S Janem Linhartem o Dnešním SEO

Rozhovor s Janem Linhartem

Dnes mám pro vás připravený skvělý rozhovor s Honzou Linhartem, mým velmi dobrým kamarádem a hlavně – odborníkem na slovo vzatým v oboru optimalizace pro vyhledávače.

Honza začal s internetovým businessem okolo roku 2000 a prakticky celou dobu se zabýval jen optimalizací webových stránek. SEO vždy bylo a je jeho pravou specializací. Vede společnost SEOLinhart, kde poskytuje své SEO služby.

V dnešním rozhovoru nám povykládá, jak vše probíhalo od jeho začátků. A také – jak se SEO dělalo před lety a jak se dělá dnes.

Doufám, že se vám rozhovor bude líbit, a nyní už k hlavnímu programu 🙂

Ahoj Honzo, přestože většina čtenářů tě nepochybně zná, mohl by ses nám trochu představit?

Ahoj Jakube, hodně lidí neví, že jsem měl svůj první malý webík v HTML již na přelomu roku 2000 a 2001. Jednalo se ale jen o osobní web. V roce 2004 jsem se dozvěděl o soutěži „Běžešelemovací řůčovičky“, které jsem se sice přímo neúčastnil, ale díky této soutěži jsem se začal více zajímat o SEO.

Ve stejném roce mi zároveň napsalo jedno zahraniční casino, zda bych neprodal odkazy z jednoho svého webu. S nabídkou jsem souhlasil a začaly přicházet první peníze za prodej odkazů. Říkal jsem si, že když chodí peníze z jednoho webu, proč by se nedala tato činnost duplikovat? Zjišťoval jsem, proč měl někdo o odkazy zájem, jaké jsou ceny odkazů, objevil jsem pojem PageRank, atp.

Postupně jsem začal budovat síť webů, ze kterých bylo možné prodávat odkazy. Weby jsem i nakupoval. Pamatuji, jak jsem např. dával poptávky na diskuse.jakpsatweb.cz (Webtrh ještě neexistoval) po webech s PR. Zájemcům o prodej webů jsem musel ještě vysvětlovat, co to vlastně PageRank je. Podobné situace se v tuto dobu už neopakují.
Za těch několik let na internetu jsem nasbíral hodně domén, rozjel více projektů, ale SEO jsem zůstal stále věrný.

Poznámka: V minulosti fungovalo SEO trochu odlišně, zejména proto, že se využívalo všech dostupných prostředků a hrálo se přesně podle toho, co pravidla povolovaly. Neustálá snaha vyhledávačů poskytovat co nejlepší výsledky vyhledávání však mění pravidla hry…

Jak jste dělali SEO dříve?

Pravidla vyhledávačů se za poslední roky moc nezměnila. Vždy vyhledávače hlásaly, že se mají odkazy budovat přirozeně, má být unikátní a užitečný obsah, nemají se nakupovat odkazy, atp. Spousta lidí ale hledala skulinky, jak by svému webu mohla pomoci co nejrychleji. Využívaly se tedy metody, které nebyly z hlediska SEO přirozené – např. registrace do spousty katalogů. Když některý postup fungoval, tak ho lidé samozřejmě dělali, i když z katalogů nepřišel žádný návštěvník. Teprve v posledních letech/měsících začal Google více dbát na to, aby majitelé webových stránek dodržovali pravidla, která ale už byla dávno daná. Sám jsem se divil, že vyhledávačům trvalo tak dlouhou dobu, než proti různým metodám zakročily.

Přímo my jsme dříve posilovali klienty především zpětnými odkazy z našich webů. Stačilo pár odkazů a výsledek se opravdu dostavil. Bylo skvělé pozorovat výsledky, kterých šlo dosáhnout opravdu snadno. Tento způsob získávání odkazů byl pro nás snadnější, než nakupování odkazů od cizích majitelů, kde je obrovská administrativní zátěž.

