Plánování Obsahu a Obsah Jako Takový

Tvorba Obsahu - Obsah a jeho plánování

V minulém článku jsme si řekli, že kvalitní obsah slouží jako stěžejní bod vaší organizace. Chcete-li udělat dobrý první dojem, lidé by jako první měli vidět váš skvělý obsah. Ten by je měl oslovit, a teprve potom by měli zjistit, kdo jste a co nabízíte.

Obsah by měl „sbírat“ návštěvníky a vy byste později měli tuto návštěvnost „filtrovat“ na ty, kteří chtějí jen informace a na ty, kteří by mohli mít zájem o vaše produkty nebo služby.

Ovšem vytvořit opravdu kvalitní obsah není jen tak. A právě o tom, jaký by tento obsah měl být a jak jej naplánovat, si povíme v tomto díle kompletního průvodce tvorbou obsahu.

Obsah samotný

Abyste dosáhli se svým obsahem co nejlepších výsledků, měli byste jej psát pro své cílové zákazníky a zároveň brát ohledy na vyhledávače. Ať už vytváříte:

  • text, který by měl být čtivý, ale zároveň napsaný tak, aby vyhledávače pochopily, o co se jedná,
  • nebo audio/video, které by mělo být kromě poutavého obsahu také patřičně označeno (značky, popisky…), aby vyhledávač věděl, o čem video nebo audio je, protože se na něj bohužel nemůže podívat nebo si jej poslechnout…

Kromě výše uvedeného by měl váš obsah splňovat i následující předpoklady…

Pravdivost

Každý váš poznatek, každá vaše zpráva či „lekce“ pro čtenáře musí být pravdivá. Pokud chcete dosáhnout skrze obsah dobrých výsledků, váš obsah musí být pravdivý.

Nesnažte se prodat produkt nebo službu pomocí lživých argumentů. Dnes je jednodušší, než kdykoli dříve, šířit negativní informace o produktu nebo firmě. Pokud se vám podaří prodat několik produktů pomocí nepravdivých informací, lidé si to mezi sebou rychle řeknou a vy přijdete o loajální zákazníky.

Navíc – je vždy jednodušší prodat někomu, kdo od vás již nakoupil, než někomu, kdo vás nezná a musíte si získat jeho důvěru.

Relevantnost

Obsah, který zveřejníte na svých webových stránkách, blogu nebo profilu na sociální síti, musí být vždy relevantní. Musíte zveřejňovat takové informace, které zajímají vašeho cílového zákazníka.

Pokud budete zveřejňovat ve špatném poměru informace, které jsou důležité pouze pro vás (nabídky, slevy, akce, výstavy apod.), lidé vás velmi rychle začnou ignorovat, nebo vás rovnou odstraní z kanálu, který sledují.

S relevantností úzce souvisí cílenost. Pokud vaše webové stránky čtou lidé různých oborů, různé úrovně znalostí v dané oblasti, nebo rozdílných povah, snažte se cílit informace tak, abyste je oslovili. Pokud je potřeba pro různé profily čtenářů sestavit odlišný obsah, udělejte to a sdělení střídejte – například v pondělí článek pro maminky (emotivní pro ženy), ve středu zábavný pro děti (pestré barvy, legrace, zábava) a v pátek pro tatínky (pohled třeba více analytický, zaměřený na fakta).

Lidskost

Vše, co pro vaše odběratele vytvoříte, by mělo mít svého vlastního ducha. Nemělo by se jednat jen o snůžku faktů a definic.

Ukažte čtenářům/divákům/posluchačům, že jste člověk a že máte na danou problematiku svůj vlastní pohled, svůj vlastní názor a hlavně – svůj vlastní způsob, vlastní hlas, kterým informace předáváte.

Originálnost

Pokud 10 lidí dělá totéž, není to totéž.

I když mnoho lidí píše o daném tématu, můžete obsah podat originálním způsobem, řešit problém nestandardní metodou a podobně.

Dejte svým návštěvníkům něco, co jinde nedostanou…

Zábavnost

Sdělte potřebné informace tak, aby čtenáře opravdu bavilo je konzumovat. Můžete využívat příkladové obrázky, videa, mluvené slovo, COKOLI!

