E-mail Marketing – 8. díl – Jak na Legální E-mail Marketing

E-Mail Marketing

Chcete provozovat e-mail marketing, ale nevíte přesně jak na to, aby bylo vše 100% legální?

Slyšeli jste o zákoně, který chrání uživatele internetu před spamem?

Internet se vyvýjí neustále…

Mnoho společností začalo sbírat e-mailové adresy a agresivním způsobem na ně rozesílat obchodní sdělení (samozřejmě ty naprosto nejvýhodnější ;)). Proto byl 7. září roku 2004 vydán zákon o ochraně uživatelů před spamem (konkrétně zákon č. 480/2004 sb.).

Dnes už nesmíte jen tak někomu odeslat e-mail s obchodním sdělením.

A jaké jsou podmínky pro legální rozesílání obchodních e-mailů? Právě o tom bude tento díl kompletního průvodce E-mail Marketingem

K tomu, abyste mohli někomu zasílat obchodní sdělení, musíte mít jeho souhlas. Zároveň musí e-mail obsahovat určité náležitosti.

Co musí každý e-mail obsahovat

Každý e-mail, který rozesíláte svým odběratelům musí obsahovat dvě základní věci:

  1. Sídlo vaší společnosti – tedy konkrétní plnou adresu
  2. Odkaz na okamžité odhlášení z odběru e-mailů.

Možnost pro odhlášení z odběru e-mailů musí být okamžitá a bez jakýchkoli poplatků.

Dále musí e-mail s obchodním zněním obsahovat informace v závislosti na obsahu. Odesíláte-li například aktuální nabídku zboží, musí e-mail obsahovat dobu trvání nabídky a podobně. Konkrétní znění zákona si můžete přečíst například zde.

Jak rozesílat e-maily legálně

Podívejme se tedy na základní pravidla, která umožňují legální rozesílání reklamních e-mailů – obchodních sdělení.

Odběratel musí dát souhlas

Odběratel e-mailů musí souhlasit s tím, že mu budete obchodní sdělení zasílat na jeho e-mailovou adresu.

Jeho souhlas můžete získat například prostřednictvím webového formuláře. Odběratelé se pomocí tohoto formuláře přihlásí k odběru e-mailů, dají vám svou e-mailovou adresu a vše je v naprostém pořádku.

Dalším způsobem můžete získat „povolení“ například tím, že se k vám odběratel zaregistruje. Například se může jednat o fórum, e-shop a podobně. Pokud vám dá svou e-mailovou adresu, můžete mu zasílat obchodní sdělení.

Dokonce podle zákona stačí i to, pokud odběratel zasílání e-mailů výslovně neodmítne. Což už mi ale přijde jako hraničící s neférovým jednáním. Například když v dotazníku uvedete předem zaškrtlé políčko „zasílat obchodní sdělení“. Tohle se mi prostě nelíbí.

V takových případech stejně obchodní sdělení přijde jen párkát a odběratel se odhlásí, protože jej tyto e-maily nezajímají (čistě můj osobní názor :)).

Nejlepším řešením je využití double opt-in tedy dvojího potvrzení. Po přihlášení k odběru e-mailů odešlete odběrateli e-mail s potvrzujícím odkazem. Pouze, klikne-li odběratel na tento odkaz, bude opravdu zařazen do vašeho seznamu kotaktů.

Musíte e-mailovou adresu získat při obchodní činnosti

To znamená například to, že můžete zasílat e-maily všem svým obchodním partnerům. Můžete například rozesílat obchodní sdělení svým dodavatelům i odběratelům. Samozřejmě zde platí to, že každý e-mail musí umožnit čtenáři odhlášení z odběru e-mailů.

Za získání e-mailové adresy při obchodní činnosti je považováno i například to, kdy vám někdo dá svou vizitku, na které je uvedena jeho e-mailová adresa. I v tomto případě získáte oprávnění k zasílání obchodních sdělení.

Co je považováno za nelegální zasílání e-mailů

Nejdůležitější je to, že nikdy nesmíte získat e-mailové adresy od třetí strany.

Nesmíte například od někoho zakoupit databázi/seznam e-mailových adres a zasílat na ně svá obchodní sdělení.

