Když jsme přihlášení ve svém účtu a přidáváme klíčová slova, máme na výběr několik možností, jak dotazy nastavovat. Můžeme volit cílení na oblast (například ČR), jazyk (např. čeština), můžeme uvést výrazy, které chceme zahrnout do každého dotazu, nebo naopak vylučující výrazy, které když někdo zadá, naše reklama se nezobrazí (typický příklad slovo „zdarma“) a tak dále.
No ale kromě ostatního máme možnost uvádět klíčová slova ve volné, přesné nebo frázové shodě. Pochopení významu a rozdílů je v tomto případě kritické. Pojďme si je vysvětlit…
Různé varianty uvádění klíčových slov v rámci PPC kampaní
Při nastavování reklamních sestav můžeme klíčová slova uvádět různými způsoby.
Například uvedeme-li jako klíčové slovo auta, budeme se zobrazovat na veškeré dotazy, které budou obsahovat slovo auta a jeho variace. Zobrazíme se, pokud někdo zadá dotaz „prodej aut“, ale také na dotaz „výměna střešního nosiče u auta Ford Mondeo rok výroby 2000“. Asi je vám jasné, že je potřeba pochopit způsob zadávání klíčových slov, aby vaše reklama mohla být co nejlépe cílená (přece za ni platíte!).
Volná shoda – píše se samotné klíčové slovo – marketing
Volná shoda obsahuje všechny dotazy, které mají co dočinění s našim klíčovým slovem. Včetně dalších všemožných doplňujících slov a dotazů. Volná shoda u víceslovných výrazů může obsahovat další slova před, uprostřed i za zadanými klíčovými slovy. Volná shoda může brát v úvahu jak synonyma, tak i rozšížení v rámci longtail výrazů + příbuzná slova (třeba v případě dotazu „lyže“ se může zobrazit i na dotaz „snowboard“).
Přesná shoda – klíčové slovo se uvádí v hranatých závorkách – [marketing]
Přesná shoda bere v úvahu pouze zadané klíčové slovo. Bere v úvahu pouze nejbližší překlepy. Zároveň v případě přesné shody máme lepší relevanci a můžeme mít lepší hodnocení ze strany Googlu.
Frázová – klíčové slovo se píše v úvozovkách – „marketing“
Frázová shoda bere v úvahu zadané klíčové slovo + slova doplněná před, nebo za. Může započítat i překlepová slova.
Rozšířená volná shoda – píše se jako volná shoda, ale před některá slova se dává znak „+“
Je striktnější než volná a méně striktní než frázová shoda. Představme si například dotaz internet +marketing. V tomto případě bude vyhledávač pracovat se slovem internet, které může nahrazovat i jinými, ale nikdy nebude modifikovat slovo marketing (+ jsme dali jen ke slovu marketing). Vezme tedy v úvahu například i datazy „event marketing“ „email marketing“, ale také třeba „jak dělat firemní marketing dobře“. Může se tedy ohýbat slovo, u kterého neuvedeme znak „+“ a zároveň se mohou doplnit slova před a za klíčovou frázi.
Při navrhování PPC kampaně je nutné mít tyto rozdíly na paměti. Můžete se tak vyhnout tomu, že se bude vaše reklama zobrazovat na irelevantní dotazy a promrháte tak spoustu peněz.
Proč v PPC reklamě cílit i na značku/jméno?
Má v PPC kampaních smysl cílit na svou značku?
Proč, když se v drtivé většině případů zobrazujeme na dotaz naší firmy na první pozici ve všech vyhledávačích, dokonce i s fešáckými sitelinky, popřípadě snippety? Hned si to vysvětlíme…
Zabírejte více prostoru!
Ani na první pozici mezi výsledky vyhledávání nemáte 100% jistotu, že uživatel klikne právě na váš odkaz. Obecně je známo, že první místo ve výsledcích vyhledávání má proklikovost +-40% (při každé nové studii to vyjde jinak, ale přibližně to je kolem těch 40%).
