Copywriting – 2. díl – Jak Zacílit Reklamní Text

Copywriting

Ještě před tím, než se pustíte do psaní jakéhokoli reklamního textu, je potřeba si odpovědět na následující otázku: kdo bude číst vaše texty?

Každý člověk je jedinečný a každý má svůj unikátní žebříček priorit. Pro každého je důležité něco jiného. Přesto, určité skupiny lidí mívají společné zájmy a požadavky. Úkolem každého, kdo píše nějaký reklamní text, je zaměřit se právě na takové čtenáře, kteří jsou nejpravděpodobnějšími zákazníky (spadají tedy do cílové skupiny zákazníků).

Textař (copywriter) musí mít dostatek informací o této cílové skupině a dokázat své texty zaměřit (s co největší účinností) právě na tyto zákazníky. Pojďme si říct, jak se při psaní textů zaměřit na toho správného čtenáře…

3 věci, které musíte vědět o svém zákazníkovi

Podívejme se na základní charakteristiky cílového zákazníka, které vám usnadní psaní reklamních textů (a zvýší jejich efektivitu). Charakteristiky jsou sepsány podle důležitosti:

  1. Priority zákazníka
  2. Měsíční příjem
  3. Osobnost zákazníka

Přestože je osobnost zákazníka na posledním místě, v žádném případě ji nepodceňujte – je velmi důležitá. Pod pojmem osobnost zákazníka si představme jeho:

  • Věkovou kategorii
  • Pohlaví
  • Rodinné zázemí
  • Vzdělání – stupeň odbornosti
  • Povahové rysy

Řekněmě si pár slov ke každé charakteristice a proč je důležitá pro toho, kdo píše reklamní text.

Priority zákazníka

Každý má své priority, svůj žebříček hodnot. Pro někoho je důležité nakoupit co nejvíce věcí za co nejnižší ceny, pro jiného je důležité koupit si věc co možná nejkvalitnější, aby mu sloužila co nejdéle. Pro někoho je důležité, aby jídlo, které nakupuje bylo zdravé a BIO a podobně. Jiný se smíří s běžnými výrobky, které nakoupí v akci za neuvěřitelně nízké ceny.

Pro textaře je důležité vědět, s kým má tu čest… Píšete-li reklamní text, uvažte, jestli píšete pro zákazníka „fajnšmekra“, nebo pro zákazníka, kterého musíte oslnit nejnižší cenou, nebo nejvýhodnější nabídkou. Zdůrazněte ty výhody, které získá při nákupu, které jsou právě pro něj nejdůležitější.

Priority zákazníka jsem uvedl jako nejdůležitější právě proto, že i člověk s nižším příjmem, pokud má svůj žebříček priorit nastavený na kvalitní zboží, které dlouho vydrží, najde si cestu, kde ušetřit, aby si jej mohl zakoupit. Samozřejmě v rámci možností, ale kolikrát jste si vy sami koupili něco, co pro vás nebylo nijak extra prakticky důležité, bylo to třeba i drahé, ale vy jste po tom toužili a koupili jste si to?

Zamiřte svůj reklamní text na to, co je pro vašeho zákazníka nejdůležitější. Každý má své potřeby i obavy…

Měsíční příjem

Ať si to připouštíme nebo ne, měsíční příjem má obrovský vliv na zákazníkovu chuť utrácet. Zkuste někdy ve svém kamenném obchodě nebo na svých webových stránkách sledovat, kdo u vás nejvíce nakupuje. Jestli jsou to lidé s vyšším, nebo nižším měsíčním příjmem.

Pro kterou společenskou vrstvu je vaše zboží nebo služba určena? Pokud potřebujete oslovit zákazníky s nízkým příjmem, musíte jim nabídnout nějaký stimul, který je přesvědčí o tom, že u vás dostanou to, co potřebují a za nízkou cenu. Chcete-li naopak oslovit náročnějšího zákazníka, ukažte mu, že tento váš výrobek je výjimečný a že mu nabídne to, co žádný jiný.

