Používáte ve svém podnikání e-mail marketing? A máte připravený plán komunikace se svými zákazníky? Nebo jen tak naslepo bezmyšlenkovitě odesíláte jeden e-mail za druhým a doufáte, že se zvýši vaše zisky?
V dnešním článku si povíme o tom, jak si naplánovat efektivní komunikaci se zákazníkem.
E-mail marketing je kouzelná zbraň a určitě by neměla chybět ve vašem marketingovém arzenálu. E-mail marketing vám umožňuje navázat, udržovat a rozvíjet vztah s vašimi zákazníky.
Ale stejně jako ostatní formy propagace, i e-mail marketing musíte dělat chytře.
To, že si od vás návštěvník napoprvé nic nekoupí, ještě neznamená, že si od vás nekoupí nikdy nic. Třeba jen není vhodná doba. Nebo tento zákazník nemá dostatek informací k tomu, aby se rozhodl, který produkt je pro něj nejvhodnější.
K tomu, aby se vám podařilo co nejefektivněji zaujmout potenciální zákazníky a proměnit je v ty platící, vám velmi dobře poslouží plán komunikace. Na základě svých znalostí vašeho cílového zákazníka si určitě dokážete představit, co jej dokáže přimět k nákupu.
Jak takový plán komunikace vypadá?
Vaše komunikační mapa vám pomůže určit si cestu, kterou s každým návštěvníkem absolvujete, abyste dosáhli co největších šancí na uskutečnění prodeje/prodejů.
Váš komunikační plán může vypadat třeba takto:
Tedy nejdříve, když se vám návštěvník přihlásí k odběru e-mailů, mu zašlete potvrzení a základní informace o problematice, které jej naladí na vaše e-maily.
O dva dny později mu pošlete další e-mail s pokročilejšími informacemi o tom, co jej zajíma. Po dalších dvou dnech mu pošlete informace o různých produktech s popisem jejich vlastností, výhod a nevýhod. Tak, aby si váš potenciální zákazník udělal představu o tom, který produkt je pro něj nejvhodnější.
V dalším e-mailu bude následovat nabídka produktů. Zákazník už ví, co chce, takže je v tuto chvíli již připraven nakupovat. V následujících e-mailech bude následovat série e-mailů s různými tipy a triky, jak produkt využívat co nejefektivněji a po několika tipech přijde další e-mail s nabídkou produktů…
Takto si můžete nachystat plán, jak budete s vašimi zákazníky udržovat kontakt. Můžete si i nachystat různé plány pro různé typy zákazníků a těm odesílat e-maily podle určitého komunikačního plánu tak, abyste co nejlépe pokryli jejich potřeby a aby tito zákazníci byli co nejvíce nakloněni k nákupu.
Co je cílem tohoto komunikačního plánu?
Komunikační plány vám umožní zaměřit se co nejlépe na potřeby a preference vašich potenciálních zákazníků. Umožní vám mít vždy po ruce cestu, kterou je potřeba s tím daným zákazníkem sledovat, abyste dosáhli co nejlepších výsledků.
Zároveň takto udržujete kontakt se zákazníkem. I když tedy není zákazník v první chvíli ochoten nakoupit, vy jste připraveni počkat a být u něj právě ve chvíli, kdy se bude cítit být na nákup připraven.
Nemusí se jednat jen o e-maily
Tento komunikační plán nemusí zahrnovat pouze e-maily. Můžete mít takto připravené různé formy obsahu, kterými budete potenciálního zákazníka kontaktovat. Můžete například odeslat dva e-maily a po týdnu zákazníkovi zavolat a zeptat se jej, jestli se mu jeho problém podařilo vyřešit.
Nebo pokud uvidíte, že si skrze váš e-mail objednal produkt, můžete mu poštou zaslat dárek. Nebo dopis s poděkováním a vytištěnými navódy. Fantazii se meze nekladou 🙂
A právě kreativita a myšlení mimo zaběhnuté hranice vám dnes nejlépe poslouží v procesu získávání nových zákazníků 😉
Máte i vy připravený plán komunikace? Jak se svými zákazníky komunikujete?
Mohlo by vás zajímat také:
Neměli bychom se zmiňovat o produktech až později, ne hned 5. den, kdy nás člověk ještě moc nezná z emailové komunikace? Tedy nejdřív přesvědčit a až pak nabídnout?
Ono záleží na oboru činnosti, chtěl jsem uvést ilustrační příklad tak aby to všichni pochopili, aniž bych tady popisoval sérii 100 e-mailů 🙂 samozřejmě komunikace by měla probíhat kontinuálně. Na druhou stranu, pokud bude 5. Den v e-mailu nabídka, které předcházely zajímavé informace a v šestém dni dostane zákazník další hodnotné informace, nevidím na tom nic špatného 🙂
Navíc během toho prvního týdne je zákazník pozitivně naladěn, takže jsem přesvědčen o tom, že konverze by nebyly zanedbatelné.
Ovšem hraje zde roli spousta aspektů – kvalita produktů, cílenost a kvalita databáze, jak se kontakty sbírají atd.