Dnešní článek bude hodně o číslech. V následujících odstavcích najdete statistická data posbírána na přelomu roku 2011 a 2012, které se úzce týkají sociálních sítí. Tyto data vás přesvědčí o tom, že sociální sítě opravdu stojí za námahu ;).
Řekneme si, které sociální sítě jsou nejoblíbenější, kterým se odborníci věnují nejvíce a které sociální sítě se těší rostoucí pozornosti.
Nejdůležitějšími oblastmi, o které se odborníci na sociální sítě zajímají, jsou měření a cílení.
Nejvýznamnější užitky, které propagace na sociálních sítích přináší je zvýšení povědomí a návštěvnosti.
94% firem využívá sociální sítě pro svou propagaci. 83% marketérů považuje sociální sítě za velmi důležité.
Proč marketéři využívají sociální sítě? 65% proto, aby získali informace o svém trhu – o své cílové skupině. 58% pro získávání nových zákazníků a zvýšení prodeje.
Primárním účelem sociálních sítí však není zvýšení prodeje. Primárním účelem je vytváření vztahů a komunikace se zákazníky. To vyžaduje čas. 58% firem, které aktivně využívají sociální sítě po dobu více než tří let, zpozorovaly znatelné zvýšení prodeje. Sociální sítě pomohly 65% firem lépe pochopit potřeby trhu a cílových zákazníků.
Současné trendy na sociálních sítích
5 nejoblíbenějších sociálních sítí:
- Blogy
- YouTube
Kromě propagace na sociálních sítích pak věnují firmy pozornost e-mail marketingu, optimalizaci webu pro vyhledávače, pořádání různých akcí, vztahům s veřejností, klasické poště, online reklamě, tištěné reklamě, sponzoringu, webinářům, rádio a tv reklamám (v tomto pořadí).
Malé firmy a živnostníci preferují pro svou propagaci LinkedIn (79%), zatímco velké firmy věnují pozornost zejména YouTube (73%) a blogům (55%). Facebook a Twitter jsou samozřejmostí pro každou firmu.
Největší rozmach se očekává u video-marketingu. 76% světových odborníků se plánuje v letošním roce více věnovat YouTube a ostaním video kanálům.
Zatímco pouze 40% využívá pro firemní propagaci Google+, 70% se o něm chce dozvědět více a 67% chce zvýšit na Google+ své aktivity.
Outsourcovat činnost na sociálních sítích?
Pouze 30% firem zaměstnává pro propagaci na sociálních sítích externí odborníky. Nejčastěji firmy outsourcují (najímají si na tuto práci někoho jiného) design stránky na sociálních sítích, vývoj těchto stránek, analýzu a tvorbu obsahu.
Nejméně outsourcují řízení komunity, psaní příspěvků a tvorbu strategie na sociálních sítích.
Čas věnovaný propagaci na sociálních sítích
Ti, kteří využívají propagaci na sociálních sítích delší dobu, tyto sítě využívají aktivněji. Více zkušeností tedy znamená více času věnovaného sociálním sítím (a tedy -> lepší efekt).
Nadpoloviční většina odborníků na marketing (59%) věnuje propagaci na sociálních sítích alespoň 6 hodin týdně. Jedna třetina (33%) firem věnuje sociálním sítím 11 a více hodin týdně. Dokonce 15% firem věnuje propagaci skrze sociální sítě více než 20 hodin týdně.
Zároveň je také prokázána příma spojitost mezi věkem marketéra a časem, který tráví na sociálních sítích (samozřejmě pracovní, nikoli osobní činnost :)). Například více času (11 a více hodin týdně) sociálním sítím věnuje 43% marketérů ve věku 20-29 let, zatímco ve věku 30-39 let je jich pouze 35%.
Hlavní cenou za marketing na sociálních sítích je čas.
Přínos sociálních sítí
72% firem, které využívají sociální sítě po dobu delší než 3 roky, získaly také nové obchodní partnery. Nové obchodní partnery také získalo 44% firem, které využívají sociální sítě alespoň 6 měsíců.
61% procent těch, kteří aktivně využívají sociální sítě alespoň 6 měsíců, získávají cílené návštěvníky na své webové stránky.
Firmy, které věnují sociálním sítím alespoň 11 hodin týdně zpozorovaly snížené náklady na marketing. 57% živnostníků díky sociálním sítím ušetřilo.
Prokazatelně však velké firmy dosahují lepších výsledků.
Sociální sítě a SEO
59% těch, kteří využívají sociální sítě více než rok, zpozorovalo pozitivní dopad na výsledky vyhledávání. 75% těch, kteří sociální sítě využívají déle než 3 roky.
74% marketérů, kteří pracují se sociálními sítěmi alespoň 6 hodin týdně, zpozorovalo znatelné zvýšení návštěvnosti webových stránek. 84% těch, kteří se sociálním sítím věnují déle než 3 roky.