A to i v případě, že tato třetí strana získala e-mailové adresy naprosto legálním způsobem – například prostřednictvím webového formuláře.

Mějte na paměti, že když chcete někomu odesílat obchodní sdělení, musíte získat e-mailovou adresu přímo od daného odběratele.

Povinnost být registrován v registru zpracování osobních údajů

Pokud od návštěvníků webových stránek sbíráte e-mailové adresy, vzniká povinnost být registrován na úřadě pro ochranu osobních údajů. Do registru se dá přihlásit snadno elektronicky. Formulář k přihlášení naleznete zde.

Další informace o nevyžádané poště – spamu

Pokud vás tato problematika zajímá a chtěli byste získat podrobnější informace, doporučuji tento článek na wikipedii a samozřejmě přímo webové stránky úřadu pro ochranu osobních údajů.

Jaké jsou vaše zkušenosti s legálním/nelegálním rozesíláním e-mailů? Podělte se s námi v komentářích 🙂

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

29 komentářů u E-mail Marketing – 8. díl – Jak na Legální E-mail Marketing

  1. Tomáš napsal:

    A jak je to s e-maily, které získáte od „přátel“ na facebooku? Většina lidí ho ve svém profilu zveřejňuje. Já mám třeba kolem 1200 „přátel“ na facebooku a některé ani osobně neznám – jsou to třeba mí fanoušci. Takže tím, že si mě přidají do přátel oni a mají v profilu zveřejněnou svou e-mailovou adresu, tak mi vlastně dávají svolení k zasílání e-mailů, nebo ne? Logicky to tak vychází – tím, že si mě přidali do přátel, se ke mně vlastně zaregistrovali. Je to tak? 🙂

    • Jakub napsal:

      Dobrý den Tomáši,
      z jednoho pohledu je e-mailová adresa od tvých přátelů na facebooku získána dobrovolně a legální cestou, takže by neměl být problém.

      Na druhou stranu si nejsem jistý, dá-li se výcuc e-mailových adres z facebooku považovat jako získáni e-mailu při obchodní činnosti.

      I přesto si myslím, že pokud bude v e-mailu obsažen odkaz na odhlášení z odběru, je všechno v pořádku 🙂

  2. Antonin napsal:

    Dobrý den,

    Díky za zajímavý článek. S jednou věcí nesouhlasím nebo jsem jí špatně pochopil.
    „Nejdůležitější je to, že nikdy nesmíte získat e-mailové adresy od třetí strany.“ Samozřejmě je nesmysl kupovat jakýkoliv mailing list, ale existují firmy, které sbírají data pro 3rd party mailing. Poskytovatel emailové adresy musí souhlasit, že jeho emailová adresa bude používána pro obchodní sdělení od jiných firem. Tyto email listy se neprodávají, ale dají se pronajmout na jeden mailing pokud zákazník má emaily z čeho poslat (emailovou platformu). Firmy, které data poskytují jsou Email List Brokers.

    Samozřejmě email musí obsahovat v patičce, kde přesně a od jaké firmy byl email získán.

    • Jakub napsal:

      Zdravím Antoníne, asi jsem se zde špatně vyjádřil, oni samozřejmě všichni Email List Brokers vždy najdou skulinku, jak například už při přijímání e-mailové adresy ošetřit v podmínkách, aby e-mailovou adresu mohli „prodat“.

      Možná by bylo lepší namísto „nesmíte“ dosadit „důrazně a jednoznačně nedoporučuji“.

      Nikdy zakoupená databáze nebude sahat ani po kotníky databázi, kterou si vytvoříš sám ;). I kdybych teď začal databázi vytvářet z nuly a nebo si ji ve stejný moment koupil, vlastní databáze bude v každém případě efektivnější…

      Ono totiž vždy, když odešleš e-mail na databázi, kterou jsi zakoupil či jinak obstaral, budeš příjemce obtěžovat. Příjemce si totiž e-mail nevyžádal, i když vědomě či nevědomě přijal tyto podmínky…

  3. Pingback: E-mail Marketing - 1.díl - Co Je E-mail Newsletter | Propagace na internetu

  4. Pingback: Bezva Způsob Jak Zazdít Autoritu, Důvěru, Email Marketing a Sociální Sítě v Jednom Kroku! | Propagace na internetu

  5. Sargeras napsal:

    E-mail marketing je skvělá věc – informace na webu jsou doporučeny na základě souhlasného zaslání obchodní informace. Prostě „Žádný SPAM“. Doporučuji.

