Chcete si vytvořit webové stránky pro svůj byznys? Ať už první nebo další?
Nejste si jisti, jak si vybrat co nejlepší doménu?
V dnešní době je velmi obtížné narazit na volnou doménu, obsahující přesně ta klíčová slova, která potřebujete.
Volba domény však hraje velmi důležitou roli při vaší propagaci na internetu.
V tomto článku naleznete 9 tipů pro volbu té nejvhodnější domény…
1. Klíčová slova v názvu domény
Doména musí obsahovat cílová klíčová slová. Při volbě názvu domény je vždy nejdůležitější, aby obsahovala vaše cílová klíčová slovní spojení.
Klíčová slova jsou i velmi důležitá pro vyhledávače, aby se vám podařilo dosáhnout co nejlepšího umístění mezi výsledky vyhledávání.
Vyberte si ze svého seznamu ta slova a spojení, které jsou pro vás nejdůležitější a hledejte doménu, která bude volná a bude tyto slova obsahovat.
Více o klíčových slovech najdete v článku Klíčová Slova a Fráze.
2. Udělejte si průzkum internetu, konkurence a vyhledávaných frází
Potřebujete-li zjistit, jaké klíčové slovní spojení pro vás bude nejvhodnější, udělejte si průzkum internetu. Podrobnější návod najdete v článku Průzkum Internetu a Výběr Správných Klíčových Slov a Frází.
Vybírejte klíčová slova, která jsou často vyhledávaná a zároveň (pokud je to možné) nejsou příliš konkurenční. Čím menší konkurence, tím snáz se dostanete na přední místa mezi výsledky vyhledávání.
3. Koncovka domény
Doména by měla mít koncovku .cz. Ta je v České republice přirozená. V případě volby jiné koncovky může dojít k tomu, že lidé budou zmateni a i když budou název domény znát, nebude pro ně snadné vaše webové stránky nalézt.
I z pohledu vyhledávačů je nejlepší zvolit koncovku .cz pro webové stránky určené českým návštěvníkům.
4. Pomlčky v názvu domény
Doména by neměla obsahovat pomlčky. Z důvodu špatné zapamatovatelnosti se snažte vyhnout použití pomlček v názvu domény.
Zejména u adresy webových stránek, která se skládá ze tří a více slov je nevhodné a nepraktické pomlčky používat.
Představte si, jak někomu říkáte adresu: „svět pomlčka kočárků pomlčka v pomlčka praze“. Věřte, že s největší pravděpodobností tuto adresu velmi rychle zapomene.
5. Číslice v názvu domény
Doména by neměla obsahovat číslice. Stejně jako v případě pomlček se vyhýbejte použití číslic. Lidé jsou při zadávání domény často nejistí a nevědí, jestli mají číslice psát jako číslice nebo slovy.
Samozřejmě existují výjimky, kdy je sousloví s číslicemi obecně známým pojmem a tudíž je i vhodné pro použití v názvu domény. Obecně se to však použití číslic nedoporučuje.
6. Název domény musí dávat smysl
Název domény by měl být smysluplný. Přestože je potřeba při vyběru domény i při vytváření webových stránek mít neustále na paměti vyhledávače, nezapomínejte, že primárně vytváříte své webové stránky pro živé návštěvníky.
Název domény tedy musí dávat smysl hlavně jim. Snažte se tedy vybrat takový název domény, který když někomu sdělíte, dotyčný si jej snadno spojí s vámi a s oborem vaší činnosti.
7. Snadno zapamatovatelný název domény
Doména by měla být snadno zapamatovatelná. Vaše doména by měla obsahovat co nejméně slov. Tak, aby si ji lidé snadno zapamatovali. Bude-li název vaši domény krátký a smysluplný, jak jsme si uvedli v předchozím bodě, lidé si na ni snadno vzpomenou, i když budou vaše služby potřebovat kdoví kdy později.
Dobře zapamatovatelný název vám také umožňuje snadno webovou adresu sdílet s lidmi skrze různá média – text, audio i video.
8. O čem webové stránky jsou?
Doména by měla vypovídat o tom, o čem web je. Pokud někomu řeknete nebo napíšete adresu svých webových stránek, mělo by dotyčnému být okamžitě jasné, čeho se váš web týká a co na něm najde.
Zde trochu vyvstává problém, pokud do názvu domény uvedete pouze obchodní název své firmy. Lidé často neví, čím se vaše firma zabývá a co nabízí, což je nemusí motivovat k tomu, aby klikli na váš odkaz mezi výsledky vyhledávání.
