Linkbuilding 2.0 – Nákup Zpětných Odkazů

Získávání Zpětných Odkazů

Snad na každém marketingovém blogu se dočtete, že Google všemi svými silami bojuje proti nákupu zpětných odkazů. Dá se to pochopit a Google k tomu má své důvody, představte si například tuto situaci:

Dva naprosto stejné e-shopy prodávají zahradní nářadi, ani jeden z nich nevytváří nic zajímavého pro své návštěvníky, žádná přidaná hodnota, žádný obsah, prostě nic… Najednou jeden z nich sáhne do peněženky a vytáhne pětistovku a koupí si odkaz. Najednou je na lepší pozici mezi výsledky vyhledávání. Najednou je web kvalitnější.

Jenže on kvalitnější není… A přesně z tohoto důvodu se Google snaží nákup zpětných odkazů minimalizovat.

Teď ale zpátky do reality. Všichni hlásají „nenakupujte zpětné odkazy„, ale každý to dělá. Je to jako s kouřením. Všichni ví, že to škodí zdraví a že to není správné, poučují své děti, ale přesto je v každé kuřácké restauraci a kavárně mlha, že by se dala krájet.

Musím se přiznat, že také stojím za tím, že by se zpětné odkazy měly budovat spíše na základě kvalitní práce a spolupráce a že jsem nikdy nezakoupil jediný zpětný odkaz pro tento web. Přesto je ale potřeba se podívat pravdě do tváře. Pokud se pohybujete v konkurenčním prostrědí, kvalitní zpětné odkazy hrají velkou roli.

A na internetu je spousta lidí, kteří provozují kvalitní webové stránky, plní je hodnotným obsahem a snaží se pomáhat svým čtenářům s řešením jejich problémů. I tito lidé (i když to dělají pro radost a s nadšením) si zaslouží nějaké kapesné. Nějakou odměnu za dobré služby svým čtenářům, za práci, kterou tomu obětují. A někteří to dělají naprosto profesionálně a dokonce se tím i živí.

Na internetu je mnoho opravdu kvalitních webů, které určitě uvítají, když jí nabídnete rozumnou částku za odkaz, který umístí na svůj web.

Důležité však je nakupovat zpětné odkazy s rozumem. Nakupovat je na webech, kde je potenciál přivedení nových návštěvníků/zákazníků. Weby, které mají dobrou základnu co se návštěvnosti týče, budou i dobře hodnocené z pohledu vyhledávačů a tak vám pomohou i k dosažení lepších pozic.

Vyhněte se nakupování zpětných odkazů v katalozích a na webových stránkách, které denně zveřejňují několik placených článků s nulovou informační hodnotou. Takové weby nejsou ani navštěvované ani autoritativní a výsledek po umístění odkazu může být i takový, že vás bude ve finále Google vyzývat, abyste jej odstranili. Teda kromě toho, že vám to absolutně nic nepřinese.

Určitě ani nemusím zdůrazňovat, že opravdu nemá nejmenší smysl platit za nějaký odkaz umístěný v patičce nebo na podobném místě. Jednak jsou to „zapovězená místa“ a druhak – čelíte zde tomu, že návštěvníci tato místa téměř ignorují.

Linkmonitor - tržiště internetové a sociální reklamy

Na co byste si při nákupu zpětných odkazů měli dávat pozor?

Nákup odkazů nebude mít nikdy požehnání Googlu ani ostatních vyhledávačů.

Každý hlásá, že se to dělat nemá, že je to špatné, ale přesto to téměř všichni (zejména pak v komerční sféře) dělají.

Když už chcete nakupovat zpětné odkazy, pečlivě si vybírejte, na kterém webu za odkaz zaplatíte, abyste se nedočkali spíše negativního výsledku.

Když už platíte za nějaký odkaz, snažte se, aby byl pro návštěvníky užitečný – odkažte například z hobby blogu na svou stránku, kde:

  • objasňujete zákazníkům problém,
  • porovnáváte nebo recenzujete různé produkty,
  • například radíte, jak výrobek využít co nejlépe,
  • a podobně.

