Formy reklamy na internetu

formy reklamy na internetu

Internet nabízí velké množství způsobu, prostřednictvím kterých si můžete zvýšit návštěvnost svých webových stránek. Některé formy reklamy na internetu jsou zdarma, za jiné musíte platit. Často však můžete pomocí těch, které jsou zdarma, získat mnohem větší a stabilnější počet nových návštěvníků. Za některé zase můžete zaplatit slušný balík peněz a přitom se to ve vaší návštěvnosti nepromítne zdaleka tak, jak jste si představovali.

Podívejme se na zdroje návštěvnosti, které (pokud jsou využity správným způsobem) ve většině případů přivádějí nejvyšší množství návštěvníků na vaše webové stránky:

  • Google
  • Seznam
  • Sociální sítě

A hádejte co? Ani jeden z výše zmíněných zdrojů návštěvnosti vás nestojí ani korunu. Teď se nebavíme o PPC (pay per click reklamě), ale o přirozených výsledcích vyhledávání.

Pokud své webové stránky chytře optimalizujete pro vyhledávače, bude vám skrze výsledky vyhledávání na webové stránky přicházet mnohem víc návštěvníků, než které by přivedla jakákoliv placená reklama. Základem optimalizace je volba klíčových slov (jak jste si mohli přečíst v článcích: Klíčová slova a fráze a Průzkum internetu a výběr správných klíčových slov a frází), pokud máte klíčová slova vybrána, stačí je začlenit do své optimalizace (viz články: Optimalizace webových stránek – On-page faktory a Optimalizace webových stránek – Off-page faktory).

Sociální sítě jsou dnešním trendem a mnoho lidí využívá sociální sítě skoro každý den. Pokud dokážete na těchto místech oslovit zákazníky, máte obrovskou výhodu. Perfektní a nedocenitelnou vlastností sociálních sítí je to, že v případě, že vás budou jiní uživatele těchto sociálních sítí sledovat, budou přímo na svém profilu informování o každém kroku, který podniknete. Zavádíte do nabídky nový produkt? Chystáte výprodeje? Nebo sezónní slevy? Stačí jedno kliknutí a dozví se to všichni uživatelé, kteří vás sledují.

Jaké jsou tedy formy reklamy na internetu?

1. SEM (search engine marketing)

Získávání návštěvníků pomocí vyhledávacích systému jako je Google, Seznam, Centrum, Yahoo, MSN a další. Pomocí optimalizace webových stránek pro vyhledávače se snažíte dosáhnout co nejlepšího umístění ve výsledcích vyhledávání pro určité klíčové fráze.

Cílem je umístit se na první stránce výsledků vyhledávání (to je pozice, ve které “lítá” nejvíce peněz) – sami si zodpovězte otázku, jak často se proklikáváte na další stránky, když vyhledáváte nějaký termín. Většinou naleznete kvalitní webové stránky na první stránce. Velmi malé množství návštěvníků prochází další stránky. Proto je výhodné v případě velké konkurence využít spíše síly long-tail keyword (konkrétnější frázi, na kterou zaměříte svou optimalizaci).

2. SMM (social media marketing)

K vašemu kontaktu se zákazníkem dochází na nejrůznějších sociálních sítích. Jak jsme si řekli v úvodu, sociální sítě vám nabízejí skvělý způsob komunikace se zákazníkem. Stačí jedno kliknutí, kterým vás zákazník začne sledovat a následně obdrží každou informaci, kterou mu chcete sdělit, přímo ve svém profilu.

Musíte však vždy přemýšlet nad otázkou, kterou si pokládá každý návštěvník: “proč bych měl tuto stránku sledovat?”. Pokuste se návštěvníkům nabídnout nějaký bonus, produkt zdarma, nebo slevu na oplátku za to, že se stane vaším fanouškem například na Facebooku. Přemýšlejte vždy nad tím, abyste vašim zákazníkům poskytli nějaké zlepšení, prokázali jim nějakou službu, nebo jim jakkoli jinak pomohli.