Nadcházející trendy
Rostoucí pozornosti mezi sociálními sítěmi se těší – Google+, obrázkové/foto sdílení (Pinterest, Instagram, Flickr a další) a „Daily Deals“ u nás známé jako různé slevomaty (celosvětově Groupon, LivingSocial, u nás nejrůznější variace slevomatů).
Naopak drasticky klesá na používání sociální síť MySpace.
Pohyby v oblíbenosti
Záložkovací služby spadly na oblíbenosti mezi marketéry z 26% na 16%. diskuzní fóra z 24% na 19%, geolokační služby ze 17% na 14% (například Foursquare).
Čemu se chtějí odborníci na sociální sítě věnovat více?
Žebříček, čemu chtějí marketéři věnovat více pozornosti:
- YouTube (76%)
- Facebook (72%)
- Twitter (69%)
- Blogy (68%)
- Google+ (67%)
- LinkedIn (66%)
Čemu se chtějí marketéři věnovat mimo sociální sítě?
- SEO – optimalizace pro vyhledávače (68%)
- E-mail marketing (61%)
- Pořádání akcí (event marketing) (56%)
- Online reklama (43%)
- PR (79% alespoň stejně, 42% se chce PR věnovat více)
- Webináře – B2B firmy mají více zájem na webinářích (47%), než B2C (26%)
- Sponzoring (27%)
- Pošta (19% chce zvýšit svou aktivitu, naopak 17% chce svou aktivitu zde snížit)
- Tištěná reklama (15%)
- Rádio (8%)
- TV (6%)
Jak vidíte, drtivá většina vrchních příček se nachází online, až na event marketing, který je opravdu silnou propagační zbraní. Naopak offline propagace jako klasická pošta, tištěná reklama a podobě ztrácí na oblíbenosti…
Všechna výše uvedená statistická data byla zveřejněna v elektronické publikaci Social Media Marketing Industry Report 2012, kterou sepsal Michael A. Stelzner.Pokud máte zájem o veškerá data a angličtina vám nečiní problémy, doporučuji si publikaci přečíst ;).
Věnujete sociálním sítím dostatečnou pozornost? Berete sociální sítě opravdu vážně?
Mohlo by vás zajímat také:
Youtube je v dnešní době velmi silnou zbraní, ale moc lidí to neví a nevyužívá to. Opět musím poukázat na USA, kde je to jinak a funguje to lépe, protože lidi nejsou tak omezený jako v ČR. Někteří blogeři si na tom vybudovali své jméno. Myslím, že zrovna Pat Flynn mezi ně patří.
A co se týče sociálních sítí, tak bych z toho až takovou vědu nedělal, co se týče používáni. Nejtěžší je sehnat publikum. Spravovat sociální sítě ve velkých firmách musí být velmi zábavné a motivující, pokud máte obrovské publikum.
Efekt to má samozřejmě obrovský. Komunikace a osobní přístup k zákazníkovi je to nejdůležitější!
No nevím Tomáši, ono právě to, jaké budeš mít publikum záleží mimo jiné také na tom, jak se sociálními sítěmi pracuješ. A i obrovské publikum, obrovskou komunitu může špatný přístup velmi snadno zruinovat…
Jinak YouTube je opravdu velmi mocný nástroj, ale to, že jej lidé nepoužívají (nebo spíše používají málo), je způsobeno i tím, že ne každý se donutí k tomu, aby vytvořil nějaké video nebo se postavil před kameru. Je to také otázka toho „vystoupit ze své komfortní zóny“. Já třeba moc dobře vím, jaký má YouTube potenciál, a pořád se k tomu snažím dokopat, ale zatím jsem ještě nic pořádného neudělal. Musím se zlepšit 🙂
Ano, máš pravdu, je totiž strašně těžký, nebo aspoň pro mně, postavit se před kameru a natočit video. Ne každý je rozený řečník. Ale snad se časem k tomu dokopu. Už taky plánuju dlouho udělat video kurz, ale ne a ne se k tomu dokopat…
Jo no, není to vůbec jednoduché 🙂 vím vím, taky se snažím 🙂
Otázkou výsledků je to, zdali se firmě zvýšily zisky přímo díky sociálním sítím nebo se zvýšily díky růstu firmy. Protože na sociálních sítích je za prvé obrovské kvantum fake účtů a za druhé v drtivé převaze lidé pod 30 let. Většinu této základny tvoří studenti, jejichž kupní síla není moc velká a mají jen dost vyhraněné zájmy. Dokážu si představit propagaci určitých produktů, ale rozhodně asi ne drahá auta, nemovitosti, kvalitní výrobky ani cokoliv digitálního za peníze. První skupina proto, že cíloví klienti na facebooku téměř nejsou a ta druhá SW skupina proto, že to většina studentů prostě čmajzne.
