Tisková konference Seznamu aneb Nahlédněte pod pokličku Seznam Emailu

Tisková konference Seznam.cz

18.6. 2014 se v Praze konala konference nekonference, která byla nakonec nadepsána na dvěřích jako tisková konference Seznam.cz. Prezentaci měl na starosti David Finger, který působí jako produktový manažer pro Seznam Email.

Celá konference nebyla dlouhá, já jsem se zdržel cca 2 hodinky, ale za tu cestu (z Ostravy) mi to určitě stálo…

Největším přínosem bylo pro mě to, že jsem měl prostor se zvesela ptát na spoustu věcí, na které jsem chtěl znát odpovědi. Nejvíce jsem se pobavil s přímo s Davidem a také s Vladanem Hejnicem (VivMail), který se konference zúčastnil také.

Podívejme se ale tedy na to, co bylo předmětem samotné “tiskové” konference.
Předmětem konference byli uživatelé a jejich schránky a ochrana e-mailových schránek uživatelů před zneužití spammery.

Do Seznam Emailu se denně přihlašuje 82 tisíc uživatelů. No a pokud někdo ze Seznam Emailové schránky odesílá spam, pak se samotný Seznam Email objevuje na nejrůznějších světových blacklistech, které jsou používány nejrůznějšími e-mailovými službami. Objevit se na několika takových blacklistech znamená, že se následně správně nedoručují ani regulérní e-maily, což je velký problém.

Seznam tedy velmi proaktivně bojuje proti odchozímu spamu ze Seznamu ven.

K rozesílání spamu ze Seznam Emailu dochází většinou tak, že si spammer buď založí několik e-mailových schránek, nebo se nabourá do nějaké již existující (do zavedené, funkční, cizí e-mailové schránky).

Odhalit nově založenou stránku ale není takový problém, většinou se totiž aktivuje schránka, na které se vůbec nic neděje. Klidně i několik týdnů až měsíců. Nic se z ní neodesílá a nic do ní nechodí. Už tento fakt sám o sobě vyvolává pomyslný vykřičník a varuje Seznamovské anti-spamové oddělení před možností spamu (tohle oddělení Seznam fakt má!).

U zneužitého přístupu do fungující e-mailové schránky je to ovšem trochu náročnější.

Seznam se snaží na základě několika různých faktorů odhalit odcizenou e-mailovou schránku a tu následně zablokovat. Od konce února 2014 Seznam zablokoval více než  50 tisíc uživatelských účtů a bylo u nich vyžadováno resetování hesla. Ovšem ze všech těchto zablokovaných adres si pouze 57% uživatelů opravdu změnilo heslo, 43% na výzvu vůbec nereagovalo.

Z toho lze vyvodit jednoduše to, že pokud má Seznam podezření, komunikuje s uživatelem a stará se o to, aby se vše vyjasnilo, případně aby zabránil zneužití e-mailové schránky pro účely spamu.

Touto cestou se Seznamu podařilo výrazně snížit počet spamových e-mailů, které uživatelům do jejich schránek chodí…

Odkud nejčastěji přicházi spam – cesta spamu do našich schránek

Uživatel je pro Seznam vždy na prvním místě. Proto se Seznam snaží spamu předcházet…

Pár čísel…

Denně příjde do schránek na Seznamu průměrně 81 milionů e-mailů. Z těchto jednaosmdesáti milionů zpráv je 65 milionů zadrženo Seznamovským anti-spamovým filtrem a jsou okamžitě zahozeny. 16 milionů e-mailů je tedy doručeno do schránek.

Z 81 milionů e-mailů je jich pouhých 16 milionů doručeno do schránky (a to ještě zdaleka neznamená, že skončí ve složce doručené).

Z těchto 16 milionů je 11 milionů newsletterů, tedy obchodních sdělení. Více než milion zároveň okamžitě končí ve složce spam.

Jak Seznam vyhodnocuje, co skončí ve složce spam i přesto, že to prošlo prvním anti-spamovým filtrem? Seznam využívá (jako ostatně snad každá e-mailová služba) spam skóre, na základě kterého se vyhodnocuje spamový potenciál každé zprávy. Čím větší je číslo, tím je zpráva rizikovější.

Další velmi hodnotnou informací pro Seznam je to, kolik lidí označuje zprávy z určité e-mailové adresy jako spam.

Kromě toho zde hraje samozřejmě roli spousta faktorů, o kterých nám Seznam nic neřekne :) holt tajnůstkáři no…

Kdo k nám nejčastěji posílá spam?

  • Rusko
  • Ukrajina
  • Kazachstán
  • Mexiko
  • Amerika
  • Indie

Zajímavou informací je také to, že z Afriky a Číny nám spam téměř nechodí. A to z toho důvodu, že Afrika a Čína májí z pohledu Seznamu mnohem silnější a přísnější pravidla, prakticky žádný spam nemá šanci projít :)

Poznámka: Ptali jsme se, jak to tedy funguje v případě, že někdo například do Afriky nebo Číny odcestuje, ale potřebuje normálně fungovat s e-mailem. V tomto případě to Seznam řeší zcela individuálně a není nejmenší problém dotyčnému umožnit zcela normální fungování.

Seznam Email a rozesílatelé hromadné pošty

Seznam opravdu nemá v lásce odesílatele newsletterů. A to z jediného jednoduchého důvodu. Drtivá většina newsletterů je totiž prachsprostý spam.

Seznam nevnímá jako spam pouze ilegální odesílání, tedy – pokud jste dodželi zákonné požadavky a máte právo odeslat dotyčnému e-mail, ještě to neznamená, že když jej začnete bombardovat nabídkovými e-maily, že vás nebude považovat za spammera.