3. Spolupráce s příbuznými – přátelskými webovými stránkami

Pokud máte stávající klienty nebo partnery ve své oblasti podnikání, snažte se ze své spolupráce na internetu vytěžit co nejvíce pro oba. Odkazujte vzájemně na své stránky a snažte se potenciálním zákazníkům poskytnout co nejvíce informací o dané problematice. Výměna odkazů se svými partnery a klienty může být velmi efektivní a navíc si děláte protislužbu, takže si navzájem nemusíte nic platit.

Pokud například provozujete velkoobchod s nějakými produkty, provažte své webové stránky odkazy na vaše odběratele. Vy jim tímto uděláte reklamu v případě, že někdo bude mít o tento produkt zájem a nebude vědět, kde jej sehnat. Vaši odběratelé vám zase poskytnou ceněné zpětné odkazy.

Rovněž pro vaše návštěvníky bude příjemnější prostředí vašich webových stránek, pokud tam získají všechny potřebné informace, včetně odběrních míst, prodejen a podobně.

4. Reklamní bannery

Pokud máte nějakou přátelskou webovou stránku, můžete se také domluvit na vzájemné výměně reklamních bannerů (obrázky, na které když návštěvník klikne, bude přesměrován na vaši webovou stránku). Většinou je však umístění banneru na nějaké stránky placenou záležitostí.

Když vidíte na nějakých stránkách reklamní bannery, zpravidla se jedná o:

  • Reklamní bannery s paušální platbou – platíte za umístění banneru na stránce v podobě např. mesíčního poplatku. Často je možnost předplatit si reklamu na delší dobu se slevou.
  • Reklamní bannery, kdy platíte za kliknutí na váš banner. V takovém případě platíte pokaždé, když na váš banner někdo klikne. Cena takových kliknutí se pohybuje různě, záleží na návštěvnosti a požadavcích konkrétní stránky.
  • Reklamní bannery v rámci partnerského programu (viz níže – partnerské programy).

Ať už se jedná o jakoukoli formu bannerové reklamy, pokud máte zájem tento způsob propagování svých webových stránek vyzkoušet, důkladně zvažte, jestli jsou návštěvníci daných webových stránek vaší cílovou skupinou. Informujte se o statistikách návštěvnosti těchto webových stránek a propočítejte si, za jakých podmínek by pro vás reklama na takových stránkách měla význam.

5. Intextová reklama

Jedná se o reklamu, která se objevuje v samotném textu webové stránky. Určitá slova jsou v textu zvýrazněná (obvykle zeleně obarvená a dvakrát podtržená) a pokud na toto slovo najedete kurzorem myši, objeví se reklamní sdělení. Zpravidla je reklama založena na placení za kliknutí na reklamu.

6. PPC reklama

Pay per click (platba za prokliknutí) je velmi rozšířená. Můžete se takto zviditelnit buď mezi výsledky vyhledávání, kde budete zobrazeni a zvýrazněni v poli “Reklama Sklik” v případě Seznamu, nebo polích “Reklamy” na předních pozicích a v pravém panelu v případě Googlu. Pokud návštěvník na vaši reklamu klikne, zaplatíte poplatek. Rozpočet na PPC reklamy si můžete limitovat – např. pokud utratíte 1.000,- kč, už se vaše reklama nebude zobrazovat. Ceny jsou různé v závislosti na klíčových slovech nebo frázích, pod kterými se chcete zobrazovat.

Navíc vaše reklama může být umístěna na jakýchkoli stránkách, které jsou přihlášeny do daného partnerského programu s poskytovatelem. V takovém případě poskytovatel této reklamy (Google, Seznam a další…) sám vyhodnocuje, jaké reklamy na danou webovou stránku umístí (podle relevance). Pokud se někdo na vaše stránky dostane z takových webových stránek, pak vy zaplatíte poskytovateli PPC reklamy a ten vyplatí drobnou provizi majiteli/provozovateli daných webových stránek.

7. Virální marketing

Je taková reklama, kdy vytvoříte něco reklamního, co budou lidé sdílet mezi sebou. Může se jednat například o nějaké vtipné reklamní video (pamatujete na vánoční reklamu na Kofolu?), nebo informační zprávu (například elektronická kniha), reklamní produkt zdarma a podobně. Vzhledem k zajímavému obsahu si lidé budou navzájem dobrovolně přeposílat dané reklamní sdělení, produkt nebo cokoli, co vytvoříte. Taková reklama se šíří v některých případech až neuvěřitelnou rychlostí.

