Co je to Bounce Rate – Míra Opouštění a Jak Tento Ukazatel Vnímat?

Co je to Bounce Rate - Míra Opouštění a Jak Tento Ukazatel Vnímat

Sledujete poctivě statistiky návštěvnosti svých webových stránek?

Pak vás určitě zaujal ukazatel Bounce Rate – Míra Opouštění vašich webových stránek.

Co tento ukazatel vlastně znamená a jak mu porozumět?

Znamená vysoká hodnota tohoto ukazatele špatnou kvalitu webu?

Jako tzv „bounce“ se započítá uživatel, který přijde z internetu (například z vyhledávače) na nějakou podstránku vašeho webu a následně ji opustí. Například klikne na tlačítko „zpět“ v prohlížeči, nebo rovnou zavře okno prohlížeče.

Přitom nezáleží na čase, který na této stránce stráví. Respektive záleží, ale doba, která je považována za „bounce“ je tak dlouhá, že uživatel musí nechat stránku otevřenou a odejít od počítače. Bežně udávaná délka pobytu na stránce, aby byl započítán „bounce„, bývá 30 minut.

Bounce“ tedy znamená, že návštěvník neprovedl na vašem webu žádnou další akci. Nepokračoval v prohlížení žádných dalších stránek.

Bounce Rate – Míra Opouštění představuje procentuální zastoupení návštěvníků vašeho webu, kteří bez další interaktivity váš web opustili.

Znamená vysoká míra Bounce Rate, že je váš web k ničemu?

Nikoli…

Nejdříve je třeba pochopit smysl Bounce Rate a podívat se na něj také trochu optimisticky :).

Podívejme se například na tyto webové stránky www.propagacenainternetu.cz. Obsahují spoustu článků, které přinášejí vysokou informační hodnotu (alespoň jsem o tom přesvědčen :)).

Vzhledem k velkému množství článků se tyto webové stránky řadí ve vyhledávačích na velké množství dotazů. Pokud nějaký uživatel hledá informaci ohledně určité problematiky a vyhledávač mu nabídne tyto webové stránky, návštěvník přijde na tento web a přečte si informaci, kterou hledal. Žádná další informace jej v tuto chvíli nezajímá… Co potřeboval, to našel a opouští web. Bounce!

Obsah na těchto stránkách mu mohl dát přesně to, co potřeboval a návštěvník je spokojen, ale opustí web a okamžitě se navyšuje Bounce Rate, tedy Míra Opouštění.

Web mu posloužil a tím to skončilo…

Ukazatel Bounce Rate je tedy nutno vnímat v širším kontextu.

Bounce Rate a průměrný čas strávený na stránce

Je velmi důležité sledovat hodnotu Bounce Rate ve spojení s průměrnou dobou strávenou na webové stránce.

Například stránky, které na tomto webu mají nejvyšší hodnotu Bounce Rate mají nezřídka průměrný čas strávený na dané stránce vyšší než 5 (často i 10) minut.

Znamená to tedy neúspěch a zavrženíhodnost dané stránky? Určitě ne…

Bounce Rate a články

Principem webových stránek www.propagacenainternetu.cz je vydávat nové a nové články. Každé pondělí a každý pátek vychází nový článek.

Návštěvníci, kteří na tyto webové stránky chodí, mají už většinu článků přečtených a přicházejí za jediným účelem – přečíst si nejnovější článek.

Pokud přijdou pomocí jakékoli RSS čtečky, jsou informování prostřednictvím e-mailu o nově vydaném článku, nebo přijdou například z facebooku, v drtivé většině se bude opět jednat o „bounce„.

Návštěvník tedy přijde na stránku s nejnovějším příspěvkem, přečte si jej a stránky zavře, další články už má totiž přečtené.

Opět se nám navýšila hodnota Bounce Rate, aniž by došlo k tomu, že je návštěvník nespokojen.

Bounce Rate a reklama na méně relevantních webových stránkách

Opět je potřeba se na problematiku dívat s nadhledem a vnímat všechny souvislosti.