Můj osobní názor je takový, že je lepší vždy do názvu umístit nějaká klíčová slova. Název firmy můžete popřípadě přidat na konec. Název firmy totiž bude čelit ve většině případů minimální konkurenci.
Příklad použití klíčového slova i názvu firmy v doméně:
http://www.kocarkybabybox.cz
9. Co dělat, je-li ideální doména obsazená?
Je-li ideální doména obsazená, je vhodné ke klíčovému sousloví připojit nějakou příponu. Ta musí ale dávat smysl a musí vypadat, jakoby byla v názvu domény záměrně, nikoli z nouze.
Pokud je vaše ideální doména obsazená, využijte některou či některé z následujících možností:
- Pokud je to vhodné, doplňte na konec domény název oblasti, kde své služby nabízíte. Například: www.kocarkybrno.cz.
- Umístěte za klíčová slova název své firmy. Dávejte však pozor, ať není název domény příliš dlouhý a ať je dobře zapamatovatelný.
- Ověřte si pomocí nástrojů, které nabízejí statistiky vyhledávání (zde pro Google a tady pro Seznam), jestli by nebylo vhodné použít slova v jiném tvaru. Pokud zjistíte, že je jiný tvar přibližně stejně často vyhledávaný, máte po problému.
- Není-li název domény příliš dlouhý, připojte k němu nějaké dodatečné slovo. Například: www.chytrynakupkocarku.cz.
Možností je samozřejmě mnoho, stačí jen si doménu opravdu promyslet a při rozhodování o jejím definitivním tvaru také spolupracovat se statistickými nástroji. Chcete mít přece v názvu své domény často vyhledávané slovní spojení, že 😉
Máte nějaké další tipy jak vybrat perfektní doménu? Podělte se s námi v komentářích…
Mohlo by vás zajímat také:
Zajímavý článek, přesto bych si dovolil s obsahem trochu polemizovat. Např. Google nedodržuje doporučení podle bodů 1, 6 a 8 a i tak se jedná o „relativně“ úspěšný web.
Podle logiky článku by měli spíše zvolit doménové jméno ve tvaru „worldbestsearchengine“ nebo nějaký podobný paskvil:-)
Stejně je na tom Seznam a tisíce dalších webů.
Dobrý den Emefeji,
nechci se přít o tom, že doména MUSÍ splňovat výše zmíněná kritéria. I webové stránky, které nesplňují všechny požadavky, mohou být úspěšné. Ve hře je mnoho faktorů. V případě Googlu i Seznamu je ovšem situace velmi odlišná, což mi jistě dáte za pravdu :).
Přesto však výše uvedené body jsou dle mého názoru a mé osobní zkušenosti vždy jen a jen k dobru a mohou napomoci k výraznému zlepšení a zefektivnění webových stránek.
V dněšní době je velmi težké narazit na volnou vhodnou doménu, proto se snažíme najít tu, která je nejvhodnější a volná.
Každopádně děkuji za názor 🙂
Samozřejmě se nechci hádat, Google a Seznam jsem pochopitelně uvedl pouze jako exemplární příklad. Dosáhnout jejich úspěšnosti je pro „normálního“ smrtelníka nemožné, plně to chápu 🙂
Proto uvedu jiný příklad „špatného“ doménového jména – náš nejúspěšnější rybářský web má „nesmyslnou“ (nesmyslná zcela není, původně se mělo jednat o Moravský Rybářský Klub) doménu mrk.cz a vůbec to ničemu nevadí.
Dobrý den Emefeji,
jak jsem již zmínil v prvním komentáři, netvrdím, že web porušující některé pravidlo musí být zákonitě neúspěšný a bez návštěvnosti.
Tvrdím jen, a o opaku mně nepřesvědčíte, že název domény obsahující klíčová slova vždy pomůže při optimalizaci.
V žádném případě netvrdím, že web http://www.mrk.cz nemůže být úspěšný, tvrdím však, že kdyby se web jmenoval například http://www.rybarskyklub.cz zobrazoval by se mezi výsledky vyhledávání lépe :).
Výše zmíněná doporučení jsou pro dobro webu, nikoli podmínky. Můžete si udělat web http://www.abcdefgh.cz a mít kvalitní obsah, reklamu a podobně a budete mít dobře navštěvované webové stránky i když je doména absolutně nevhodná.
Vše se odvíjí od mnoha faktorů…