Řekněme, že na vyhledávání značky nebo firmy to bude ještě více, ale nikdy to nebude 100%. Proč byste si tedy měli nechat proklouznout potenciální zákazníky mezi prsty? PPC reklama zacílená na jméno vaší firmy vám umožňuje obsadit mnohem větší prostor ve výsledcích vyhledávání. Kromě první pozice výsledků vyhledávání ještě budete mít velký prostor ve sponzorované oblasti.
Roztáhněte se!
To ale pořád není všechno – nedávno jsem psal o rich snippetech a sitelincích. Je to fantastická věc a umožní vám to „roztáhnout se“ mezi výsledky vyhledávání a přeposlat potenciálního zákazníka přímo na takovou podstránku vašeho webu, která jej nejvíce zajímá. Jenže v organickém vyhledávání sitelinky neovlivníte. Google se sám rozhoduje, jaké zobrazí a jaké nikoli.
A hádejte co? V případě PPC reklamy si sitelinky můžete nastavit sami. Můžete si nastavit, jaké odkazy na jaké stránky chcete zobrazovat a podobně. To je úžasná věc – opět se ještě více roztáhnete ve sponzorované části, odsunete konkurenci níže a navíc – přímo ve výsledcích vyhledávání budete mít takovou svoji malou navigaci.
A proč za to platit?
Uživatelé, kteří vyhledávají přímo vaše jméno, jsou zacílení tak, že lépe už to snad ani nejde. Pokud tedy někdo na vaši reklamu klikne, máte jistotu, že zaplatíte za kvalitně zacíleného zákazníka. Kromě toho – na váš brand pravděpodobně nebudou cílit deístky/stovky/tisíce konkurentů, tudíž ani cena za proklik nebude nijak závratná.
Cílit na konkurenci?
Ano – i to se může stát. Může k tomu dojít bez záměru, ale i záměrně.
Například pokud zadáte klíčová slova ve volné shodě, můžete se dostat do sponzorované oblasti i při určitých dotazech ve spojení s vaší konkurencí.
A záměrně? Pokud děláte nějakou agresivní kampaň, můžete zkusit cílit i na jména vašich konkurentů a zkusit jim tak „ukrást“ nějaké zákazníky. Není to příliš slušné, ale není to ani zakázáno :).
No a opět platí:
Zákazníci hledají nějakou službu, když už hledají konkrétní firmu, takže nejspíše mají zájem si něco koupit. Můžete jim zkusit nabídnout lepší produkt, než vaše konkurence.
Cena za proklik na brandová slova nebývá obvykle nijak vysoká, takže to není ani drahé.
Doufám, že těch informací nebylo příliš mnoho a že jste si z tohoto článku odnesli nové zajímavé informace, v příštím článku se podíváme na PPC z trochu jiného úhlu – podíváme se na zkratky, které byste měli znát, a na to, jak vyhodnocovat úspěšnost PPC kampaní, už se těším 😉
Pokračování příště…
Mohlo by vás zajímat také:
Funguje to i pro nás?
Mohl byste být Gustave trochu konkrétnější? Co konkrétně myslíte a v jaké situaci by to pro vás mělo/nemělo fungovat? 🙂
🙂
:D:D
Možná jsem jen nechápavý, ale nejde mi do hlavy, proč cílit na jméno (pokud mluvíme o jméně osoby). Respektive to má snad smysl pouze v případě, že daná osoba publikuje (nebo se o ní mluví) na více serverech s lepší pozicí než je na které jsou její osobní stránky.
No nejen publikování stojí na osobě, můžete být živnostník nebo podnikatel, který vystupuje veřejně pod svým jménem, je to tedy stejné, jako v případě firmy…
Ono cílení na značku je ne vždy žádoucí, znám dost lidí co si pamatuje název společnosti, ale neví jak se to přesně píše. Takže to dá do vyhledávače a na web jde přes reklamu protože obvykle se zobrazuje výše než samotná stránka. A kolikrát jdou na ten web jen pro porovnání cen. Typicky spousty lidí takto porovnává ceny Alza vs CZC.
