Psychologie barev

Psychologie barev

Po několika článcích, ve kterých jsme se soustředili na volbu klíčových slov a frázi a objasňování, co všechno může ovlivnit vaše umístění mezi výsledky vyhledávání, si dnes povíme o něčem z úplně jiného soudku. V dnešním článku se trochu odreagujeme a povíme si něco o psychologii barev.

Každý člověk je jiný a barvy, obrázky i text na webových stránkách vnímá jinak, přesto byla studiemi prokázaná určitá souvislost mezi reakcí různých lidí na různě použité barvy v určitém kontextu. Nemusí se nutně jednat o použití barev na internetu, ale o všeobecný vliv barev na pocity člověka.

Bílá barva

Bílá barva reprezentuje nevinnost, světlo, čistotu. Často se používá v módě a interních dekoracích. Je barvou dominantní a hodí se prakticky k jakékoli jiné barvě. Ať už se budeme bavit o prohřešení nebo nečistotě, bílá barva dokonale symbolizuje čistotu proto, že je velmi jednoduché ji znečistit. Proto také například doktoři nosí bílé pláště, aby jakýkoli náznak pošpinění byl okamžitě patrný. Stejně tak bílá značí vnitřní čistotu a proto je klasickou barvou svatebních šatů. Bílá barva bývá také spojována s kreativitou.

Černá barva

Černá barva je znakem autority, moci a síly. Je rovněž velmi populární v módě a dekoracích, neboť je barvou nadčasovou. V bájích a pověstech jsou ve většině případů černě vyobrazeny postavy reprezentující zlo a temnotu – to proto, aby byla zdůrazněná jejich neporazitelnost. Avšak černá není považována za barvu zla. Je také barvou znázorňující inteligenci – například při promocích jsou doktoranti i dnes oděni v černých pláštích. Černá rovněž vyjadřuje poddání – věřící se odívali do černé, aby vyjádřili svou podřízenost vyšší moci – bohu. Někteří psychologové tvrdí, že ženy, které se často oblékají do černé, podvědomě tímto vyjadřují své oddání mužům (avšak zde se jedná opravdu o pouhou spekulaci). Černá barva bývá často používána na místech, kde hraje svou roli elegance a jednoduchost.

Fialová barva

Fialová je barvou bohatství, povýšenosti (v kladném slova smyslu) a také výjimečnosti. Králové, královny a další se často oblékali do fialové, aby dali najevo své neomezené bohatství a nadřazenost. Vzhledem k minimálnímu výskytu fialové barvy v přírodě je tato považována také za unikátní a výjimečnou. Fialová barva také značí luxus. Fialová barva bývá používána na místech, kde je potřeba maximalizovat pozornost a soustředění jedinců na řešení problémů. Dále na místech, které je potřeba zdůraznit jako unikátní, zajímavé. Mnoho mladých lidí má v oblibě různé odstíny fialové jen proto, že se tímto odlišují od ostatních.

Červená barva

Červená barva upoutává pozornost, obecně vyvolává emocionální vzruch. Je rovněž uznávaná jako barva lásky, i když pravou barvou lásky je růžová. Červenou barvou vyčnívá cokoli z davu. Lidé oblečení do červené více upoutávají pozornost, červená auta jsou častějším terčem obdivu, ale i zlodějů. Červená barva vždy zachytí pozornost jako první, používá se na takových místech, kde je třeba něco zdůraznit. V žádném případě by se to s červenou barvou nemělo přehánět, jinak ztrácí svůj efekt. Je však dokonalou barvou pro upoutání vašeho návštěvníka. Tohoto efektu u červené barvy si můžete všimnout v jakémkoli hypermarketu – velké cedule s upoutáním na akce a slevy jsou téměř vždy červené.