  6. Jan napsal:

    Rozumím snaze úřadů ochránit slušné lidi od dravců rozesílajících e-mailový balast. Na druhou stranu mi v B2B vztazích tato regulace obchodních nabídek připadá trochu postavená na hlavu. Příklad: najdu si na internetu potenciálního zákazníka, ale na jeho e-mail nesmím poslat žádnou nabídku. Proto zákazníkovi zavolám a v alespoň 50% případů od něj uslyším, ať mu nabídku pošlu na e-mail… Z titulu svého záměstnání nemám potřebu posílat denně e-maily tisícům lidí, stačí mi jich třeba 10, za to pečlivě vybraných. Obzvlášť těžké je to v případě, kdy nabízíte neobvyklý produkt nebo službu, kterou nikdo nezná – zde není jiná možnost, než aktivní prodej přes telefon.

    Druhá část mého příspěvku se vztahuje na odstavec o registraci u ÚOOÚ v případě sbírání e-mailových adres. To je pro mě nutnost i v případě, že z webového formuláře získávám metodou double opt-in pouze e-mailovou adresu bez jakéhokoliv jiného identifikátoru zákazníka? Myslím, že mnohem více „osobních údajů“ vytvořím googlováním vhodných firem/zákazníků a následným vytvářením nějaké databáze kontaktů pro další oslovení (telefonem).

    Nechci tuto regulaci zatracovat, jen z mého pohledu slušně smýšlející firmy zde vidím pouze hromadu klacků pod nohama.

    • Jakub napsal:

      Zdravím Honzo,
      ad 1) ano v určitých situacích a za určitých okolností je to rozumné. Jenže zákon musí platit pro všechny stejně, je nerealizovatelné, aby například pouze B2B sféře povolili rozesílání e-mailů bez souhlasu. Je to příliš snadno zneužitelné. Zákony jsou zde právě proto, že všichni nejednají slušně nebo rozumně.

      ad 2) ano – i v případě sběru pouze e-mailových adres by měl být dotyčný veden na úoou. Také jsem to řešil, když jsem spouštěl tento web. Na druhou stranu je to otázka cca 5 minut vyplnit formulář na webu.

  7. jáááá napsal:

    dobrý den,
    momentálně řeším něco podobného…..založila jsem si e shop…zkoušela jsem reklamu placenou přes facebook….zatim nic moc……ale napadlo mě,vyhledat náhodná jména na facebooku,zažádat o přátelství….a vlastně,když kliknou na mé stránky eshopový,tak buď se jim to bude líbit nebo ne…..buď mě budou ignorovat…nebo se jim to zalíbí……
    Jak tohle se bere?a jestli to třeba neni moc vlezlý…..ale horší mi třeba přijde telefonování….a obtěžování je v nevhodou chvíli……ale když jim to dám na facebook….tak na facebook většinou lidi chodí se bavit…..takže by to nemuselo být tak „obtěžující“…..můj názor:-)

  8. Jana napsal:

    Dobrý den, chápu tedy dobře, že pokud dostanu e-mailový kontakt přímo od zákazníka např. formou vyplněného prezenčního listu na nějaké akci, bere se to jako dostatečný souhlas? 🙂 Díky.

    • Jakub napsal:

      Dobrý den Jano,

      určitě by ale na tom prezenčním listu mělo být uvedeno, že jim budete obchodní sdělení zasílat. To je ale zákonný požadavek, to že jednáte legálně ale není předpoklad k tomu, že to bude efektivní a že zákazníci budou spokojení. Určitě doporučuji při takovýchto akcích dát ještě něco, co bude účastníky zajímat a když vám dají svou e-mailovou adresu, budou nedočkavě kontrolovat svou e-mailovou schránku, jestli už jim e-mail od vás přišel 🙂

      Příkladem mohou být bonusové materiály, které jim právě po skončení akce zašlete e-mailem, či něco podobného. Vžijte se do pozice těch, kteří vaši akci navštěvují a přemýšlejte, co by mohli chtít, z čeho by byli nadšeni, co by prohloubilo jejich pozitivní vztah k vaší firmě.

