E-mail Marketing – 7. díl – Respektujte své Odběratele

E-Mail Marketing

Už jsme si řekli mnoho informací o tom, jak provozovat efektivní e-mail marketing.

Řekli jsme si, jak naplánovat kampaň, jak a kam umístit přihlašovací formulář, jak napsat kvalitní e-mail i to, jaké statistiky je potřeba sledovat.

Tento článek bude zaměřen trochu jiným směrem. Tento článek bude o té nejdůležitější součásti vaší e-mailové kampaně.

O vašich odběratelích!

Pokaždé, když se někdo přihlásí k odběru vašich e-mailů, naservíruje vám tím na stříbrném podnose svou důvěru. Tento člověk vám dal nyní svou e-mailovou adresu a povolení zasílat mu e-maily.

E-mailová adresa je velmi osobní záležitost.

Kdysi byla stejně osobní i vaše fyzická poštovní schránka. Časy se však mění…

Fyzická poštovní schránka totiž není, narozdíl od e-mailové schránky, chráněna zákonem o spamu. Jakýkoli obchodní řetězec, společnost, ale i drobný podnikatel vám může do vaší poštovní schránky hodit jakékoli reklamní sdělení.

K čemu to vedlo? K tomu, že pod schránkami leží kartónová krabice, do které obyvatelé vyhazují téměř automaticky a bez rozmýšlení reklamní letáky, které ve své schránce najdou. Aniž by jim věnovali nějakou pozornost.

Přestože ve své e-mailové schránce každý nacházíme spoustu nevyžádané pošty (spamu), věřte, že kdyby neexistoval zákon, který by nás před spamem chránil, byla by každá e-mailová schránka zaplněná všemožnými reklamními sděleními.

Člověk by musel dlouze hledat e-mail, který je určen opravdu jemu a je pro něj důležitý.

Na celém světě se lidé navzájem okrádají a v nejhorších případech i zabíjejí… Dovedete si ale představit společnost, ve které by okrádání a zabíjení nebylo protizákonné?

S trochou nadsázky je to podobné jako s nevyžádanou poštou…

Proto doporučuji při provozování e-mail marketingu dodržovat několik etických zásad, které povedou k tomu, že se vaši odběratelé nebudou odhlašovat z odběru e-mailů a vy s nimi budete opravdu udržovat kontakt, rozvíjet kvalitní vztah, budovat autoritu a důvěru.

Vaši odběratelé vám budou vděční 😉

Chraňte soukromí svých odběratelů

Nejdůležitější etickou zásadou je chránit soukromí, tedy e-mailové adresy, svých odběratelů.

V žádném případě neposkytujte seznam e-mailových adres třetí straně!

Jednou se mi stalo, že jsem si čistě ze zvědavosti založil novou e-mailovou schránku a přihlásil se k odběru e-mailů na jedné velké nejmenované stránce. E-mailová adresa byla zbrusu nová a nebyla uvedena nikde na internetu. Během týdne mi začaly chodit reklamní sdělení asi od 3 společností. Neetické jednání, okamžitě jsem se odhlásil z odběru na všech stránkách a přestože na mě stránka působila nejdříve seriózně, tohle mě absolutně odradilo…

Nedělejte stejnou chybu, chraňte své odběratele – chraňte jejich soukromí a jejich e-mailové adresy.

Zní to jako samozřejmost a vaši odběratelé to také za samozřejmost považují. Pokud ale tuto důvěru tímto způsobem pokazíte, může to vyústit v nepříjemnou negativní reklamu.

Respektujte volbu tématu vašich odběratelů

Váš potenciální zákazník se k odběru e-mailů přihlásí na základě toho, co mu při přihlašování slibujete/nabízíte.

Respektujte jeho volbu a zasílejte mu informace takové, k jakým se přihlásil.

Pokud utáhnete odběratele na informace o tom, jak fotit úžasné fotografie a budete mu zasílat čtyři e-maily s recenzemi fotoaparátů a odkazy na svůj e-shop a v pátém e-mailu mu zašlete jeden tip na focení, brzy se na vás vykašle a odhlásí se z odběru…

Promyslete tedy dobře, co při přihlašování budete svým návštěvníkům nabízet a mějte to na paměti pokaždé, když vytváříte nový e-mail…

Respektujte a važte si času vašich odběratelů

Již jsem se zmínil v díle Jak Vytvořit E-mail, který Nelze Ignorovat, že při vytváření e-mailů je důležité držet se tématu a psát informace stručně a k věci.