Různé nabídky frčí třeba po Facebooku ve velkém, na Twitteru moc ne. Facebook je doslova zavalen lavinou spamu a nabídek všeho, stejně jako aplikacemi, které slouží pouze k získávání osobních dat. Vyhrabat z té kupy hnoje užitečné informace je většinou problém.
Co se týká blogů, tak to za sociální sítě nepovažuji a tam je to přesně naopak. Často je dělají nadšenci a mají vysokou kvalitu. Dobře umístěný článek na blogu s vysokou reputací může přinést vynikající výsledky.
Samozřejmě velmi záleží na tom, jestli sociální sítě generují nějaké prodeje samy o sobě. To se dá ale dnes již sledovat. Nemyslím si, že drtivá většina uživatelů sociálních sítí jsou „neochotní kupovat“. Záleží na úhlu pohledu. Ono je to ale hodně o tom, že sociální sítě mají podpořit značku/produkt/firmu a budovat kvalitní vztahy se zákazníky, kteří jsou následně více naklonění tomu, si něco zakoupit. Není divu, že se marketéři nejvíce zajímají o měření a cílení, to jsou totiž jedny z nejdůležitějších faktorů pro úspěšnou a hlavně efektivní propagaci na sociálních sítích.
Blogy sice nejsou sociální sítě, ale jsou považovány za sociální média a v podstatě slouží k podobnému účelu budovat základnu loajálních fanoušků (čtenářů) a vytvářet s nimi kvalitní vztah a komunikaci za účelem podpory značky nebo prodeje produktu. Já je tedy zcela jistě za sociální médium považuji 🙂
Twój punkt widzenia trochę różni się od mojego zdania na ten temat, ale dziękuję
za podzielenie się
Imponujący materiał, aż chce się czytać dalej
Zajímavá čísla. Díky za pěkný report.
Rádo se stalo, popravdě – také jsem byl z některých čísel docela mimo :).
V poslední době jsem poněkud unavená online snahami o přitáhnutí zákazníků. SEO je pořádný žrout času. Se sociálními sítěmi jsem jsem začala nedávno a zatím to beru jen jako zábavu, protože při třech fanoušcích na Facebooku, z nichž jeden jsem já sama, bych musela jinak plakat. Na Twitteru se odreagovávám hláškami a zatím vůbec netuším, co udělat, aby mi to přineslo nějaký prospěch.
Naopak se chci velmi podstatně více věnovat tištěné reklamě, s níž mám zatím velmi dobré zkušenosti. Objednávky do eshopů mi totiž chodí hlavně z míst, kudy jsem předtím osobně projela a nechala tam po sobě „značky“ ve formě vizitek, kalendáříků a pohlednic. Více tištěné reklamy mi umožní víc cestovat a méně vysedávat u počítače. Doufám. Podotýkám, že mám firmu typu „one woman“.
Ahoj Lydie, ono je to dnes se sociálními sítěmi težké 🙂 doba dost pokročila a lidé na klasickou reklamu na sociálních sítích nejsou vůbec zvědaví. Z tohoto pohledu může být tištěná reklama efektivnější.
Aby ti sociální sítě přivedly zákazníky, musí pro ně být to, co na sociální sítě dáváš, nějakým způsobem zajímavé. A nemyslím tím extra nabídky nebo skvělé slevy. Musí to být něco, co tvé zákazníky bude bavit nebo zajímat. Tak se jim můžeš dostat „pod kůži“ a proměnit je v platící zákazníky.
Ideální často bývá, když ze své práce uděláš koníček a nabídneš svým followerům informace „ze zákulisí“ 🙂 nebo něco podobného. Potom mohou být SS zajímavou formou propagace…
Pingback: 7 Tipů, jak Efektivně Využívat Twitter | Propagace na internetu
Hmm it looks like your blog ate my first comment
(it was super long) so I guess I’ll just sum it
up what I submitted and say, I’m thoroughly enjoying your blog.
I ttoo am an aspiring blog writer but I’m still new to everything.
Do you have any tips and hints for novice blog writers? I’d definitely appreciate
it.
my web blog :: seo Berkhamsted (blox.pl)
The biggest reason that wireless network is a stomping ground for Computer Hacking is that many people use open networks.
The T. The key configured on the AP must be known to the
person manually configuring the client.
Feel free to visit my blog; Wireless Password Hacker
While the central bank intervention is running far ahead in the
universe! People generate the virtual currency problem called
the Byzantine Generals Problem. You do not bother placing withdrawals right now, Bitcoin is a known,
is based was obtained from sources believed to be mine,
and not be negligible. Further, it used to anonymously buy drugs,
until they know any of his 5, 774honor points. But then I remembered
what I’d done with the biggest distributed computing project in late October.