Spam = nevyžádaná pošta = pošta, kterou uživatel nečeká, na kterou se netěší, kterou prostě nechce!

Nejčastější problémy/nešvary rozesílatelů hromadných e-mailů

  • Rozesílání bez souhlasu příjemce
  • Kupování černých databází
  • Čištění databáze
  • Jednoduchý a funkční způsob odhlášení z odběru
  • Žádosti o souhlas se zasíláním
  • Zpráva má být označena jako hromadné sdělení

Často si lidé myslí, že když si za 10 let nasbírali tisíce a tisíce e-mailových kontaktů, že se můžou ze dne na den rozhodnout jim posílat tuny newsletterů a uživatelé z toho budou nadšení. Nebudou… V takovém případě je totiž potřeba začít s komunikací velmi zlehka a opatrně a všechno si pořádně dopředu promyslet.

Nezapomeňte, že každý váš e-mail, který je označen jako spam, škodí vaší reputaci z pohledu Seznamu.

Na co si dávat pozor, když děláte grey-hat e-mailing

A když už takový pofidérní e-mailing děláte? Pak je zde několik věcí, na které byste si měli dávat pozor…

Neexistující e-mailové adresy – nezřídka spammeři dělají to, že generují různé řetězce a zkoušejí na ně odesílat e-maily. Rozesílka na neexistující e-mailové adresy tedy zvedá pomyslný Seznamovský prst.

Spam-trapy – Seznam používá určité e-mailové adresy jako pasti. Tyto schránky existují jen proto, aby lákaly spammery. Nic by do nich chodit nemělo a nikde není daná adresa přihlášená. Pokud tedy na tuto adresu někdo odešle reklamní sdělení, sám se chytné do pasti.

Neotevírání, vrácené zprávy, označeno jako spam – sledujte statistiky vašich kampaní a pracujte s nimi. Čistěte datbázi od těch, od kterých se e-maily vrací nebo kteří je vůbec neotevírají.

Používejte Seznamovské nástroje – Feedback Loop a Unsubscribe List, pokud používáte tyto nástroje, vaše reputace v očích Seznamu vstoupne, protože Seznam uvidí, že se snažíte. Více informací o těchto nástrojích najdete na fbl.seznam.cz.

A co když to prostě příjde? Co když vás Seznam zablokuje?

Pak je třeba vzít rozum do hrsti, zamyslet se nad sebou a kontaktovat samotný Seznam. Řeknou vám, co máte udělat a jak situaci napravit. Následně všechno zkontrolují a pokud je vidět pokrok, zase vás odblokují. Tento proces může trvat řádově jednotky dní.

Ale… Lepší je prevence, než náprava škod… Pokud se nad vámi jednou začne vznášet Seznamovský červený vykřičník, už si musíte dávat sakra pozor…

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

11 komentářů u Tisková konference Seznamu aneb Nahlédněte pod pokličku Seznam Emailu

  1. Pingback: Tisková konference Seznamu aneb Nahlédněte pod pokličku Seznam Emailu | RSS ze světa

  2. Patrik Fingr napsal:

    Na seznam mailu mě mrzí, že mají omezený počet kontaktů (e-mailů), které můžeme blokovat. Dnes už se sice rozšířilo, že na konci e-mailu je možné odhlášení se od odebírání newsletterů, přesto hodně spammerů ještě nedodržují jistá pravidla a rád bych je blokoval, bohužel musím v omezeném počtu kvůli e-mailovým limitům.

  3. Marek Mladej napsal:

    Zaujímavé čítanie celkom ma zaujalo to číslo 65M e-mailov denne ktoré sú není ani doručené – sa mi akosi nechce veriť že to všetko môže byť spam. Veľnu dobrá vec oproti googlu, ktorá sa mi na sezname páči je ta komunikácie keď máte nejaký problém, napr. dostanete ban na gmail účet a to je konečná už sa nikde spravodlivosti nedomôžete. Mám ešte otázku dá sa pôbec používať seznam na odosielanie nejaký zopár newslettrov keď má seznam celkom výborné techniky na odhaľovanie spamu ?

  4. Marek napsal:

    Ahoj,
    škoda, že už vůbec nepíšeš… Nebo mi něco uniklo a přesunul si psaní jinam?

    • Jakub napsal:

      Ahoj Marku,

      nene nepřesunul, snažím se do toho pomalu zase dostat, ale nějak to s tím časem pořád neumím popadnout za správný konec :) . Mám připravené články a témata, které chci publikovat. Jen musím najít vhodný systém, který budu schopný dodržovat (tím myslím, kdy je napíšu). Aktuálně spíše horkotěžko všechno zvládám a jediné co eliminuji, abych si čas vyšetřil, je spánek :D . Špatná produktivita a malý Daníček (kterému je aktuálně 13 měsíců) mi to příliš neulehčuje :)

  5. Tomas napsal:

    Díky za článek…

  6. Vlk napsal:

    Pěkný článek, kdypak bude další?:)

  7. Kamila napsal:

    Výborné čtení, už se těším na aktualizaci :)

  8. Andrej napsal:

    Vůbec celkové chování seznamu poslední dobou je pro mě nepochopitelné. O to víc mě štve že většinu trafficu ze seznamu čerpám :/

  9. Pěkný spam 65 milionů emailů. Myslím, že do budoucna se to bude dařit Seznamu.

  10. wortos napsal:

    Zajímalo by mě proč vůbec někdo v dnešní době používá seznam na který se dostane i méně zkušenější uživatel PC bez potřebných hackerských nástrojů dokonce nepotřebuje ani používat Linuxové jádro

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!