorku respondentů, protože prostě jednoduchý 100% vzorek neexistuje. Statistiku zpracovali comscore.com celosvětově, je to velká společnost, mají pobočky po celém světě a tohle jsou jedni z nej lidí, od kterých čerpám analytická data.

      Ve druhém případě je to již mnohem jednodušší – součet odchozích nakupujících ti samozřejmě nedá 100%, protože zde se bavíme jen o tom, kolik lidí odchází kvůlli dopravě, ale někdo přecijen nakoupil, nebo neodešel kvůli dopravě, ale z jiného důvodu.

      A konečně zdroj – ten bohužel nejsem schopen uvést, protože jsem si udělal poznámky pro budoucí článek o dopravě a teď teprve na něj vyšel čas a příležitost. Vím ale že jsem ty výpisky měl ze zprávy z roku 2012 od comscore.com. Bohužel si nenechávám všechny pdfka, které dočtu, dělám si jen poznámky podle tématiky (můj iPad by tolik dat neutáhl :D). Každopádně ale doporučuji mrknout na jejich web, najdeš tam spoustu užitečných průzkumů a dat (pokud máš rád tyto analytické údaje)…

      Snad jsem dostatečně vše „obhájil“ 😀

  2. Martin Šimko napsal:

    Super, díky za odpověď už jsem spokojenější 😉

  3. Pingback: Marketingový průzkum trhu u vašich zákazníků vám dá víc, než generické statistiky | Propagace na internetu

Napsat komentář: Martin Šimko Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!