Nenakupujte odkazy kvůli SEO, billboard nebo reklamní ceduli chcete také umístit na frekventované místo, nikoli obrazovou stranou do lesa jen proto, abyste získali body za to, že máte billboard.

Jaký je váš pohled na nakupování zpětných odkazů? Jste pro nebo proti? Máte nějaké zkušenosti? Podělte se s námi v komentářích 🙂

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

17 komentářů u Linkbuilding 2.0 – Nákup Zpětných Odkazů

  1. Martin napsal:

    Tiež som ešte nikdy nenakupoval spätné odkazy, aj keď do budúcna to nevylučujem (ale to ešte potrvá). Chcem sa len spýtať ako sa hýbu ceny spätných odkazov. Čo je rozumná cena? napr. pri akej návštevnosti, aká cena?

    • Jakub napsal:

      Martine cena se liší projekt od projektu, záleží na návštěvnosti i na cílové skupině. Roli však hraje i kvalita webu samotná a požadavky majitele webu.

      Jen pro představu, já (když zde zveřejňuji placený článek) si účtuji 999,- bez dph. Článek píšu sám, aby nebyl reklamní, ale aby byl kvalitní, pro uživatele zajímavý a aby nebylo ani poznat, že je článek placený ;).

    • Zdeněk Hejl napsal:

      Ceny jsou velmi různorodé. Závisí jak na charakteristikách samotného webu (návštěvnost webu, umístění odkazu, délka umístění odkazu, typ odkazu), tak na zkušenostech provozovatele. Dají se sehnat zajímavé tematické odkazy za 100 Kč/měsíc, ale taky není nic prapodivného, když se cena odkazu pohybuje v tisícovkách korun. Chce to zkoušet, časem člověk získá trochu odhad.

  2. Vojtěch Kotous napsal:

    Tak Jakube sice jsem ještě žádný zpětný odkaz nikdy nekupoval, ale snažím se být zastánce takové té poctivé práce s kvalitním a zajímavým obsahem, protože když se tohle povede a lidem se daný obsah (ať už je v jakékoliv podobě) líbí, tak je podle mého názoru celkem vyhráno. Lidé sami odkazují, kde se dá. Jinak mě v tom utvrzuje i knížka kterou právě čtu: „Co by udělal Google?“ … pokud si nečetl, tak doporučuji. Snad jí co nejdřív dočtu a dám vědět jaká byla;)

    • Jakub napsal:

      No Vojto upřímně, ono je to sice krásné, jenže v reálu to tak bohužel úplně nefunguje. Lidé neodkazujǐ kde se dá. Naopak, odkazují velmi málo a bohužel – pokud potřebuješ opravdu nějaký boost, pak jen skvělý obsah nestačí a potřebuješ více odkazů, než těch pár, které si zasloužíš skvělým obsahem. Víš co je ještě lepší než skvělý obsah? Skvělý obsah, který čtou návštěvníci, ale tomu se často musí pomoci. Jak jsem napsal v článku – nejvíce odkazují ti, kteří vědí, jakou ten odkaz mǎ hodnotu a kteří ví, jak super to je pocit, když na tebe někdo odkáže jen pro dobré informace.

      Normální uživatel to však bohužel vůbec neřeší…

  3. Martin napsal:

    Takhle, já když se dívám do statistik webu, tak uživatelé z Google jsou ti nejhorší z nejhorších co stráví na webu v průměru minutu, často ani to ne. Často ovšem přijde uživatel od nějakého relevantního komentáře na jiném blogu co jsem psal, kde ten odkaz je rel=nofollow (pro neznalé, Google to ignoruje) a stráví na mém webu třeba 20 minut a pročte si 7 stránek, to je uživatel, na kterého já cílím.

    Hodně dobře to popisuje Petr Jeník na svém blogu – http://owww.cz/co-je-to-ten-inbound-markeging-o-kterem-mluvi-hitler/ v článku o Inbound marketingu. To mi přijde opravdu zajímavé.

    • Zdeněk Hejl napsal:

      Je to otázka, jestli je lepší člověk, který na web jednou přijde, stráví tam čas a prohlédne pár stránek, nebo například člověk, který se na web vrací pravidelně a stráví na něm třeba nějakou minutu dvě, za který stihne přečíst článek.