8. PR články

Články, které napíšete do některého PR katalogu. Tyto články jsou psané za účelem získání zpětných odkazů. Psaní PR článků se uvádí jako jedna z efektivních forem linkbuildingu. Jednoduše napíšete nějaký krátký článek, do kterého umístíte odkazy na své webové stránky a ten poté publikujete v nějakém PR systému. Jistě si pamatujete jak jsme se bavili o problému zvaném duplicitní obsah. Pokud budete chtít psát PR články, nedělejte to, že napíšete jeden článek a nakopírujete ho do všech PR katalogů, které na internetu najdete. Pamatujte, že vyhledávače nemají duplicitní obsah vůbec rády. Každý takový článek by měl být ve své podstatě originál.

9. Blogy

Ať už se jedná o blog, který sami provozujete pro svou firmu, nebo o blog někoho jiného. Může vám takový odkaz přivést mnoho návštěvníků. Pokud máte svůj blog zaměřený na řešení nějakého problému, vybudujete si návštěvnost a poté ji budete přesměrovávat na své produkty, jsou návštěvníci velmi dobře cílení a vaše konverze by se měly objevovat ve větší míře.

Stejně tak se můžete domluvit s někým, kdo provozuje svůj vlastní blog s příbuznou tématikou, že o vás nebo vašem produktu napíše recenzi. Na oplátku mu můžete nabídnout zveřejnění odkazu na jeho webové stránky. tímto způsobem může blog získat nové čtenáře a vaše firma nové zákazníky. Je to proces, kdy vy i blogger můžete jen získat.

10. Partnerské programy

Pokud je to ve vašem oboru možné, partnerské programy jsou velmi účinnou marketingovou technikou. Jen se podívejte, kolik firem se zabývá nabízením různých pojišťovacích produktů, zprostředkováním prodeje a podobnými záležitostmi.

Ve světe internetu jsou partnerské programy minimálně stejně (ne-li více) přínosné pro všechny strany (poskytovatele, partnera i zákazníka). Proč? Je to jednoduché:

  • Poskytovatel získá množství objednávek, které by jinak nezískal, protože zákazníci, které mu partner přivede, by se o něm jinak nemuseli vůbec dozvědět. Navíc nemusí investovat nic do této konkrétní propagace, o všechen marketing se postará partner. Proto se mu vyplatí ubrat si ze svého zisku a tento rozdíl dát partnerovi v podobě provize.
  • Partner si tímto způsobem může přijít na zajímavé provize z prodeje. Přitom nemusí investovat své finanční prostředky do vývoje či výroby daného produktu. Stará se jen a pouze o marketing, využívá k tomu své autority a kontaktů.
  • Zákazník získá produkt za úplně stejnou cenu jako u původní společnosti, ale navíc získá mnoho užitečných informací na základě zkušeností od partnera, který tento produkt doporučuje proto, že je s ním spokojen.

Partnerský program může být velmi efektivním způsobem propagace na internetu, záleží jen, jak budete šikovní a jak se vám podaří implementovat váš vlastní partnerský program.

11. Zpětné odkazy, výměna odkazů

Zpětné odkazy jsou velmi důležité pro vaše webové stránky. Počet a kvalita odkazů směřujících na vaše webové stránky vypovídá o jejich kvalitě. Pokud jste se svými stránkami ve velmi konkurenčním prostředí, vaše webové stránky jsou bezvadně optimalizované stejně jako webové stránky vaší konkurence, pak už mohou rozhodnout jen zpětné odkazy. Nejcennější jsou zpětné odkazy z takových stránek, které jsou vyhledávači považovány za autoritu, a jsou z příbuzného nebo ze stejného oboru jako vaše vlastní webové stránky.

