Nejdůležitější statistiky, které musíte sledovat

Nejdůležitější statistiky

Když se rozhodnete, že své webové stránky začnete opravdu využívat naplno, jsou určité statistiky, bez kterých se vážně neobejdete. Je úplně jedno, jaký způsob sledování těchto statistik využíváte, tyto data jsou pro vás a vaše webové stránky životně důležité.

Jestli využíváte nástroje pro sledování od Googlu – Google Analytics, máte zde vše, co potřebujete. Tyto nástroje jsou samozřejmě zdarma. Později pro vás chystám článek, ve kterém si jednoduchou formou vysvětlíme, jak tento nástroj co nejlépe využít.

Co nejde měřit, nejde řídit.

Nyní se podíváme, jaké statistiky jsou pro vás nejdůležitější.

Počet návštěvníků – počet unikátních návštěv

Jak také jinak… Každého, kdo provozuje nějaké webové stránky, zajímá, kolik návštěvníku na jeho webové stránky zavítalo. Každý, kdo provozuje webové stránky, se snaží maximalizovat počet návštěvníků na svých webových stránkách.

V tomto případě je dobré sledovat růst návštěvnosti a jeho vývoj. Pokud zjistíte, že se některý den, nebo v některém okamžiku, rapidně zvýšila návštěvnost, je třeba hledat příčinu a tu se snažit reprodukovat. Rapidní zvýšení návštěvnosti může znamenat 10 stejně jako 1000 nových návštěvníků. Záleží jak jsou vaše stránky známé a navštěvované.

Sledujete-li návštěvnost, sledujte počty unikátních návštěv. Unikátní návštěva je taková návštěva, která přišla z unikátního počítače. Když si zapnu prohlížeč a 10x si zapnu nějakou webovou stránku, jedná se o deset návštěv, ale jen o jednu unikátní návštěvu. Vás zajímá, kolik unikátních návštěvníků přišlo na vaše webové stránky.

Odkud návštěvníci přicházejí

Každý nástroj na sledování návštěvnosti by vám měl také být schopen říct, odkud ten který návštěvník na vaše stránky přišel.

Návštěvníci, kteří přicházejí z vyhledávačů, jako je Google nebo Seznam, jsou označování jako organická návštěvnost. U každé návštěvy byste však měli přesně vidět, odkud přišli. Vzhledem k tomu, že tyto stránky jsou ještě relativně nové, převážná část návštěvníků přichází buď:

  • Přímo – návštěvník zadá adresu webové stránky do panelu adresa ve svém webovém prohlížeči.
  • Prostřednictvím Facebooku – pokaždé, když se na těchto stránkách zveřejní nějaký článek, sdílím jej na svém profilu na Facebooku. Kdokoli klikne na odkaz, je přesměrován na stránku s příspěvkem.

Postupem času by mělo nejvíce návštěvníku přicházet organicky, tedy z vyhledávačů.

Na vašich webových stránkách je velmi důležité, co je hlavním zdrojem návštěvnosti vašich webových stránek. Pokud vidíte, že návštěvníci téměř nepřicházejí (nebo jen velmi málo) z vyhledávačů (tedy organicky), je nutno zapracovat na optimalizaci vašich webových stránek.

Je-li hlavním zdrojem vašich návštěv nějaká sociální síť, měli byste pracovat na rozšíření komunity na dané sociální síti. Víte, že vás tam lidé sledují a že je zajímá, co jim chcete říct – využijte toho.

Jestliže máte na nějakých jiných stránkách placenou reklamu, je pro vás důležité, jestli z této placené formy reklamy na vaše stránky chodí návštěvníci. Pamatujte – když za nějakou reklamu platíte, musí se vám to vyplatit. A abyste věděli, jestli se daná reklama vyplatí či nikoli, musíte to sledovat.

Počet lidí, kteří se přihlásili do e-mail listu

Využíváte nějakou e-mailovou službu? E-mail marketing je považován za jednu z nejefektivnějších forem komunikace s potenciálními zákazníky.

V takovém případě je pro vás podstatné sledovat počet uživatelů, kteří se do vaší e-mailové kampaně přihlásí. A pokud se přihlásí, tak jestli opravdu vaše e-maily otevírají, nebo jestli je jen mažou.

Každá e-mailová služba nabízí své vlastní způsoby sledování vašich vlastních e-mailových kampaní. Já využívám SmartEmailing a uživatelské rozhraní mi nabízí statistiky přibývajících uživatelů, do jaké míry tito uživatelé opravdu otevírají e-maily, jestli se odhlašují a podobně.

Pokud takové statistiky vaše e-mailová služba nenabízí, můžete využít možnost sledování dosažených cílů (“goals”) přímo v Google Analytics. Zde si definujete stránku, která je vnímána jako cíl – například webovou stánku, na kterou jsou uživatelé přesměrováni po přihlášení k odběru e-mailů. Google Analytics vám řekne, kolikrát bylo této konkrétní stránky dosaženo.

Počet prodejů

Stejně jako počet lidí, kteří se přihlásili do vašeho e-mailového seznamu, je třeba sledovat také počet prodejů, které se uskutečnily díky vašim webovým stránkám. Pokud prodáváte nějaké produkty přímo na internetu, je to jednoduché. Stačí jen sledovat, jak se produkty prodávají skrze internetové stránky.

V případě, že máte pouze kamennou prodejnu, je potřeba na návštěvníky vašich webových stránek nějakým způsobem vyzrát, abyste na prodejně věděli, že tento zákazník k vám přišel díky webovým stránkám. Můžete zákazníkům nabídnout například nějaký druh slevy, nebo dárku, když vám na prodejně oznámí, že se o vás dozvěděli na internetu.

Máte-li pouze kamennou prodejnu, je důležité nějak zjistit efektivitu webových stránek a jestli opravdu do vašeho obchodu přivádějí zákazníky.

Dlouhodobý příjem ze zákazníka

U každého zákazníka, který u vás jakýmkoli způsobem nakoupí je třeba zjišťovat, jestli se zákazník vrací k vám a jestli u vás nakupuje i nadále.

V případě e-shopu to není problém – návštěvník musí zpravidla projít registrací a vy můžete sledovat objednávky daného zákazníka dle libosti. Problém nastává v případě kamenných obchodů. Zde jsou však také možnosti sledování, jestli u vás zákazníci nakupují opakovaně (například věrnostní program, slevy na další nákupy a podobně).

Zákazník, který u vás už jednou nakoupil, je více nakloněn tomu, aby u vás nakoupil i příště (pokud byl s nákupem u vás spokojen). Snažte se toho využít co nejvíce.

Příjmy/výdaje

Pokud máte dostatek údajů, můžete si jednoduše spočítat, kolik vás stojí provoz a práce na webových stránkách a jaký přínos vaše webové stránky mají pro vaše podnikání. Nenechte své webové stránky na internetu “umírat”.

Webové stránky jsou poměrně levným způsobem propagace a můžete s nimi dosáhnout opravdu vysoké efektivnosti.

Tak to bychom měli výčet těch nejdůležitějších a nejpodstatnějších statistik, které je nutno sledovat, pokud chcete ze svých webových stránek opravdu vytěžit maximum. Sledujte, analyzujte a přizpůsobujte se 🙂

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!