      Záleží samozřejmě na typu webu/blogu, která situace je pro provozovatele vhodná a kdo je vlastně cílovka. Ideální pochopitelně je, když se najde takový člověk, který si na začátku prohlédne několik stránek a stane se z něj následně pravidelný návštěvník/čtenář.

      • Jakub napsal:

        Opět naprosto souhlasím Zděnku a malinko bych to rozvedl –

        Ono totiž člověk může na webu strávit 5-10 minut, přečíst si 4 články, pak odejde a už se nevrátí. Co potřeboval to dostal.

        Jenže člověk, který na webu strávi minutu nebo dvě a přečte si jen nejnovější článek (protože ty starší už má přečtené), může být pro tebe mnohem užitečnější. Zná totiž tebe a ví, co děláš. Sleduje tě pravidelně a duvěřuje ti, nebo tě vnímá jako odborníka. Takový návštěvník si od tebe mnohem pravděpodobněji něco koupí (a klidně opakovaně), než ten, co přišel poprvé a strávil u tebe 10 minut.

    • Jakub napsal:

      No ono také záleží, jak máš provedenou optimalizaci a na jaké dotazy tě tvá cílovka hledá a hlavně – na které dotazy tě opravdu nalézá. Pokud tě totiž najdou návštěvníci na nějakou frázi, na kterou se sice zobrazuješ vysoko, ale není na to tvůj web zaměřen, pak je užitečnost takových návštěvníků opravdu o ničem. Ti přijdou, zjistí že jsou špatně a odejdou.

      Obecně ale platí, že vyhledávače jsou efektivním zdrojem návštěvnosti z jednoduchého důvodu – člověk totiž něco opravdu hledá a chce, nebo se o tom chce něco dozvědět. A pokud na svůj dotaz, který je přesně tvým oborem, najde tvůj web, pak máš téměř vyhráno a jde už jen o to, jak umíš s daným návštěvníkem na webu pracovat (konverze, použitelnost, proces obecně…) atd.

      Určitě bych tedy na tvém místě na Google nezanevřel, ale snažil bych se přijít na to, kdo přesně mi z Googlu chodí, resp. na jaké dotazy a zaměřil bych se na svůj web, aby mi chodili právě na takové dotazy, které potřebuji.

  4. Zdeněk Hejl napsal:

    Řekněme si to na rovinu. Pokud nemáte vyloženě nějakou unikátní/přelomovou službu/obsah, tak bez námahy se nepodaří získat zpětné odkazy.

    Pokud jde o polokomerční obsahové weby (blogy), tak ty zase odkazy nijak extra nepotřebují, protože často získávají návštěvnost jinými způsoby než z vyhledávačů (sociální sítě, komentáře na jiných webech apod.) a pokud získávají návštěvnost z vyhledávačů, tak často na longtailová slova, na které není potřeba žádná extra odkazová základna. Sem tam se navíc podaří získat nejaký odkaz z komentářů, někdo se o vás zmíní ve svém článku apod. A s tím se dá existovat. Když jsem začínal s Portisciem, tak jsem se zaregistroval do pár katalogů a odkázal ze svého firemního webu. A to bylo všechno. A teď myslím už na web odkazuje nějakých 80 různých domén, pokud si to vybavuju dobře. Takže u takovéhoto typu webů/blogů to jde bez aktivního linkbuildingu.

    Něco úplně jiného ale je, pokud se pohybujete v komerční sféře. Tam se lze bez aktivního linkbuildingu obejít pouze v případě nekonkurenčních odvětví anebo v lokálním měřítku.

    Pokud je v oboru konkurence, tak věřte, že nakupují téměř všichni, co jsou na špici. Mám zkušenosti ze spousty odvětví – od eshopů s elektronikou, přes prodejce zájezdů a výrobce stínící techniky až po reality nebo půjčky. Nemyslete si, že se na přední pozice na klíčová slova typu „byty Praha“, „LCD televize“, „žaluzie“ nebo „zájezdy do Španělska“ dostanete jen díky tomu, že budete tvořit kvalitní obsah. Ano, může vám to pomoci získat nějaké odkazy, ale ty s největší pravděpodobností nebudou tvořit základ vašeho odkazového profilu. Budete muset prostě nějaké odkazy nakoupit (anebo se zaměřit na více a více longtailová slova). A dělají to tak i velké české internetové agentury či konzultanti, i když prohlašují, že je potřeba získávat zpětné odkazy pomocí kvalitního obsahu. Trochu tím matou komunitu, protože se ji sice snaží na jedné straně edukovat, že tvorba obsahu je ta správná cesta, ale na druhé straně sami s tím taky nevystačí.