Kromě toho je také potřeba brát na vědomí, že zpětný odkaz není pouze bodíkem ve váš prospěch v očích vyhledávačů. Pokud máte zpětné odkazy na webových stránkách, které se zabývají příbuznou problematikou a tyto stránky mají již vybudovanou svou komunitu (návštěvnost), může k vám z takových stránek přijít velké množství návštěvníků a potenciálních zákazníků.

12. Internetové aukční portály

Na různých internetových aukčních portálech můžete přímo prodávat své produkty koncovým zákazníkům. Můžete zde nabízet cokoli od drobných výrobků, aut, nemovitostí až po nejrůznější služby.

Největší výhodou aukčních portálů je to, že již mají vybudovanou velmi solidní základnu, co se návštěvnosti týče. Předmětem vašeho působení na jednom z takových portálů nemusí být pouze a jen prodej, ale také zvýšení povědomí o vašem podnikání. Lidé budou vědět co prodáváte, odkud jste a mohou se z nich postupem času stát dlouhodobí loajální zákazníci.

Největším internetovým aukčním portálem u nás je Aukro. Aukro má více než jeden milion uživatelů (tedy jeden milion vašich potenciálních zákazníků). Pokud jste ještě prodej na Aukru nikdy nezkoušeli, v jednom z pozdějších článku pro vás chystám tipy a triky na co nejefektivnější využití Aukra pro vaše podnikání.

13. Internetové katalogy

Internetový katalog je webová stránka, která obsahuje odkazy a informace o firmách rozdělených do kategorií podle oboru působení a zpravidla také podle lokálního umístění. Lidé často využívají katalogů pro vyhledání firmy, která poskytuje produkty nebo služby, které potřebují, v jejich blízkosti. Nejznámějším českým je katalog od Seznamu.

Katalogů na internetu existuje obrovské množství. Některé jsou zdarma, jiné zpoplatněné. Pokud se hodláte registrovat do nějakého placeného katalogu, důkladně zvažte jeho potenciální přínos pro vaše podnikání. Platit za umístění v katalogu, který vám nebude přivádět nové návštěvníky v dostatečném počtu, je opravdu zbytečné.

Registrace do katalogů také umožňuje snadné získání zpětných odkazů. Avšak kvalita takového zpětného odkazu se odvíjí od kvality samotného katalogu (resp. za jak kvalitní jej považují vyhledávače).

14. E-mailing

E-mailing je považován za jednu z nejefektivnějších forem reklamy na internetu. Je to přímá komunikace mezi vámí a vašimi zákazíky. Pokud jsou vašimi hlavními klienty vaši stálí odběratelé, můžete provozovat e-mailing jednoduše z jakéhokoli e-mailového účtu. Vaši odběratelé zpravidla čekají na vaše nové produkty. Od takového klienta nepotřebujete dvojité potvrzení (double opt-in) o jeho zájmu o vaše e-maily.

Pokud však plánujete své e-maily rozesílat veřejně (jako například já na těchto stránkách), je nutno využít nějakou e-mailingovou službu. Při takovém přihlášení k odběru e-mailů musí zákaznik dobrovolně zadat svou e-mailovou adresu a následně svůj zájem ještě potvrdit kliknutím na odkaz v e-mailu, který je mu po přihlášení automaticky odeslán. Takové potvrzení je nutnost dle zákona o ochraně proti nevyžádané poště.

Já například využívám službu společnosti SmartEmailing, která má snad nejvýhodnější ceny a zároveň jsem velmi spokojen s jejich technickou podporou a ochotou pomoci – kdykoli vznikla nějaká nesrovnalost, nebo i nejasnost z mé strány, vždy mi bylo vše vynahrazeno, nebo ochotně vysvětleno. Prozatím mohu jen doporučit.

Pomocí e-mailů můžete svým návštěvníkům zasílat konkrétní aktuální nabídky, novinky, nebo i informační sdělení (jako například na těchto stránkách se můžete přihlásit do e-mailového kurzu optimalizace webových stránek).

Závěr

Toto je 14 základních forem reklamy, samozřejmě existují další způsoby, jak zvýšit svou návštěvnost, nebo různé kombinace výše uvedených forem reklamy. O těch si povíme později, prozatím přeji pěkný víkend, plný úspěšného zvyšování návštěvnosti vašeho webu :).

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!