Čas je nejdražší komoditou. Čas je omezený, nemůžeme si jej přikoupit ani natáhnout…

Každá vteřina, která uplyne, již nejde vrátit.

A určitě víte, jak je to s časem, když provozujete nějaké podnikání. Jednoduše – nevíte kam dřív skočit.

Vaši odběratelé ocení, budete-li psát každý e-mail s ohledem na tuto skutečnost.

Važte si jejich času a pište e-maily tak, aby jejich přečtení nezabralo příliš času, aby čtenář e-mail opravdu přečetl a nebyl odrazen jeho délkou.

Stalo se vám někdy, že jste si chtěli přečíst text, ale když jste zjistili, jak je dlouhý, rozmysleli jste si to?

Nepřipusťte tohle v případě vašich e-mailů…

Posílejte e-maily, které opravdu stojí za přečtení

Každý e-mail, který pošlete svým odběratelům, musí být naplněn informacemi, které opravdu stojí za přečtení.

Informacemi, které čtenáře obohatí a umožní mu na základě těchto informací podniknout nějaký krok. Zahájit činnost, která vytvoří nějakou přidanou hodnotu.

Každý váš e-mail musí čtenáři pomoci.

Pokud budou vaše e-maily stát za každou vteřinu, kterou čtenář stráví jejich přečtením, a pokud jej informace v tomto e-mailu opravdu obohatí, váš seznam poroste…

Žádejte zpětnou vazbu

Ptejte se svých odběratelů.

Chtějte po nich zpětnou vazbu.

Ať vám řeknou, jak se jim e-maily líbí, jestli jsou s nimi spokojeni.

Zeptejte se, co jim na e-mailech vadí. Jsou dlouhé? Jsou krátké? Jsou informace příliš složité? Chtěli by e-maily dostávat častěji? Co jim v e-mailech chybí?

Každá informace, kterou vám poskytnou vaši odběratelé je velmi důležitá. Nevěnujte pozornost tomu, jestli odběratel píše pozitivním nebo negativním způsobem. Věnujte pozornost sdělení.

Každá stížnost i každá pochvala je informací, ze které je potřeba vytěžit co nejvíce… A nemůžeme opomenout ani fakt, že zpětná vazba – stížnost – pochvala je zdarma!

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

2 komentáře u E-mail Marketing – 7. díl – Respektujte své Odběratele

  1. Tomáš napsal:

    Zdravím Jakube, chtěl bych se tě na něco zeptat. Pokud chce firma zasílat e-maily s „obchodním sdělením“, tak by někde na webstránce, nebo v přímo v e-mailu měl být odkaz na obchodní podmínky, nebo ochranu osobních údajů atd… Co přesně je tedy podle zákona nutné, aby tam odběratel našel? Díky za radu!

    • Jakub napsal:

      Dobrý den Tomáši,
      já osobně rozesílám hromadné e-maily jak jednorázově, tak i prostřednictvím autoresponderu. Já považuji za naprosto férové, když:

      Přihlášení k odběru probíhá přes tzv. double opt-in, tedy dvojité potvrzení. Návštěvník se přihlásí a následně musí svůj zájem potvrdit kliknutím na odkaz v e-mailu. Tím je zabráněno tomu, aby někdo cizí přihlásil k odběru někoho jiného.

      Dále musí e-mail obsahovat kontaktní adresu provozovatele (nikoli služby, ale provozovatele), v mém případě tedy mou kompletní adresu a také odkaz pro odhlášení z odběru, který musí být instantní a zdarma. Nesmí být za odhlášení účtované žádné poplatky.

      Tohle všechno je to, co vím (nebo si alespoň myslím).

      Přesto prosím mi dej trošku času. Právě se zabývám zjištěním všeho, co je přesně dle zákona stanoveno, žádné myšlenky ani domněnky.

      Hned jakmile budu znát všechna 100% fakta, vše zde zveřejním, ať máme všichni jasnou představu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!