Dokud bude vaše potenciální zákazníky bavit váš způsob předávání informací, budou se rádi vracet.

Překvapení

Pokud je to možné, pokuste se čtenáře zaskočit. Vneste do svého obsahu element překvapení. Sdělte jim něco, co nečekají, nebo o čem se jinde nedozvěděli.

Plánování obsahu – podívejte se na obsah jako na celek

Informace by měly být vytvářeny s vědomím nějakého většího obrazu, většího celku, ke kterému směřujete.

Vaším cílem může být například vzdělat zákazníka v daném oboru. K tomu potřebujete, aby zákazník znal základy, pokročilé metody a tipy & triky v závěrečné fázi, kdy už je poloprofesionálem.

Aby zvládl základy, musí se dozvědět, co je to A, B a C. Když pochopí souvislosti mezi A, B a C, je připraven se naučit používat techniky X a Y.

A tak dále…

Před tím, než začnete impulzivně a spontánně chrlit spousty obsahu, si udělejte představu o tom, jaká je zákazníkova cesta od začátku až do konce. Co ví teď a kam jej chcete dovést. Tvorbu obsahu potom přizpůsobte těmto potřebám.

Kvalitní naplánování vám umožní obsah využívat již permanentně – můžete čtenáře odkázat na již vysvětlený základ, kdykoli něčemu neporozumí, nebo nepochytí souvislosti.

Zároveň máte otevřené dveře k tomu, abyste obsah znovuvyužili, přepracovali, nebo z něj poskládali nový produkt.

Co takhle třeba během prvního čtvrtletí napsat sérii článků o základech problematiky a tu potom celou zveřejnit jako e-book.

Když vysvětlíte všem ve druhém čtvrtletí pokročilejší techniky, můžete udělat výcuc nejdůležitějších informací a uspořádat školení, nebo třeba webinář.

Když proberete vše, zpracujete informace, které již máte vytvořené a vyrobíte firemní publikaci, která bude velmi hodnotná a užitečná pro každého v oboru.

Vždy, než se do něčeho pustíte, si udělejte představu o tom, kam směřujete a naplánujte si své kroky k tomuto cíli. Neustále před sebou mějte ten „vetší obrázek„. Vytvářejte obsah tak, aby v budoucnu posloužil vám i těm, kteří váš obsah konzumují…

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

4 komentáře u Plánování Obsahu a Obsah Jako Takový

  1. David Lörincz napsal:

    Moc pěkné shrnutí. Přidal bych možná ještě jeden bod. Nepište, pokud nemáte o čem.

  2. Kvasnička Jan napsal:

    Moc pěkný článek. Myslím si, že málokdo plánuje obsah a spíše čekají, „co jim cvrnkne do nosu“, což pak vede k nechuti tvorby obsahu nebo složitému hledání témat na poslední chvíli.
    Ještě by jsi mohl napsat, jak si ty sám plánuješ obsah a v jakých termínech, kolik dní před vydáním článku atd. Díky

    • Jakub napsal:

      Ahoj Honzo, přesně tak, psal jsem tak nějakou dobu (co mě cvrnklo do nosu), ale je to velmi nepraktické. Velmi snadno se dostaneš do situace, že potřebuješ rychle napsat článek a nevíš na jaké téma a hlavně – obsah není psán s vědomím vyššího cíle (nějakého celku).

      Já jsem své plánování obsahu trošku nakousl v tomto článku a následně kompletně popsal v tomto samostatném článku.

      Píšu když mám čas a chuť, někdy píšu večer před publikováním, jindy napíšu články na měsíc dopředu. Základ je však v tom, že píšu kdy chci a o tom, na co mám zrovna náladu.

      To si myslím je na psaní nejdůležitější, neboť se to znatelně odráží v kvalitě a čtivosti článků.

      Kromě toho mám články naplánované (respektive témata) tak, abych postupně na tomto webu vytvořil kompletní a hlavně stále aktuální zdroj informací ohledně propagace na internetu…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!