Představte si situaci, že prodáváte jen jeden produkt – dámská trička.

Umístíte svou reklamu na webové stránky, které zveřejňují články převážně pro ženy a mají 10.000 návštěvníků za den.

I kdyby byla míra opouštění na hodnotě 99%, pokud prodáte 100 trik za den, asi vás Bounce Rate trápit nebude…

Příklad je samozřejmě jen ilustrativní. Snažím se vám ukázat, že na Bounce Rate je potřeba se dívat v souvislostech s dalšími daty.

Jak nám může Bounce Rate ukázat slabá místa našeho webu

A teď se podívejme na druhou stranu mince.

V určitých situacích vám může Bounce Rate opravdu ukázat, co je na vašem webu špatně a co potřebuje vylepšit nebo opravit.

Různé typy prohlížečů

Pomocí analytických nástrojů můžete sledovat hodnotu Bounce Rate v různých prohlížečích.

Pokud zaznamenáte vysokou hodnotu ukazatele relativně k ostatním, zkuste si dané webové stránky prohlédnout v problémovém prohlížeči.

Může se například stát, že prohlížeč špatně zobrazuje vaši stránku a proto jsou návštěvníci odrazeni a opouštějí vaše webové stránky.

Tento technický problém nebude obtížné napravit a tím pádem nebudete přicházet o návštěvníky jen proto, že si zvolili například Internet Explorer :D.

Individuální pohled na důležité podstránky vašeho webu

Ukazatel Bounce Rate má pro vás nejvýznamnější informační hodnotu ve spojení s konverzními stránkami vašeho webu.

Jedná se o takové stránky, jejichž úkolem je prodat. Může se jednat o stránku s informacemi o nějakém produktu, představení služeb a podobně.

U takových stránek je potřeba bedlivě sledovat hodnotu Bounce Rate a neustále se snažit vylepšovat jejich obsah tak, aby hodnota Bounce Rate byla co nejnižší a naopak se nám zvedlo procento konverzí.

Bounce Rate a landing pages

Pokud jste někdy používali PPC („pay per click„) reklamu tak víte, že návštěvníky přicházející skrze tyto reklamy směřujete na příslušné landing pages, které jsou dokonale optimalizované pro dané návštěvníky.

U těchto konkrétních stránek mají informace o Bounce Rate hodnotu zlata.

Tato stránka totiž musí umět zaujmout návštěvníka. Pokud jej nezaujme, je potřeba na ní zapracovat.

Ale to se netýká pouze PPC reklamy.

Na konkrétní optimalizovanou stránku můžete přeposílat návštěvníky z facebooku, twitteru i jiných webových stránek.

V každém případě je zde hodnota Bounce Rate velmi důležitá, je třeba ji věnovat pozornost a na základě získaných dat také jednat a provést potřebné úpravy.

V dalším článku si uvedeme 6 rychlých tipů, jak zapracovat na snížení hodnoty Bounce Rate – Míry Opouštění na webových stránkách :).

Jaké máte zkušenosti s ukazatelem Bounce Rate? V nějaké studii jsem četl, že udržet Bounce Rate pod 20% je velmi těžké, do 35% optimální, nad 35% není zlé a nad 60% už by se s tím mělo něco dělat. Zároveň jsem četl, že u blogů není výjimkou hodnota Bounce Rate na hodnotě 80-90%. Co na to říkáte? 🙂

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

4 komentáře u Co je to Bounce Rate – Míra Opouštění a Jak Tento Ukazatel Vnímat?

  1. Pingback: 6 Rychlých Tipů Jak Snížit Bounce Rate - Míru Opouštění | Propagace na internetu

  2. Pingback: Měsíční Zpráva o Návštěvnosti - Listopad 2011 | Propagace na internetu

  3. Pingback: Měsíční Zpráva o Návštěvnosti - Březen 2012 | Propagace na internetu

  4. Májk napsal:

    Míru opuštění mám poměrně vysokou (kolem 70%), snad právě protože návštěvník většinou najde odpověď na svoji otázku hned na vstupní stránce 🙁

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!