Samozřejmě jsme dělali i spoustu dalších věcí, které dnes už nemají význam – ať už zmíněnou registrace do hodně katalogů, nebo duplicitní PR články.

Jak děláte SEO dnes?

Hodně s klienty konzultujeme jejich internetové řešení. Je lepší, pokud mohou odkazy získávat pomocí tzv. linkbaitingu. Málokterý web ale nabízí výraznou konkurenční výhodu oproti konkurenčním webům. Spousta webů si je podobná jako vejce vejci. Stejný sortiment nabízí malý e-shop a zároveň obrovské firmy s dobrou reputací a brandovou reklamou. Kde není nápad, nebo inovativní řešení, musí být peníze.

Pro dlouhodobé klienty aktuálně budujeme většinou trvalé odkazy = jednou zaplatí a odkazy se budou zobrazovat už napořád. Z dlouhodobějšího hlediska je tato varianta pro klienta finančně výhodnější, než pronájem odkazů na měsíční bázi. Většina odkazů je tedy z tematických magazínů, které pečlivě vybíráme. Nevkládáme duplicitní články, neumisťujeme na weby, které nejsou tematické ani články nevkládáme na weby, které slouží jen pro umisťování placených článků (jsou zde samé články s odkazy). Jedná se tedy o budování nejpřirozenějších odkazů, jaké snad mohou být. Dbáme na správně rozmělnění anchor textů, vhodné landing page, atp.

Jedná se tedy o hodně titěrnou práci. Tvoříme si vlastní databázi webů, kde můžeme nakupovat reklamní prostor. Poptávkových služeb také využíváme, ale je zde strašně malá nabídka a většinou zde figurují weby, které se živí právě reklamou. Nejlepší reklamní prostor nalézáme za pomoci individuálního oslovování spousty webů.

Samotnému linkbuildingu samozřejmě přechází důkladná analýza klíčových slov a úpravy chyb na webu z pohledu SEO (odstranění duplicit, atp.). V konkurenčním prostředí ale firmy většinou nemají nějakou obrovskou chybu na webu a právě proto poté rozhodují off-page faktory.

Je poskytování SEO služeb pořád žádaná služba?

Lidé stále vyhledávače využívají. Zároveň počet aktivních uživatelů internetu v ČR stále roste. Z vyhledávačů většinou chodí nadpoloviční počet uživatelů a je škoda nevyužít potenciálu SEO. Na druhou stranu se vyrojila spousta malých firem či živnostníků, kteří nabízí SEO, ale nakupující trochu tahají za nos. Zaregistrují je do katalogů a řeknou, že tohle je to SEO. Po takové práci se nedostaví výsledky a nakupující si pak myslí, že je to SEO na nic, i kdyby si ho objednali od někoho jiného.

Koluje zde spousta mýtů a polopravd a kdo se v tomto oboru neorientuje, tak může někomu lehce sednout na lep. Poskytovatel pak ze zákazníka vytáhne peníze, ale reálně moc nepomůže.

Poptávky po našich službách nám chodí téměř každý den, ale většina poptávek je právě od e-shopů, které se nemohou nijak odlišit od konkurence a myslí si, že je jednoduše vytáhneme nahoru.

Samozřejmě už existuje v ČR více odborné literatury, která začátečníkům může napovědět, co mají dělat. Kdo chce tedy nutně šetřit a má volný čas, tak ho napadne řešit SEO samostatně. Je ale důležité si uvědomit cenu vlastního času. Mnohdy bývá levnější využít služby agentury, než investovat vlastní čas. U středních a větších firem ani nemluvě.

A jak je to z tvého pohledu poskytovatele? Investuješ nyní do kvalitnějšího SEO pro klienty více práce?

Aktuálně musíme klientům věnovat několikanásobně více práce, než tomu bylo dříve. Není to navýšení o jednotky nebo desítky procent, ale opravdu o násobky. Díky zvýšení časové náročnosti je samozřejmě vyšší i cena. Kvalitní práci ale nelze nějak obejít a času je aktuálně potřeba více.