Oranžová barva

Oranžová je nejteplejší barvou, nabíjí energií a bývá spojována se vším organickým. Je to šťastná barva a často bývá spojována s vidinou lepší budoucnosti. Oranžová je kombinací červené a žluté, má efekt jako obě barvy dohromady avšak v méně intenzivním podání. Oranžová barva se používá na místech, kde chceme upoutat a zároveň ukázat trochu zábavy. Často tuto barvu můžeme vidět v reklamách, které mají upoutat zejména děti. Je rovněž prokázáno, že oranžová je jednou z barev, které s největším efektem přijmou návštěvníka vykonat nějakou akci. Jako příklad si můžeme uvést tlačítko “zakoupit” na webových stránkách e-shopu. Studie prokázaly, že tlačítka o určité velikost a v oranžové barvě měly největší úspěch.

Žlutá barva

Žlutá barva je barvou slunce. Je prokázáno, že žlutá je barvou optimistickou, která zlepšuje náladu a uklidňuje. Dětské pokoje bývají často ve světle žluté barvě – děti méně pláčou. Žlutá zvyšuje soustředěnost a zrychluje metabolismus organizmu. V případě použití sytých, tmavších či zářivých odstínů žluté barvy bývá tato spojována s ohněm, pak působí rušivým dojmem – opět upoutává pozornost. Žlutá barva je využívána nejčastěji v kombinaci s barvou červenou (pro marketingové účely). V tomto spojení červená upoutá pozornost (například na plakát) a žlutá následně okamžitě strhne pozornost na text. V takových situacích jsou prokázány zvýšené prodeje. Dále se žlutá barva využívá v kombinaci s barvou černou. Tato kombinace značí “POZOR!” a upoutává pozornost zpravidla s největším efektem. Tato je velmi agresivní kombinací a měla by se používat velmi málo a na vhodných místech.

Zelená barva

Zelená barva je jednou z obecně nejpopulárnějších barev – symbolizuje přírodu, život, zdraví, revitalizaci a peníze. Je barvou, která naplňuje člověka energií a dodává sílu. Zelená bývá také spojována se štěstím a harmonií. Zelená barva bývá ve většině případech použita jako barva webových stránek, které se zabývají penězi, jejich výděláváním, finančnictvím a podobně. Také bývá využívána je-li třeba návštěvníka zaujmou a působit relaxačním dojmem – navození klidné, přírodní atmosféry.

Modrá barva

Modrá – barva nebe a oceánů. Modrá značí nekonečno a tím působí na člověka uklidňujícím a relaxačním způsobem. Zárověn je barvou úspěchu, autority a bezpečnosti. Stejně tak v určitých odstínech může modrá působit přiliš chladně a depresivně. Modrá stimuluje produktivitu a vyjadřuje loajalitu. Je také reprezentující barvou vědy a vzdělávání. často jsou do modrých barev zbarveny webové stránky vysokých škol a jiných vzdělávacích institucí.

Šedá barva

Šedá barva vnáší neutralitu do jinak silných barev. Velké množství šedé barvy vytváří pocit ničeho, ale jako doplněk jiné dominantní barvy může být vnímána jako jistá forma útlumu, odlehčení. Stříbrná barva bývá zase vnímána jako barva silného charakteru a ochoty pomoci.

Hnědá barva

Hnědá barva ve tmavších odstínech reprezentuje zemi, ze které pochází vše živé. Je barvou úcty a vážnosti. Ve světlých odstínech připomínajících dřevo podněcuje přírodní, zdravý pocit. Hnědá barva obecně vyjadřuje spolehlivost, přátelství a stabilitu. Hnědou využíváme na místech, kdy chceme návštěvníka ujistit o své solidnosti a důvěryhodnosti.

Pokud zvažujete předělání svých stávajících webových stránek, pokuste se zamyslet nad použitím vhodných barev, které by nejlépe pracovaly s vaší firmou. Jak bylo uvedeno v úvodu článku, každý člověk je indiviualita a vnímá barvy i ostatní objekty jinak. Je to dáno jeho vztahem k daným barvám a minulostí, jaký k nim má vztah. Přesto jsou dopady použitých barev na většinu lidí potvrzeny. Proto se zamyslete nad barvami, které na webových stránkách používáte.

Další články, které by vás mohly zajímat:

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

1 komentář u Psychologie barev

  1. Ahoj či nahlásit napsal:

    Máte chybu v odstavci zelená – výdělávat.
    Ťekuji našledanou 😀

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!