Poznejte Dokonale Svého Zákazníka v 5 Krocích

poznejte dokonale svého zákazníka

Už ve článku Kdo Je Váš Cílový Zákazník jsme si vysvětlili, jak je důležité vědět, komu chcete své produkty, služby nebo informace nabídnout.

V dnešním článku se této problematice podíváme pořádně na zoubek.

Proč?

Protože dokonalá znalost zákazníka je pro každou firmu tím nejdůležitějším. Znalost vašeho zákazníka vám umožní dobře zacílit na jeho potřeby, touhy, obavy a problémy.

Udělejte si čas a poznejte dokonale svého zákazníka. Vytvářejte webové stránky přímo pro něj.

Vaše webové stránky nejsou pro vás ani o vás. Jsou pro vaše potenciální zákazníky a jsou jen a jen o nich…

Jak jsme si řekli ve článku Kdo Je Váš Cílový Zákazník, je vhodné si vytvořit profil tohoto cílového zákazníka – sepsat si jej tak, abyste o něm měli co nejvíce informací. Většinou není vašim zákazníkem jeden jediný typ lidí, proto se nebojte vytvořit si více profilů cílových zákazníků. Tolik, kolik je potřeba…

1. Koho se snažíte oslovit?

Popište člověka, který je vaším ideálním zákazníkem. Čím více dokážete být specifičtí, tím lépe.

Jaké návštěvníky chcete na své webové stránky dostat? Pokud je vaší odpovědí „co nejvíce návštěvníků“, pak je všechno špatně a snadno se může stát, že se vám nepodaří oslovit nikoho. Snažte se být při specifikaci vašeho ideálního zákazníka co nejkonkrétnější.

Základní otázky:

  • Kolik je mu let?
  • Je to muž nebo žena?
  • V jakých finančních poměrech žije?
  • Kde a jak žije?
  • Jaké jsou jeho koníčky a záliby?
  • Čeho se naopak obává a co jej ohrožuje?
  • Jaké má znalosti ohledně dané problematiky, jaké je jeho vzdělání?
  • Rozumí odbornému jazyku, nebo to potřebuje vysvětlit laickým způsobem?
  • Jaký je jeho vztah k vašemu podnikání/oboru činnosti?

I když se může často jednat jen o domněnky, je dobré si takový profil (profily) sestavit a na takového zákazníka následně své webové stránky zacílit.

Je vašim odběratelem konečný zákazník ale zároveň jím může být i podnikatel? S každým budete potřebovat komunikovat jiným způsobem. Můžete například vytvořit odlišné podstránky vašeho webu pro rodiny a podnikatele. Nebo pro studenty a matky s dětmi. V každém případě se zamyslete nad tím, na koho své webové stránky cílíte.

2. Kde na internetu tento potenciální zákazník tráví svůj čas?

Je to mladý člověk, který tráví většinu času na Facebooku, nebo se jedná o manažera velké organizace, který se snaží přijít problému na kloub v odborném diskuzním fóru? Jedná se o studenta, který se o dané problematice dozvídá informace na blozích, které pravidelně sleduje?

Obujte si boty svého cílového zákazníka a hledejte místa, kde na internetu tráví nejvíce svého času. Na těchto místech se s těmito potenciálními zákazníky snažte navázat kontakt. Komunikujte s nimi, pomáhejte jim a vzdělávejte je.

Pokud si nevíte rady s tím, jak tyto informace získat, můžete například využít anketu na svém vlastním webu, nebo e-mailový průzkum. Zeptejte se na 3 nejoblíbenější weby svých zákazníků, nebo na jejich nejoblíbenější zdroje informací.

3. Jak se připojují k internetu?

Připojují se doma pomocí rychlého připojení? Nebo jsou to lidé ze slabší vrstvy a nemohou si dovolit rychlé připojení k internetu? Jedná se o lidi, kteří informace konzumují zejména prostřednictvím smartphonů a mobilního připojení? Jsou to zaměstnanci velkých firem, kteří se připojují z práce, kde mají chráněné připojení k síti a nemohou si nainstalovat nejrůznější doplňky?