      • Jana napsal:

        Jakube, díky za Vaši odpověď i užitečné tipy…

        Tím, že jsou všichni naši zákazníci v zahraničí a jezdíme tam 1-2x ročně a další akce budou až na podzim, tak se tato možnost se souhlasem na prezenčních listech poněkud komplikuje. Pokud bychom chtěli novinky zasílat dříve, např.co budeme na podzimních akcích prezentovat/případně jaké jsou novinky ve vývoji, jedná se to už porušení zákona? A jak je to např. s pozvánkami na takovouto akci?

        Máme zákazníky již roky dané, nikdo si nás přes internet nevyhledává, takže možnost přes webový formulář k přihlášení k odběru nepřipadá v úvahu.

        Mohu Vás tedy poprosit o radu, zda máte nějaké zkušenosti, jak se dá postupovat v takových případech, aby to bylo v mezích zákona? 🙂

        Díky moc.

        • Jakub napsal:

          V tomto případě to máte ještě obtížnější 🙂 bohužel to, co píši v článku, je stále platný zákon ohledně rozesílání obchodních sdělení v České republice. Pokud jsou vaši klienti v zahraničí, podléhá vaše obchodní komunikace jejich legislativě. To znamená, že i když já například žiju zde v ČR, ale připravím web, který budou navštěvovat američané, musím repsektovat jejich zákon.

          Doporučuji tedy jednat s maximální vstřícností vůči klientům/odběratelům, mohlo by vás to stát nepříjemnou pokutu. Pokud potřebujete sbírat kontakty od lidí na živých akcích, sdělte jim naprosto přesně, co jim budete posílat a o čem je budete informovat. Musí mít jednoduchou možnost volby přihlášení a snadnou možnost odhlášení a musí vědět, od koho e-mail přišel a že opravdu svolení dali. Ano – dejte jim nějakou motivaci, nabídněte něco zajímavého, ale vždy je informujte o tom, co jim budete posílat v budoucnu, základním požadavkem bývá vždy a všude, že odběratel musí být dokonale informován o tom, k čemu své svolení dává a co mu bude zasíláno.

          Bohužel neznám všechny státy a jejich e-mailové zákony, přehled mám jen o zákonech ČR (zde dělám e-mailing) a o USA (tam se v drtivé většině vzdělávám, ale i zde bych raději volil nějakou osnovu a postupoval podle explicitně definovaných zákonných požadavků).

          • Jana napsal:

            Uf, tak to budu muset být hodně opatrná 🙂

            Každopádně děkuji za Vaši vstřícnost i pomoc.

          • Jakub napsal:

            Rádo se stalo 🙂

  9. Ondra napsal:

    Dobrý den,

    rozjíždíme novou věc a potřebujeme sehnat lidi, přesněji majitele webových stránek, kterým nabídneme naši službu, jedná se převážně o jednorázovou věc a pak už jde jen o spolupráci, každopádně řešíme problém jak tyto lidi oslovovat, když antispamový zákon zakazuje posílat jim maily.

    Chápu, že k tomu abych mohl potenciálnímu partnerovi poslat mail, potřebuji jeho souhlas, ale jak jej mohu o tento souhlas požádat, aniž by musel chodit na mé stránky o kterých nejspíš neví, že existují natož se na nich nějak registrovat? U větších firem, které nejspíš kdysi založil někdo kdo je dnes již v letech a s osobních zkušeností vím, že tito lidé mají třeba webové stránky, jen proto, že šli s dobou, ale nic víc o nich neví jen někomu zaplatili, aby je vytvořil a někoho platí, aby se o ně staral, ale netuší, že existuje způsob jak je využít k výdělku.

    Tím chci říct, je možné takovéto lidi, kde neexistuje šance, že by na nás narazili, oslovit emailem a požádat je třeba o souhlas? Vím, že telefonem by to mělo jít, že jako první se zeptám jestli jim mohu učinit obchodní nabídku nebo něco v tom slova smyslu a teprve potom s nimi mohu mluvit, ale co email, někde jsem četl, že pokud bych jen poslal email s tím, že potřebuji jejich souhlas tak vlastně o sobě dávám vědět a upozorňuji na svou firmu atp.

