Copywriting – 9. díl – Jak Psát Kvalitní PR Články

Copywriting

V minulém článku jsme si řekli o placené reklamě na internetu. Jak se liší přístup k tvorbě takové reklamy podle toho, jakým způsobem za reklamu platíme.

Dnešní článek bude záměřený na trochu odlišnou formu reklamy na internetu. Podíváme se na PR články.

Zkratka PR znamená „public relations„, ve volném překladu „vztahy s veřejností„.

PR články mohou mít jak digitální, tak i tištěnou podobu.

S digitálními PR články se můžete setkat na různých internetových portálech, které jsou tomu přímo určené, ale i na tématických webových stránkách. Například na webových stránkách o počítačích mohou být zveřejňovány PR články různých firem, které se tímto oborem zabývají.

PR články v tištěné podobě spatříte nejčastěji v novinách a časopisech. Takové články bývají však znatelně dražší.

A co je to tedy PR článek?

Dá se říci, že se jedná o tak trochu skrytou reklamu na nějaký produkt, službu nebo firmu. PR článek se snaží oslovit čtenáře svou informační hodnotou a zaměřením na čtenářovy obavy nebo touhy. Charakteristickým rysem PR článků je, že vypadají jako běžné informační sdělení čtenářům. Reklamní sdělení musí být ve článku zakomponováno nenásilně.

PR článek může nabývat různých podob. Může se jednat například o rozbor problematiky, analýzu nějakého jevu, recenze produktu, srovnání a podobně.

Nejdůležitější je, že PR článek nesmí vypadat jako reklama.

Informační přínos PR článku

Abychom přiměli čtenáře přečíst náš PR článek, musí tento obsahovat informace, které našeho čtenáře zajímají. Nejlépe si to vysvětlíme na příkladu. V případě, že naše firma nabízí zahradní zavlažovací zařízení, měl by článek vypadat takto:

  • Proč je zavlažování vašeho trávníku a jiných venkovních rostlin důležité.
  • Co se může stát, když nebude mít vaše zahrada dostatek vody.
  • Jakým způsobem lze zahradu zavlažovat.
  • Výhody a nevýhody jednotlivých možností.
  • Představení firmy a produktu.
  • Kontaktní informace (www stránky, telefon…)

Článek potenciálního zákazníka dokonale informuje, osvětlí mu všechny náležitosti dané problematiky, nabídne mu různé možnosti řešení a až v závěru letmo představí firmu, produkt nebo službu, společně s kontaktními informacemi.

PR článek musí být napsaný s ohledem na cílovou skupinu potenciálních zákazníků

U PR článků, stejně jako ve všech ostatních případech platí, že musíte znát svého čtenáře. Článek musí být napsán tak, aby jej váš cílový zákazník pochopil.

Zároveň by se měl zaměřit na emoce, obavy, problémy, touhy a chtíče vašeho cílového zákazníka.

To, po čem váš čtenář touží, nebo čeho se bojí, je vaší nejsilnější zbraní.

Osnova PR článku

Správný PR článek musí začínat poutavým nadpisem, jak jsem si řekli ve článcích Pozadí úspěšných nadpisů a Poutavější a efektivnější nadpisy. Dejte si tedy na nadpisu záležet. Podle toho, jak kvalitní nadpis napíšete, se bude odvíjet, jestli bude čtenář číst dál. Nadpis má čtenáře přimět pokračovat ve čtení, vzpomínáte?

První část textu by měla upozornit na problém nebo nepříjemnosti, které vaše firma nebo váš produkt řeší. Pokud jste zaměření spíše na pozitivní stránku, navoďte v úvodu příjemnou atmosféru.

Ve druhé části textu upozorněte čtenáře, co se stane v případě, že daný problém nebude řešit. Jak může daný problém pokračovat a jak se může zhoršovat. První a druhá část článku zasáhne emoce čtenáře. Následně…

Předložte čtenáři řešení jeho problému. Vysvětlete mu, že se tohoto problému může zbavit a jaké cesty vedou k tomuto řešení.

Dále je vhodné jednotlivé varianty řešení problému porovnat, aby si čtenář mohl sám zvolit tu, která mu vyhovuje nejvíce. Řekněte mu výhody a nevýhody těchto řešení, v čem se varianty od sebe liší, v čem je která lepší a která horší.

V závěru článku jen krátce představte sebe a svůj produkt, který nabízíte k řešení daného problému. Není vhodné svůj produkt (nebo přímo sebe) příliš vychvalovat. Nezapomínejte, že PR článek nemá vypadat jako reklamní sdělení. V úplném závěru uveďte své webové stránky, adresu, telefon nebo jiné kontaktní informace.

Shrnutí

PR článek musí:

  • zasvětit čtenáře do problematiky,
  • obsahovat zajímavé informace, aby čtenář článek přečetl celý,
  • vyvolat touhu nebo potřebu produkt zakoupit,
  • vypadat jako běžný článek, nikoli jako reklama.

Zajímavý článek jak psát efektivní PR články také napsal Jirka Rostecký na svém blogu. Doporučuji, mrkněte na něj :).

Psaní PR článků je také součástí budování zpětných odkazů. Na internetu je mnoho webových portálů, které jsou přímo určené ke zveřejňování PR článků. Pokud si chcete psaní takového PR článku vyzkoušet, podívejte se do třetí části kompletního průvodce budováním zpětných odkazů. Tam najdete odkazy na mnou vyzkoušené PR weby, na které lze bezplatně vložit PR článek.

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!