I když jsem se o těchto věcech zmiňoval průběžně v minulých článcích, dnes bych je rád rozebral trošku hlouběji…
Mnoho lidí si totiž myslí, že na internetu mohou (nebo musí) vystupovat jinak, než v běžném životě. Ať už se jedná o komentování v diskuzích, psaní článků, nebo o prezentování vlastní firmy.
Ono je to ale přesně naopak! Nejvíce návštěvníků, čtenářů a potenciálních zákazníků si získáte tím, že budete člověkem. Tím stejným člověkem, jako jste v reálném životě. Bezpočet webových stránek a magazínů se skrývá za nějakou identitu. Návštěvníci však mnohem více ocení upřímnou tvář.
1. Ukažte kdo jste, co a proč děláte
Prodáváte zákusky nebo instalujete bezpečnostní zařízení? Ať už děláte cokoli, děláte to pravděpodobně nejen proto, že to vydělává peníze, ale také proto, že vás to baví a že jste v tom dobří.
A právě to byste měli ukázat svým návštěvníkům a zákazníkům. Ukažte jim, že vaše práce je současně vašim koníčkem. Ukažte jim, že jste dobří (nejlepší) právě proto, že si svou práci opravdu užíváte.
Divili byste se, ale často to lze vycítit ze samotných webových stránek, článků a podobně 🙂
2. Trh se skládá z lidí, nikoli ze sektorů, objektů, čísel a statistik
Když prezentujete svou firmu, nebo své produkty, mějte na paměti hlavně návštěvníky/čtenáře/zákazníky. Neměli byste se neustále soustředit jen na to, že vaše cílová skupina má 28 let a vlastní autobazar.
Nechápejte mě v tomto případě špatně – znalost vaší cílové skupiny je samozřejmě velmi důležitá. Měla by vám však pomoci, abyste si udělali co nejlepší obrázek o tom, jak takový zákazník myslí a na základě toho s ním můžete komunikovat přesně podle jeho potřeb a obav.
Jednejte s lidmi, internet není jen o robotech/vyhledávačích!
3. Při vytváření obsahu byste se měli bavit, pokud se nebavíte, děláte něco špatně
Vytváříte-li pro své webové stránky nějaký obsah, měli byste si zvolit takovou oblast, která vás zajímá, baví a naplňuje. Pokud potřebujete vytvořit obsah na jiné téma, nebo na téma, které vás nebaví, pokuste se najít někoho, kdo se zajímá právě o toto.
Vytváření obsahu musí být zábava. Výsledek vaší práce/zábavy pak bude mnohem kvalitnější 🙂
4. Pište stejným způsobem jako mluvíte
Pokud potřebujete svým čtenářům něco sdělit, představte si, že jste na úplně obyčejném místě se svým přítelem a vysvětlujete mu danou problematiku. Představte si například, že sedíte v restauraci a s úplnou lehkostí a jednoduchostí vysvětlujete jakkoli složitou problematiku naproti sedící osobě.
Pokud totiž budete psát stejným způsobem, jakým komunikujete s lidmi v reálném životě, vaše texty budou mnohem smysluplnější a pochopitelnější.
5. Nemluvte jako prodejce
Co na vás udělá lepší dojem? Podomní prodejce, který se vám za každou cenu snaží prodat svůj fantastický produkt, který je nejkvalitnější a nejlevnější ve své oblasti? Nebo když vám o produktu řekne někdo, kdo s jeho prodejem není vůbec asociován?
Pokud vám vychválí produkt někdo, kdo jej neprodává a nezískává provizi z případného prodeje, je pro vás pravděpodobně jeho názor mnohem důvěryhodnější.
Pokuste se tedy i na svých stránkách popisovat své produkty ne příliš invazivním způsobem. Popisujte produkt takový jaký je a prezentujte jej spíše jako ten nezaujatý člověk, než jako majitel obchodu.
6. Pište a jednejte s přihlédnutím na vaše cílové zákazníky
Vaši cíloví zákazníci nejsou jen „dav“. Každý člověk má své vlastní zájmy, touhy, potřeby a obavy. Jak jsem psal již ve druhém bodě – jednejte s lidmi.
Skupiny lidí mají často stejné pohnůtky. Něco je motivuje k činnosti, k šetření, k prací, k nákupu. Čím více toho budete o svých cílových zákaznících vědět, tím snažší pro vás bude jednat s nimi jako člověk s člověkem.
Vždy byste měli při vytváření webu, článků či e-mailů mít před sebou toho svého daného cílového zákazníka. A mluvit s ním tak, jako by byl přímo naproti vám…
7. Značka je obrázek, emocionální stanovisko, které si o vás a vašem produktu udělají zákazníci
Firma má obvykle svou značku, své logo, svou prezentaci. Pokaždé, když vaši zákazníci spatří vaše logo, nebo název svojí firmy, něco si představí. To, co si představí záleží právě na vašem chování a vaší prezentaci.
Budete-li vystupovat před očima svých potenciálních zákazníků jako příliš formální firma, nedosáhnete tak dobrého povědomí. Pokud však budou vaši jednatelé vystupovat pod svým jménem a jménem firmy, pokud na webových stránkách a u jednotlivých článků budou jejich fotografie a budete se zákazníky jednat upřímně, na rovinu a s ochotou, pak bude obrázek, dojem o vaší společnosti mnohem osobitější a pozitivnější.
Nebojte se toho být ke svým zákazníkům otevření.
8. Zaujměte svůj vlastní postoj
Snad v každé oblasti jsou určité otázky, které nejsou jednoznačně zodpovězené. Ne vždy také jednoznačná odpověd existuje. A často se stává, že se lidé bojí o dané problematice mluvit/psát, protože se bojí zastánců opačného názoru.
Popřípadě když už na danou problematiku přijde řeč, mlží a nestaví se na žádnou stranu.
Mnohem úpřímněji a důvěryhodněji však budete působit, pokud se k dané problematice postavíte čelem a zaujemte jednoznačné stanovisko. Nebojte se stát za tím, o čem jste přesvědčeni, že je správné.
I když s vámi nemusí všichni souhlasit (a opravdu – nikdy s vámi nebudou souhlasit všichni), budete působit mnohem přirozeněji. Ti kteří s vámi nesouhlasí vás nemusí nutně nenávidět a ti, kteří s vámi souhlasí s vámi budou sympatizovat.
Striktní zaujmutí vlastního stanoviska vám vždy dopomůže k tomu, aby ve vás vaši potenciální zákazníci viděli autoritu a důvěryhodnou osobu.
9. Buďte sami sebou
Na závěr – buďte sami sebou, buďte přirození. Chovejte se tak, jako se chováte v reálném životě a nic nepředstírejte. Nesnažte se vypadat jako někdo jiný, nesnažte se kopírovat ostatní.
VY jste největší konkurenční výhoda vašeho webu, vaší firmy. Nebojte se, ukažte se a buďte hrdou vizitkou vaší internetové prezentace 😉
Doplnili byste nějaký další bod? Tak šup s ním do komentářů, nemůžu se dočkat 😉
Mohlo by vás zajímat také:
Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!