Určitě jste se již několikrát setkali s pojmem anchor text, s největší pravděpodobností jste se o něm dočetli i na těchto stránkách v minulých článcích.
Skvěle, v dnešním článku si totiž vše, co se anchor textu týče, objasníme. Řekneme si, co to anchor text vlastně je, jak vám může pomoci při optimalizaci vašich webových stránek pro vyhledávače a také, jak s ním co nejlépe pracovat…
Takže? Jste připravení…
Dáme se do toho 🙂
Nejdříve se hodí objasnit, co to ten anchor text vlastně je. Anchor text, neboli text odkazu, je slovo, sousloví, věta nebo dokonce celý blok textu, který odkazuje na nějaké konkrétní místo na internetu. Může odkazovat na obrázek, domovskou stránku, nebo jakoukoli podstránku nějakého webu.
Pokud například odkážů na startovní bod tohoto webu, pak právě slova „startovní bod“ jsou v tomto případě anchor textem.
Jaká je úloha anchor textu při SEO?
Anchor text zároveň hraje poměrně důležitou roli při optimalizaci webových stránek pro vyhledávače. Důležitost zpětných odkazů jsme si vysvětlili již dříve. Ale krom samotného cíle odkazu je pro vyhledávače velmi důležitá také relevance.
A jak vyhledávače zjišťují relevanci odkazů? Ve většině případů právě prostřednictvím anchor textu – textu odkazu.
Zneužití anchor textů
Asi si dovedete představit, co se stalo, když se informace o důležitosti anchor textu rozšířila. Každý okamžitě začal „spamovat“ svou webovou stránku různými anchor texty tak, aby se na různé důležité klíčové fráze zobrazoval co nejlépe.
Jenže vyhledávače nejsou hloupé (tedy alespoň Google není hloupý) a snažili se co nejdříve a co nejlépe přizpůsobit.
Google moc dobře ví, jak vypadá přirozený a nepřirozený text odkazu. Přirozeně na vás bude jen málokdo odkazovat skrze (pro vás) nejdůležitější klíčové fráze a shodou náhod stejnými frázemi z různých webových stránek.
Přirozeně na vaše webové stránky totiž povedou nejčastěji takové zpětné odkazy, které budou v textu odkazu obsahovat například název vašich webových stránek, název vaší společnosti, vaše jméno a podobně.
Zároveň také oblíbeným (a ne příliš správným) anchor textem je například sousloví „klikněte zde“. Nakrásno si jej můžeme představit například takto:
Pro přihlášení do e-mailového kurzu optimalizace webových stránek a získání elektronických publikací zdarma klikněte zde.
I v tomto případě se musí vyhledávače přizpůsobit a udělat si nějakou představu o stránce, na kterou daný odkaz vede. O tom, jak postupuje v tomto případě si povíme později v tomto článku…
Anchor text tedy hraje významnou roli…
Jak pracovat s anchor textem co nejlépe
Nejdříve bychom si mohli říct pár základních informací o tom, jak je vlastně anchor text vnímán vyhledávačem.
Který anchor text vyhledávač započítává?
Umístíte-li na webovou stránku odkaz na nějaký konkrétní web, vyhledávač zhodnotí text odkazu, prostřednictvím kterého odkazujete. Pokud zároveň odkážete na konkrétní stránku vícekrát, Google započítá vždy první anchor text, který použijete. To je dobré mít stále na vědomí.
Používat totožný anchor text?
Pokud z různých webových stránek vedou zpětné odkazy na váš web, není nejlepším řešením používat pouze jednu klíčovou frázi, abyste se na tuto zobrazovali co nejlépe mezi výsledky vyhledávání. Vždy je pro váš web nejlepší použití různých anchor textů spojených s vaším oborem činnosti.
Nesoustřeďte se jen na jednu (nebo několik) klíčových frází, diverzifikujte!
Interní prolinkování vašeho webu
Už několikrát jsem se zmínil o tom, jak je důležité mít dobře prolinkovaný vlastní web. Například i v případové studii optimalizace struktury webových stránek Bazarů Měšec.