    Díky za případnou radu jak z této situace ven.

    • Jakub napsal:

      Zdravím Ondro,

      je to přesně tak, jak říkáte. Oslovit uživatele e-mailem žádostí o souhlas se zasíláním obchodních sdělení je samo o sobě spamováním. Zároveň máte pravdu, že postarší lidé (často zakladatelé velkých firem) nemusí mít o internet jako takový vůbec zájem.

      Ale obojí je naprosto v pořádku 🙂

      Aby u vás někdo nakoupil, obvykle musí projít procesem, který je podobný tomuto schématu:
      1) Narazit na vás (dostat se do prvního kontaktu)
      2) Dozvědět se o tom, že nabízíte něco, co chce/potřebuje
      3) Nabýt vědomí, že vy jste ti praví, u koho by si to měl koupit
      4) Koupit si produkt/službu
      5)…

      E-mail marketing není obvykle nástroj akvizice (bod 1.), ale pečování, vzdělávání, informování (body 2., 3. a konečná motivace k nákupu – 4.)

      E-mail je nástroj komunikace – efektivní e-mailing děláte tehdy, když posíláte lidem informace, které chtějí a o které vás požádali. E-mail není display reklama, kdy potřebujete o své firmě/produktu informovat co nejvíce lidí.

      K tomu, aby se o vás lidé dozvěděli, můžete využít placenou reklamu na webech, které tito lidé navštěvují, optimalizaci webových stránek pro vyhledávače a dotazy, které tito lidé vyhledávají, PPC reklamy a další a další…

      E-mail neslouží k úplně prvnímu oslovení zákazníka. Slouží k tomu, abyste s ním po tomto prvním kontaktu komunikoval. Informoval jej o svých konkurenčních výhodách, vzdělával jej daném oboru (proč by si daný produkt měl koupit) a podobně.

      Pokud chcete využít e-mail marketing pro akvizici zákazníků, doporučuji využít zmíňky, sponzorované odkazy nebo bannery v e-mailových rozesílkách těch, kteří mají ve své databázi vaše cílové zákazníky.

      Jinak – stavějte svou marketingovou strategii na míru svým cílovým zákazníkům – pokud se jedná převážně o starší majitele velkých firem, preferujte telefonické oslovení a najměte si obchoďáka, který je bude po celý den obtelefonovávat. Nebo se zaměřte na zaměstnance na pozicích, které s vaším oborem souvisí. Oni už svého šéfa dokážou zpracovat lépe, než váš spamující e-mail. Přesvědčte právě lidi na těchto pozicích, že jejich firmě prospěje a pomůže váš produkt.

  10. Martin napsal:

    Zdravím,
    Rozjíždím menší podnikání na tworbu www. Chtěl bych se zetptat můžu legálně odeslat email svým potenciálním klientům? V mailu není obsažen ceník ani detailní popis služby je tam pouze obsaženo kdo jsem a co dělám a že více info je mých www.
    Je ptřeba dát do emailu, nějakou patičku, že mail má pouze informativní charakter a že neslouží vůbec jako závazek k něčemu a pod. _ Dá se to někde stáhnout nějaká šablona na toto ?

  11. Hana napsal:

    Dobrý den,
    využívám-li ke sběru kontaktů objednávkové či kontaktní formuláře, které vyplňuji ručně se zákazníkem přímo na prodejně, musím mít i na těchto tištěných formulářích info o tom, že bude email používán pro obchodní sdělení?
    A jak postupovat v případě, že si potenciální zákazníky obvolávám, a ptám se jich, zda jim můžu zaslat infomail o naší firmě. Můžu v takovém případě jejich email nadále využívat pro rozesílání newletterů? Předem moc děkuji za odpověď.