Jaký je výsledek? Jste jako SEO agentura stále schopni poskytnout kvalitní a znatelné výsledky pro své klienty?

Pokud bychom nemohli poskytnout kvalitní práci, nemohli bychom podnikat. Aktuálně mají klienti tu výhodu, že když investují např. 20 000 Kč měsíčně, my průběžně zlepšujeme jejich odkazový profil. Za rok tedy utratí skoro čtvrt milionu a jakmile přestanou platit, tak veškeré odkazy zůstanou zachovány. Peníze se nevypaří do vzduchu a efekt investice bude s dlouhodobým efektem. Je to tedy výhoda oproti banerovým kampaním nebo standardnímu nákupu odkazů na měsíční bázi. Zde když přestanete platit, tak Vám investice do budoucna už moc užitku nepřinese. Ba naopak si můžete poškodit odkazový profil, nebo skončit v sandboxu, protože se odkazy nevyvíjely přirozeně.

Klient se u nás nemusí zároveň k ničemu vázat – že musí např. naše služby odebírat rok, atp. Jednoduše každý měsíc reportujeme, co jsme vše udělali a buď je klient spokojen a platí dál a nebo může přestat platit. Našim cílem samozřejmě je, aby byli klienti co nejvíce spokojeni a aby nám od nich každý měsíc pravidelně přicházely platby. Vzhledem k tomu, že k nám není klient vázán, se musíme otáčet a odvádět kvalitní práci.

Moc děkuji za rozhovor Honzo a přeji mnoho úspěchů a spokojených zákazníků 🙂

I já děkuji Jakube a doufám, že se líbil tobě i čtenářům Propagace Na Internetu.

Jak vidíte, i když se myšlenka optimalizace pro vyhledávače ve své podstatě nezměnila, pravidla ano. Proč? Protože Google začal nekalé praktiky opravdu řešit. Dnes tedy poctivé SEO stojí opravdu mnohem více času, práce i plánování.

Líbil se vám rozhovor? Nezapoměňte jej sdílet se svými přáteli 😉

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

12 komentářů u S Janem Linhartem o Dnešním SEO

  1. Pingback: Rozhovor o dnešním SEO | Blog SEO Linhart.cz

  2. Martin Šimko napsal:

    Je docela smutné, že nákup odkazů, „které vydrží napořád“ chápete jako nejlepší a nejpřirozenější linkbuilding. Pokud jsem to správně z článku pochopil. Takto zaděláváte svým klientům na pořádný problém penalizace…

    • Jan Linhart napsal:

      Určitě je nejlepší metodou linkbaiting a získávání odkazů přirozenou cestou (což jsem i uvedl v rozhovoru). To je samozřejmě nejpřirozenější cesta.

      Pokud někdo ale nemá nápady a jde cestou tvrdého nákupu, tak je pravděpodobnějším, že se mu spíše vyplatí trvalejší investice než jednorázové nákupy. Samozřejmě záleží vždy na konkrétním klientovi. Každému se může vyplatit něco jiného. Někomu se mohou vyplatit i bannery a bude je obhajovat. Jen jsem řekl pravděpodobnější možnost u přímého nákupu bez nápadu.

      • Martin Šimko napsal:

        A neměla by nápady přinášet agentura? K čemu si potom klient platí agenturu? Aby nakupovala odkazy?

        Znovu opakuji, že nákup odkazů je cesta do pekla (banu od Googlu) a přímé ohrožení klientů, kteří vám za to ještě platí.

