Když si tady stále píšeme o tom, jak se co nejvíce zavděčit vyhledávačům, jak správně vybírat a umísťovat klíčová slova a fráze, určitě vás už napadlo, že by se některé tyto postupy daly nějakým způsobem zneužít. Pokusit se nějakým způsobem vyzrát na vyhledávač tak, aby se vaše stránky umísťovaly na prvním místě ve vyhledávání jen díky mnoha klíčovým slovům, obrovskému množství zpětných odkazů a podobně.
Přišel čas říci si něco o zakázaných optimalizačních praktikách, které vyhledávače dokážou odhalit jako neetické postupy pro vylepšení vašeho umístění mezi výsledky vyhledávání. Takových praktik je celá řada, ale vyhledávače a jejich algoritmy pro posuzování hodnoty webových stránek jdou stále kupředu. Jsou chytřejší a chytřejší. Věnujte tedy pozornost následujícím informacím, kterým byste se měli vyhýbat jako čert kříži. Mohlo by se také stát, že použijete některý z níže uvedených neetických postupů a vyhledávače vás následně penalizují a nemusíte se už ve výsledcích vyhledávání objevit vůbec.
Základní zakázané techniky
Jednou ze zakázaných a nějakou dobu hojně využívaných praktik je používání neviditelného textu. To znamená, že například nejdůležitější nadpis na stránce (H1) přeplníte klíčovými slovy, aby se vaše stránka objevovala mezi prvními ve výsledcích vyhledávání. Tento nadpis potom pomocí stylů skryjete, takže je pro běžného uživatele neviditelný. Podobně se také využíval text, který byl zabarvený do stejné barvy, jakou mělo pozadí webové stránky, opět byl pro uživatele neviditelný, ale vyhledávače jej přečetli.
Některé stránky využívající podvodných technik se také snaží na stránce uvést text velmi malé velikosti (např. 1 nebo 2 pixely). Tento text se může objevit v patičce stránky a místo smysluplného textu obsahuje samá klíčová slova a fráze. Zde se vývojáři bránili tím, že text skrytý není. Avšak stejně tento text je vzhledem ke své velikosti (a tudíž nečitelnosti) vyhledávači považován za klamavý.
Tak jak lze vytvořit neviditelný text lze vytvořit i celou neviditelnou sekci/oddíl. Na vašich webových stránkách pak bude vše vypadat přirozeně, jen uživatelé neuvidí skrytou oblast, ve které budete mít uvedena klíčová slova a fráze. To samozřejmě v obrovském množství, aby si vyhledávače myslely, že je vaše stránka opravdu o tom daném tématu.
Vzhledem k tomu, že jedním z nejdůležitějších faktorů, které mají vliv na pořadí výsledků vyhledávání, jsou zpětné odkazy, někteří koumáci experimentovali s odkazy, které byly opět skryté před očima návštěvníků. Takové odkazy dodávaly webové stránce autoritu, kterou si však v žádném případě nezasloužila.
Další “černou” technikou je spamování stránky pomocí klíčových slov. Zde návštěvníci text vidí, ale tento text nedává vůbec smysl – pořád se dokola opakují klíčové fráze, aby se webová stránka lépe umístila. Nezapomínejte na to, že webové stránky tvoříte pro návštěvníky, nikoli pro vyhledávače.
Předcházející bod, když byl odhalen vyhledávači a ty jej začly penalizovat, vedl vychytralé vývojáře k tomu, že se pokusili vytvořit stránku přeplněnou klíčovými slovy a frázemi a v případě, že ji nějaký návštěvník rozklikl, spustil se skript, který jej okamžitě přesměroval na stránku jinou. Návštěvník tedy nic nepoznal a objevil se najednou na jiné stránce, která už byla “optimalizována” pro návštěvníka.
Jako původně efektivní se stalo vytváření podpůrných webových stránek, které odkazovaly na obrovské množství jiných komerčních stránek. Takové stránky se nazývají link farmy. Chvíli to fungovalo a vyhledávače považovaly tyto zpětné odkazy za plnohodnotné. Ale vyhledávače se rychle učí a proto je i tento způsob snažení se o zmanipulování výsledků zbytečný. Vyhledávače už totiž berou v úvahu, odkud je na vás odkazováno. Pokud webová stránka neposkytuje žádný zajímavý obsah a je na ni umístěna tuna odkazů na nesouvisející stránky, hodnota tohoto zpětného odkazu je nulová.
O problematice duplicitního odkazu jsme se již bavili ve smyslu, kdy může být vaše webová stránka odstraněna z vyhledávání kvůli tomu, že budete zobrazovat stejný popis produktů, služeb nebo čehokoli jiného tak, jak tento popis používají i konkurenční stránky (například text stažený ze stránek výrobce). K tomuto může dojít nedopatřením. Některé webové stránky se však snažily kopírovat zajímavý obsah z ostatních stránek a akumulovat jej na svých vlastních stránkách (a vydávat jej za svůj). Parazitování na obsahu nemá v oblibě nikdo a proto i tuto zákeřnost dnes dokáží vyhledávače odhalit.
Jako zprvu nevinná věc se může zdát použití automatických programů pro registraci do on-line katalogů firem. Takový program vám ušetří obrovské množství času, ale vzhledem k tomu, že automatický program nedokáže vytvořit při každé registraci nejvhodnější relevantní texty, popisy, názvy a zvolit vhodnou kategorii pro vaše umístění, nakonec se ukáže, že vám tento program může spíše uškodit. Do katalogů byste se měli přihlašovat vždy ručně a vždy uvést nejvhodnější informace a zařadit své webové stránky do příslušné kategorie.
V jednom z minulých článku jsme si již řekli, co je to rank webové stránky. Rank webové stránky je svým způsobem (podle složitého algoritmu) předáván ze stránky na stránku. Představte si, že nějaká webová stránka má svůj rank 3 a odkazuje se na 3 další stránky. Pak každá taková stránka obdrží ke svému hodnocení rank 1. Toto je samozřejmě velmi jednoduchý příklad sloužící pouze pro vaši představu, ve skutečnosti je algoritmus přepočtů a předávání ranku mnohem složitější (a hlavně tajný :)). Některé webové stránky zkoušely manipulovat s těmito ranky stránek tak, aby jejich cílová stránka dosáhla co nejvyššího ranku. A jak to dopadlo? Vyhledávače se opět dokázaly přizpůsobit.
Co je tedy považováno za neetické?
Jednoduše řečeno, za zakázanou techniku se považuje vše, co se snaží ovlivnit pozici ve výsledcích vyhledávání tím, že předkládá jiné informace vyhledávači a jiné zase návštěvníkovi. Pamatujte, že nejlepším způsobem optimalizace webových stránek je snaha o to, aby byly vaše webové stránky co nejkvalitnější a poskytovaly návštěvníkům to, co hledají. Vyhledávače se zdokonalují, na jejich algoritmech neustále pracuje velké množství odborníků a všichni se snaží o jedno – nabídnout uživateli nejlepší výsledky na základě jeho dotazu. Nesnažte se obejít algoritmus vyhledávače, snažte se vytvářet kvalitní, obsahově bohaté, přístupné a užitečné stránky.
Mohlo by vás zajímat také:
Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!