    • Jakub napsal:

      Dobrý den Hano,

      v obou případech získáváte kontakt při obchodní činnosti, takže z pohledu zákona je to v pořádku. Doporučuji ale pozdější e-mailový kontakt vyzdvihnout, aby jej lidé očekávali, snížíte tak počet odhlášení a označení jako spam 🙂

  12. Jan napsal:

    Dobrý den,

    rád bych se zeptal na tento případ:
    Jeden člověk má s.r.o. v gastroslužbách (restaurace, rozvoz) a vlastní tuto firmu z jedné poloviny. Tento člověk by se mnou založil nové s.r.o. opět v gastroslužbách. Bylo by nějakou cestou možné legálně použít kontakty té původní s.r.o. ? (nějaký souhlas, dceřina společnost, něco v tom smyslu?)

    Děkuji za odpověď

    • Jakub napsal:

      Dobrý den Honzo,

      není nic špatného, pokud by on sám připravil zajímavý e-mail, ve kterém by uživatele ve své databázi informovat o novém projektu.

      Každopádně bych ale sledoval jejich chování a reakce na daný e-mail a následně v rámci nového projektu komunikoval jen s těmi, kteří projeví zájem.

      • Jan napsal:

        Děkuji za odpověď,

        jinými slovy pokud to správně chápu. Majitel původní firmy by svým jménem mohl napsat něco jako:

        Jako spolumajitel firmy XXX chci informovat své zákazníky o nově vznikajícím projektu, který bude mít za cíl zrychlit rozvoz jídel po celém městě XXX, pro více informací klikněte na http://www.xxxyyy.cz

        (po odeslání tohoto mailu se Vaše adresa z databáze automaticky odebere a bez Vašeho souhlasu Vám další maily nově vznikající společnosti zasílány nebudou)

        Jan Novák

        Byla by tato zpráva z právního hlediska v pořádku? Nebude tam vadit že to půjde tak trochu mimo druhého spolumajitele, a tedy defacto o tom nebude vědět? Bylo by možné tuto zprávu také zaslat přes SMS?

        Děkuji

        • Jakub napsal:

          Něco v tomto smyslu ano, ale určitě doporučuji:
          – Pořádně si promyslet tento e-mail, potřebujete, aby co nejvíce lidí zaujal a aby měli zájem o to, co nová společnost dělá. To, co jste uvedl výše, je klasické sdělení, na které vám zareaguje minimum lidí.
          – proberte to se spolumajitelem, bylo by určitě fér, aby věděl, že něco takového děláte, když je to částečně jeho.

          SMS můžete poslat v případě, že jste získali telefonní číslo a máte souhlas od uživatelů, že jim můžete posílat informace formou SMS, technicky je to velmi podobné e-mailingu, nestačí jen získat číslo, musíte mít souhlas se zasíláním obchodních sdělení.

          • Jan napsal:

            Děkuji za odpověď,

            věc se má asi takto, tuto společnost (restauraci + rozvoz) vlastní 2 lidé, společnost je úspěšná a objednávek přibývá stále více a jde to poté na úkor kvality, jelikož jeden z těchto dvou majitelů nemá zájem cokoliv změnit, do něčeho investovat a podobně.

            Databáze kterou tato společnost má k dispozici v podstatě nijak využívána není. Jeden z těchto dvou spolumajitelů by nám chtěl pomoct rozjet něco, kde by byly podobné služby, ale konkurence bychom byli asi jen z 1/3, a s největší pravděpodobností by se to ani neprojevilo na tržbách výše zmíněné společnosti.

            Každopádně se zákazníky této společnosti jsem v kontaktu takřka každý den a je stále více stížností na kvalitu a rychlost, ale problém je, že v našem městě není v podstatě žádná konkurence tohoto typu, tím pádem si zákazníci nemohou zvolit nikoho jiného.

            Jsem si jistý, že 99% lidí, kteří v databázi jsou, by byli rádi, kdyby jím náš mail i sms přišla, ale zároveň chci najít legální cestu proto, abychom tyto kontakty mohli jednorázově informovat o našich službách. Jsem přesvědčen, že časem tyto zákazníky získáme do naší databáze, ale tento jeden mail/sms by nám hodně pomohl v začátcích.

            Takže situace je taková, že 1. majitel nám je zcela nakloněn a chtěl by nám pomoct a s 2. o tom nemá smysl ani diskutovat, proto to chceme udělat trochu mimo něj.

            Samozřejmě mail, který jsem dal jako příklad bych nepoužil a obsah bych změnil do jiné formy, je mi jasné, že taková zpráva nikoho nezaujme.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!