    Takže nákup odkazů je potřeba. A teď jak na něj. Stačí se držet jednoho pravidla – tvořte svůj odkazový profil tak, aby vypadal pro vyhledávače přirozeně. Pokud budete nakupovat odkazy, které budou obsahovat stále stejné klíčové slovo a budou všechny směřovat na vaši homepage, tak je jasné, že na tom není ani špetka přirozenosti. Chce to variovat zdroje odkazů, typy odkazů, texty odkazů i cíle odkazů.

    • Jakub napsal:

      Přesně tak 🙂 jak říkám „každý hlásá, že se to dělat nemá, ale všichni to dělají“. Kvalitní marketing musí být postavený na pevném základě (kvalitní obsah) a doplněný o spravnou propagaci. Čím konkurenčnější je ale prostředí, tím náročnější je být lepší než ostatní a získat zákazníky (což je naprosto přirozené i offline). A přesně jak říká Zdeněk – je-li konkurence velká, je potřeba získat co nejvíce a hlavně co nejkvalitnějších odkazů. A za ty se často musí (dobře) zaplatit…

  5. Seoman napsal:

    Sdílím názor, že kupování odkazů je špatné, ovšem na druhou stranu bych velmi rád taky nějaké prodal…

    • Zdeněk Hejl napsal:

      Na nákupu odkazů v principu není nic špatného. Jen se zaprvé musí dělat chytře a zadruhé jeho hlavním cílem by nemělo být jen získání nějakého „link-juice“, ale i přivedení relevantní návštěvnosti. Nákup 50 sitewide odkazů z 50 webů z patičky s klíčovým slovem jako textem odkazu směřujících na jednu konkrétní stránku webu nebude dobrý nápad. Nákup několika odkazů z kvalitnějších, tematičtějších webů a se zajímavějším umístěním na stránce naopak může být velmi zajímavý jak pro zvýšení „ranků“ webu, tak pro zvýšení návštěvnosti.

    • Jakub napsal:

      No nakupování odkazů je špatné… To nelze říct… Doba se změnila a pokud jste v konkurenčním prostředí, jsou zapotřebí.

      A vy byste na svém webu také rád prodal odkaz – proč? Protože se tomu webu věnujete a oceníte nějakou odměnu. Pokud by nikdo nedostal na internetu zaplaceno, veřte, že by nebylo ani zdaleka toliko kvalitních webů s dobrými informacemi.

      Je to totéž jako s televizními reklamami (nebo reklamami na YouTube), otravujou, ale bez nich by nebyl žádný film, žádný seriál, hudba a podobně 🙂

  6. Mirek napsal:

    Ono v podstatě nejde sehnat opravdu kvalitní odkazy zadarmo. Zadarmo na Vás odkáže třeba blog, ale rozhodně ne třeba Idnes. A jestliže tak jenom v některých kategoríích (např. technet u jejich občasné recenze webů). Přitom to samozřemě láká se dostat třeba i placeně na takový velký portál. Přeci jen návštěvnost v řádu tisíců lidí za den je více než lákavá (tot má osobní zkušenost).

    • Jakub napsal:

      No to je sice pravda Mirku, ale to bych nezařazoval do kategorie „kvalitní odkazy“. Tohle na jednu stranu může být „TOP zpětný odkaz“ ale zároveň se zde můžeme minout účinkem…

      A kvalitní odkazy určitě zdarma získat jde – například napsáním guest postu na nějaký dobrý web – kvalitní článek často přijmou. A takový zpětný odkaz pro nás může být opravdu kvalitní 🙂

  7. Pingback: Linkbuilding 2.0 - Zpětné Odkazy z Článků | Propagace na internetu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!