Interní prolinkování a anchor texty použité mezi podstránkami vašeho webu hrají svou roli, ovšem nejsou zdaleka tak přínosné, jako texty odkazů vedoucí z jiných webových stránek.
Ovšem, i tak se v každém případě vyplatí věnovat kvalitní struktuře webových stránek patřičnou pozornost…
A co obrázky?
V případě, že odkazujete pomocí obrázku, nepoužíváte žádný text. Odkazujete grafickým prvkem do kterého vyhledávač nevidí…
Jak se v takovém případě snaží Google dozvědět co nejvíce o relevanci odkazu?
Pomocí atributu alt u daného obrázku. Tedy ve většině případů. Google je nevyspytatelný a může se stát, že namísto atributu alt využije text kolem obrázku a podobně…
Ohraná fráze „odkaz obalený textem“
Jak jsme si již řekli výše, v některých situacích je anchor text zcela nicneříkající. Co vám o relevantnosti webu řekne text odkazu „klikněte zde“? Nic…
Právě proto se vyhledávače naučili také vnímat text, který je kolem daného odkazu. Pokud například vyhledávač zhodnotí, že mu anchor text nedal dostatečně informace, pokusí se domyslet si vše z kontextu, tedy z textu, který obklopuje daný odkaz…
Závěr
Spamování textů odkazů určitou konkrétní klíčovou frází je už dnes „mimo mísu“. Snažte se vždy dosáhnout toho, aby vaše anchor texty byly naprosto přirozené pro uživatele a potom je tak budou vnímat i vyhledávače. Ať už se jedná o texty odkazů na vašem vlastním webu, nebo na ostatních webových stránkách.
Vyhledávače se stále přizpůsobují a často jsou chytřejší, než si myslíme 🙂
Mohlo by vás zajímat také:
Několikrát píšeš, že anchor text hraje důležitou roli, což pak popřeš tvrzením, že pokud anchor neodpovídá, vyhledávač si ho domyslí z kontextu. Logický závěr toho je, že vyhledávač vždy zkoumá kontext (anchor odpovídá / neodpovídá). A když už ten text prozkoumá, tak mu může být šumák, jakými slovy jinam odkazuji. Myslím si, že význam anchor textu výrazně klesá a je otázkou, jestli má ještě (alespoň u Google) vůbec nějaký vliv.
Anchor text má stále svůj efekt, stále je důležitý. Ano – vyhledávač se učí rozlišovat relevanci zároveň podle okolního textu, ale anchor text má stále svou hodnotu… Okolní text je posuzován zejména v případech nic neříkajícího anchor textu jako například „klikněte zde“ a podobně, jak jsem zmínil přímo v článku.
Ale bez pochyb, anchor text je pořád důležitý 😉
Jenom jedna skromna poznamka k odkazum obrazku – jelikoz obrazek jako takovy nema „zatim“ zadnou indexem vypovidaci hodnotu – pouzivame u tohoto elementu zastup a to konkretne atribut Title v tagu A ktery supluje prave zminovany Anchor text…
Atribut Title v tagu A se ale týká jen proklikového obrázku. Co když se proklikávat nebude?
Tak proc by se potom o tom obrazku zminoval ve spojeni s anchor textem kdyz se jedna vlastne o popis odkazu? 😉
Ano atribut title má u odkazu také svou váhu, nicméně těchto faktorů, které při hodnocení odkazu hrají roli, je opravdu spousta. Titulek má však určitou váhu i v případě textu, kdy je anchor text použitelný.
Nikdo přesně neví, jakou váhu má v porovnání s ostatními ten který parametr. Proto je nejlepší vyplňovat vše správně 🙂
Kvalitni clanek.
Díky moc Marku, jsem rád, že se líbil 🙂
Dilema někdy je, kdy zvolit anchor text s keywordem, nebo frázi „Klikněte zde“. Myslím že na marketingsherpa.com o tom byla nějaká studie posuzující účinnost jednotlivých způsobů.
Ano studii jsem četl, přesto tyto fráze jako „klikněte zde“ „tento odkaz“ a podobně, jsou problémové, ale vyhledávače se učí 🙂
Pingback: Google Rich Snippets a Sitelinks | Propagace na internetu
Je to haluz ak sa to človek naučí