        Jako bych zde omládl o několik let a vrátil se tak do roku 2008…

        • Tomáš Kelnar napsal:

          Je otázka zda se opravdu nevrací těch pět let zpět. Předevčírem spustil Seznam.cz údajně změnu k lepšímu, já však u mnoha dotazů zaznamenal spíše cestu zpět do seo pravěku. Neřeším teď konkrétně weby mých klientů (drtivá většina se posunula je o pár pozic a to jak nahoru, tak dolů), spíše mi jde o konkrétní výsledky pro uživatele, protože aktuálně nabízené výsledky vyhledávání spíše lidi úplně odradí od hledání na Seznamu. Chtěl jsem se proto zeptat zda jste to také (oba) zaznamenali a jaký je váš názor. Je jasné, že dojde ještě ke korekcím, ale mně to přijde, že se Seznam definitivně zbláznil:) Dva konkrétní příklady jsem sepsal na narychlo vytvořený web, právě proto, abych se mohl zeptat odborníků na jejich názor (a těžko bych posílal takový elaborát a x screenshotů mailem) a také abych si tak nějak postěžoval. Články jsou zde: http://www.seo-sem-ppc.eu/seo-clanky/seznam-neumi-cesky a http://www.seo-sem-ppc.eu/seo-clanky/seznam-se-zblaznil-aneb-registrace-katalogu-opet-zije

  3. Jan Linhart napsal:

    Klientům navrhujeme i metody linkbaitingu a zároveň také budujeme odkazy dalšími způsoby. Podobně, jako to dělají i jiní velcí hráči v ČR typu H1.cz a další. I od Vás p. Šimko, jsem objednával služby a dělal jste pro nás registrace do katalogů, které dříve měly vliv a standardně jsem za ně platil a nyní může tato metoda poškodit odkazový profil… Souhlasím s tím, že se metody neustále vyvíjí a aktuálně budujeme odkazy nejpřirozenějšími cestami, jaké existují.

  4. Martin Šimko napsal:

    Ano, katalogy dříve měly vliv, v tom se shodneme. Ale je potřeba se neustále posunovat dále a nebudovat odkazy, které mohou poškodit klienta. Což placené odkazy mohou a už velmi dlouhou dobu.

  5. Matěj Švec napsal:

    Problém ze SEO je takový, že dnes se v případě offpage SEO bavíme spíše o content marketingu s podporou PR nebo sociálních sítí, či obojeho dohromady. Dnes je to spíš o tom generovat zajímavý obsah, nejlépe trvalé hodnoty (pak už je to spíše strategický koncept, než-li obyčejná marketingová kampaň) s tím, že SEO se zde bere do úvahy. Tady ta provázanost obsahu a strategie, která přináší dlouhodobou hodnotou znamená mnohem užší spolupráci agentury a klienta, jelikož agentura nemůže mít naprosto insiderský pohled do obchodního modelu klienta, do jeho cílové skupiny atd…, což je její největší síla i slabost, právě proto by tyto dvě strany měli spolupracovat co nejvíce. osobně tak vnímám pojem „dlouhodobě přínosný linkbaiting“. Druhou možností je vytvořit hodnotu, která slouží k pobavení a není tak úzce svázaná se strategií společnosti. Ta má ale často mnohem menší životnost. Možným východiskem může být správná práce s ohlasem na takový postup (PR a management vzniklé komunity, pokud nějaká vznikne). Ve finále jsou největším nejen „SEO“ aktivem lidi a jak s nimi dokáže společnost pracovat, přijde mi rozumnější tedy usilovat o komunitu a interakci, než o pár zpětných odkazů, ať už se jedná o lidi ve firmě klienta, či o jeho zákazníky.

    • Matěj Švec napsal:

      Logicky z toho co jsem napsal tedy vyplívá, že SEO přesahuje svoji dřívější „škatulku“ celkem všemi směry a že zásadní je spolupráce 🙂

      • Jakub napsal:

        Naprosto s tím souhlasím, vlastně jsi mi Matěji vzal slova přímo z úst (klávesnice) v pondělí jsem totiž zveřejnil článek o tom, jak by dle mého měla dnes fungovat SEO agentura 🙂

    • Jáchym Čadil napsal:

      Naprosto souhlasím. Bez spolupráce obou stran se dnes (nejen) LB nedá dělat s maximální efektivitou.

Napsat komentář: Jakub Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!