Tak ono je docela náročné vybudovat značku, ale když to vyjde, tak to už stojí za to. Mimochodem většina starších značek, myslím 80+ let jsou většinou jména zakladatelů.
Pokud se jmenujete nějak neobvykle, pak má asi větší smysl budovat značku jako jméno, než když se jmenujete Jan Novák
Alebo Martin Vaško (zadajte si do ZRSR.sk). Budujete značku ďalším 10 živnostníkom 🙂 A čo potom majú robiť takí Čiňanci, keď sa každý druhý volá Lin Wong 🙂 Dokonca aj ja mám menovca (aj keď iba v Nemecku). Neopakovateľnosť mena som vyriešil cez prezývku.
jednoznacne budovat znacku moj nazor
Značka, systém.. 🙂
Já osobně většinou cílím na obecné klíčové slovo longtailem.
Budovat brand jméno je důležité
Musím s vámi jedině souhlasit.
Taky s vámi musím souhlasit.
Trochu off-topic, ale chystáte ďalšie pokračovanie podcastu? 🙂
Dobrý den Petře, ano nebojte chystám, teď je to trochu hektické, ale brzy už by se vše mělo vrátit do normálu – tedy budou opět vycházet pravidelně jak články, tak i podcasty 🙂
Také bych ráda poprosila o další podcast děkuji.
Jak psal Drago, tříznaková doména se může rovnat krásně zapamatovatelný brand.
Díky za naprosto vyčerpávající článek! Měl bych jenom jeden dotaz. Někde jsem četl, že není zase dobré publikovat desítky článků denně, Google pak hůře indexuje. Je na tom něco pravdivého nebo nezáleží na tom, kolik toho autor publikuje během dne??
Rádo se stalo Martine, no podívej, ono vždy záleží na tom, co je za tím vším. Například novinky.cz, aktualne.cz a spousta dalších zpravodajských serverů publikuje desítky příspěvků denně a taky jim to nekazí pověst v očích vyhledávačů. Samozřejmě, pokud budeš svůj web zásobovat tunami nekvalitního obsahu, pak ti to nejspíš nepomůže (popčípadě uškodí)…
Díky za zajímavý článek! 😉
10 článků denně určitě neuškodí, spíš je to lepší, některé internetové fora kam přispívají stovky lidí denně, google indexuje prakticky okamžitě
Vždycky jsem si říkal, jestli to má smysl cílit přímo na jméno obchodu. A jak vidím tak asi má:)) Jinak kdy bude pokračování ?
Už brzy by to tu zase mělo ožít a fungovat tak, jak má 🙂
Brand je brand. Když hledám třeba TV, hledám už většinou s dovětkem alza, czc apod, místo holé značky produktu. Tak se chová patrně většina uživatelů.
Škoda, že nepokračujete v publikaci. Články jsou zajímavé…
Přidávám se, článek je opravdu inspirující.
to cílení na konkurenci je super nápad 🙂
Zajímavý článek, těchto postřehů od lidí s bohatou zkušeností není nikdy dost:)
Pingback: Propagace Na Internetu SLaví Třetí Narozeniny | Propagace na internetu
Pingback: Jak na Klíčová Slova v PPC Kampaních a Proč Cílit i na Značku/Jméno | RSS ze světa
Super článok, nakoľko som sa o ppc kampane zatiaľ moc nezaujímal. Ďakujem 🙂
S PPC teprve začínám, a v článku jsem našel hodně inspirace, hlavně ohledně rozšířené a volné shody. Díky
Děkuji, tento návod se mi zrovna hodil. „Palec nahoru.“
dobry clanek
Super