Myslete na to, jak se váš ideální zákazník připojuje k internetu a své webové stránky tomu přizpůsobte.

4. Jak je pro ně pohodlné vaše informace konzumovat?

Máte informace pro studenta, který má moře času a potřebuje se o problematice dozvědět co nejvíce do nejmenších detailů? Nabídněte mu rozsáhlý detailní článek, který mu vše objasní.

Je vašim zákazníkem časově vytížený manažer, který má čas při nejlepším když jede autem do práce? Uveďte informace v co nejstručnější formě a nahrajte je do audio podoby, aby si je opravdu mohl přehrát v autě.

Může se také jednat o složitou problematiku, která je pro vaše zákazníky nejvhodnější v grafické podobě s různými obrázky či grafy. V takovém případě se hodí prezentace nebo video.

5. Naslouchejte

Pokud chcete opravdu poznat své zákazníky, naslouchejte jim...

Vnímejte připomínky a nápady, které mají ve vaší provozovně.

Sledujte webové stránky, které sledují oni a kde rádi tráví svůj čas. Vnímejte, jakým způsobem komunikují a jak se vyjadřují. Buďte součástí komunit, jejichž součástí jsou oni. Sledujte stejné stránky na Facebooku jako oni. Sledujte diskuze na Twitteru, kterých se účastní a podobně.

Svou pozornost zaměřujte zejména na jejich dotazy a problémy, se kterými se potýkají.

Naslouchejte a studujte své cílové zákazníky, abyste co nejvíce poznali jejich potřeby. Nejvíce se vždy dozvíte na místech, které oni sami nejraději navštěvují.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej se svými přáteli 🙂

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

11 komentářů u Poznejte Dokonale Svého Zákazníka v 5 Krocích

  1. Martin Mažár napsal:

    Keďže hovoríme o webových stránkach, tak z môjho pohľadu je ešte dôležité si odpovedať na otázky:

    Aké informácie vyhľadáva na internete?
    Aké slová zadáva do vyhľadávača?

    • Jakub napsal:

      Zdravím Martine, to máš naprostou pravdu, tohle jsem však zmínil již ve článku Kdo Je Váš Cílový Zákazník a nechtěl jsem se opakovat. Na druhou stranu, možná by bylo lepší, kdyby to zde bylo vše pohromadě…

      Každopádně díky za skvělé doplnění 🙂

  2. Frances napsal:

    Velmi zajímavý článek, vidím že jdeš podle vzoru Patových velice vyčerpávajících článků. Osobně mi jeho styl dlouhatánských článků moc nevyhovuje, ale vím že jej praktikuje většina zahraničních bloggerů.

    • Jakub napsal:

      Ahoj Francesi, spíše se snažím držet články na nějaké rozumné délce, ale do krátkého článku se jednoduše nevleze dost informací (nebo mi to stále nejde :D).

      Já si myslím, že když někdo chce dostatek informací o dané problematice, že si článek přečte. Ten, kdo naopak chce informace jen v rychlosti, si článek proskenuje (snažím se přehledně formátovat) a přečte si jen ty oblasti, které jej zajímají :).

  3. Dobré je taky vymodelovat si nějakou konkrétní osobu, která má všechny vlastnosti průměrného zákazníka. A na ní si představovat, jak by se asi chovala na webu a v běžných situacích spojených s vaším businessem.

    • Jakub napsal:

      Ano, přesně to jsem měl na mysli v té první části 🙂 když jsem psal o těch profilech, které je vhodné si vytvořit 🙂

      • Carolina napsal:

        site You can definitely see your sklils in the paintings you write. The arena hopes for even more passionate writers like you who are not afraid to mention how they believe. At all times go after your heart .

  4. Pingback: Ovládněte Techniku Guest Postů - kompletní průvodce | Propagace na internetu

  5. Pingback: Statistická Zpráva 2012 - Sociální Sítě | Propagace na internetu

  6. Pingback: Recenze Knihy Optimize | Propagace na internetu

  7. Pingback: PNI003: Jak Vylepšit Webové Stránky - Nesmrtelný Základ Optimalizace Webu | Propagace na internetu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!