Osobnost zákazníka

Jak jsme si před chvílí řekli, do osobnosti zákazníka můžeme zařadit následující:

  • Věkovou kategorii
  • Pohlaví
  • Rodinné zázemí
  • Vzdělání – stupeň odbornosti
  • Povahové rysy

Věková kategorie

Věková kategorie hraje významnou roli při vaší komunikaci se zákazníkem. Na 22 letého studenta nemůžete mluvit stejným jazykem, jako na 45 letého podnikatele, nebo na 55 letého důchodce.

Vnímejte potřeby, touhy a obavy vaší cílové skupiny a promlouvejte přímo k nim. Zatímco touhu 22 letého studenta uspokojíte výrobkem, který jej bude odlišovat od ostatních, 55 letého důchodce oslníte spíše tím, že za stejné peníze dostane více, než v jiném obchodě.

Pohlaví

Jsou vašimi primárními zákazníky ženy, muži, nebo obě pohlaví? V každém je potřeba vyvolat odlišné pocity. Většina žen nakupuje více na základě emocí, naopak muži bývají spíše analytické povahy a každý nákup si více promyslí a prostudují srovnatelné výrobky na trhu.

Příklad:

Žena musí přijít domů a vypadat úžasně, musí mít perfektně sladěné barvy, krásnou kabelku a šperky, které nemá žádná její kamarádka… Priorita: výjimečnost a estetika.

Muž musí přinést domů to, co je ve své třídě nejlepší a za nejvýhodnější peníze, s co nejvíce a nejlepšími možnostmi. Priorita: použitelnost, možnosti, poměr kvalita X cena.

Samozřejmě, každý je jiný, ale statisticky je prokázán odlišný přístup mužů a žen k nakupování. Respektive priority, na jejichž základě nakupují.

Rodinné zázemí

Píšete reklamní texty pro rodiny s dětmi, nebo k vám chodí nakupovat spíše maminky samoživitelky. Pro každého takového zákazníka musíte mít ušitý text na míru. Musíte dokázat v takovém zákazníkovi probudit touhu zakoupit váš produkt. To znamená zaměřit se na nejdůležitější potřeby takového zákazníka. Maminka samoživitelka bude chtít nakoupit levně to, co je pro její dítě nejlepší, zatímco rodiny s dětmi budou přihlížet na kolektivní prospěch, balíčky pro celou rodinu za výhodnější ceny a podobně.

Vzdělání – stupeň odbornosti

Vzdělání nemusí nutně znamenat dosažení vysokoškolského titulu ani nic podobného. Pokud je váš cílový zákazník sportovec, jehož koníčkem je cyklistika, přestože to se školou nemá nic společného, bude mít dobrý přehled o nových technologiích a různých kvalitách… Takovému zákazníkovi je nutno předložit specifické informace a přesvědčit ho o kvalitě výrobku. Naopak zase prodejna elektra musí dokázat zákazníkovi nabídnout televizi, i když jím bude svobodná žena, kterou parametry ani funkce televize nezajímají.

Opět platí: mluvte jazykem vašich zákazníků.

Povahové rysy

Je mnoho dalších povahových rysů, na které můžete zacílit své reklamní texty. Někdo chce být výjimečný a vynikat z davu. U jiného zase můžete využít tzv. „stádní pud“, tedy „má to už každý a vy to musíte mít také!“. Jsou lidé, kteří nakupují impulzivně, jiní potřebují čas si všechno pořádně promyslet.

V každém případě musíte dokázat tyto zákazníky oslovit a zaujmout.

Poznejte svého zákazníka a pište jen a jen pro něj. Nepište texty, které by zaujaly vás. Pište texty, které zaujmou vaši cílovou skupinu. Při psaní reklamního textu myslete na jejich rodiny, na jejich děti, koníčky, na obsah jejich peněženek a dejte jim to, co zrovna teď potřebují. Myslete jako váš zákazník!

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

1 komentář u Copywriting – 2. díl – Jak Zacílit Reklamní Text

  1. Pingback: Copywriting - 11 jednoduchých tipů pro zajímavější texty | Propagace na internetu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!