Optimalizace webových stránek – Off-page faktory

Optimalizace webových stránek - SEO

V minulém článku jsme si objasnili všechny on-page faktory mající vliv na umístění vašich stránek ve výsledcích vyhledávání. Řekli jsme si, jak je důležité věnovat pozornost volbě správných klíčových slov a frází a jak je efektivně umístit na důležitá místa na vašich webových stránkách.

Nyní je čas vysvětlit si důležitost off-page faktorů. I když budou vaše webové stránky dokonale optimalizované, můžete se setkat s tím, že se vám vaše umístění mezi výsledky vyhledávání nebude vůbec líbit. To proto, že off-page faktory optimalizace vašich stránek mají opravdu silný vliv na to, za jak hodnotnou budou vaši webovou stránku vyhledávače považovat. Naopak stránka, která má chabou on-page optimalizaci, ale nabízí hodnotný obsah, lidé na ní budou odkazovat na mnoha stránkách a doporučovat ji dalším čtenářům, může hravě vyskočit na první místo ve vyhledávání jen proto, že vzhledem k takovým referencím ji budou vyhledávače považovat za opravdu kvalitní stránku.

Celá off-page optimalizace je tedy postavená na zpětných odkazech, tedy takových, prostřednictvím kterých jiné stránky odkazují na vaše webové stránky.

Co považujeme za off-page faktory optimalizace webových stránek?

Rank vaší stránky

Už jsme si vysvětlili, že rank stránky je způsob ohodnocení dané webové stránky z pohledu vyhledávače. Každý vyhledávač používá své vlastní algoritmy pro stanovení ranku stránky (například Google používá PageRank, Seznam zase S-Rank apod.), které samozřejmě přísně tají. Toto hodnocení je dáno pro každou jednotlivou stránku vašeho webu. Každá webová stránka má vlastní rank – hodnocení. Čím lepší je hodnocení stránky, která na vaše stránky odkazuje, tím lepší to pro vás má efekt. Vyhledávače totiž předpokládají, že kvalitní stránky budou odkazovat opět na kvalitní stránky.

Zde si můžete zjistit svůj S-Rank, PageRank a JyxoRank.

Zpětné odkazy

Budování zpětných odkazů je ta nejnáročnější, nejzdlouhavější a zároveň nejefektivnější forma optimalizace vašich webových stránek pro vyhledávače. V jednom z budoucích článků pro vás připravuji kompletní návod na budování zpětných odkazů pro vaše webové stránky, proto si nyní vysvětlíme spíše teoretickou stránku této problematiky. Je několik kritérií, podle kterých se hodnotí váha zpětného odkazu mířícího na nějakou vaši webovou stránku:

  • Hodnocení webové stránky, která na vás odkazuje. Čím je stránka více považována vyhledávačem za autoritu ve svém oboru, tím větší přínos vám zpětný odkaz z takové stránky přinese. Nemá cenu se snažit získat co nejvíce zpětných odkazů ze stránek, které nepřinášejí uživatelům nic zajímavého a jsou jen zdrojem obrovského množství odkazů na komerční stránky.
  • Dobré umístění odkazující stránky ve výsledcích vyhledávání. Zde platí informace uvedené u předcházejícího bodu, tedy čím je stránka lépe hodnocená vyhledávači, tím větší hodnotu pro vás bude takový odkaz mít.
  • Relevantnost webové stránky vzhledem k vaší webové stránce. Vždy záleží na tom, čím se daná stránka zabývá. Pokud je stránka tématicky stejného zaměření jako vaše stránka, má takový zpětný odkaz mnohem větší efekt. Zabýváte-li se prodejem nářadí a odkáže na vás stránka, která popisuje recenzi vrtačky Narex, bude mít tento odkaz mnohem větší váhu, než když na vás odkáže stránka, která popisuje počítačovou hru.
  • Odkazy musejí být funkční. Samozřejmost, říkáte si, ale představte si, že změníte strukturu svých webových stránek, pozměníte názvy dokumentů a nemáte ani tušení, že na tyto dokumenty mohl někde někdo z nějakého webu odkazovat – to se stává poměrně často. V případě, že provádíte nějakou rozsáhlejší úpravu webu, snažte se vždy udržet funkční staré odkazy. Zachovejte takové staré stránky a přesměrujte je na nové. Pokud webovou stránku, na kterou vedou nějaké odkazy smažete, ztratíte tyto zpětné odkazy. Pokud staré stránky přesměrujete na nové nejvhodnější webové stránky vašeho webu, staré zpětné odkazy zůstanou stále funkční.
  • Klíčová slova a fráze v anchor textu (tedy v textu odkazu). Text, který na vás odkazuje, je velmi důležitý. Často se může stát, že vás vyhledávač najde pro nějakou hledanou frázi, přestože pro ni nemáte vůbec optimalizovaný web. A to jen proto, že prostřednictvím takového anchor textu na vás odkazují nějaké jiné stránky. V případech, kdy to můžete ovlivnit, se snažte, aby text odkazu byl co nejvhodnější pro danou webovou stránku, na kterou míří. To platí i v případě interních odkazů na vašem webu.
  • Stránka, na kterou zpětný odkaz vede – vždy by měla být zvolena ta nejvhodnější stránka vašeho webu. Ať už na vás odkazuje kterákoli stránka, vždy se pokuste zařídit, aby odkazovala na tu nejvhodnější webovou stránku vašeho webu vzhledem ke kontextu. Není vždy nejlepším řešením, aby zpětné odkazy vedly na vaši domovskou stránku. Pokud někdo bude hledat nějaké informace, které jsou umístěny někde hlouběji ve vaší webové struktuře, a někdo odkáže uživatele na vaši domovskou stránku, může se stát, že uživatel, pokud rychle nenajde co hledá, váš web opustí. A už se pravděpodobně nevrátí.
  • Stránka, která na vás odkazuje, by měla odkazovat na další kvalitní stránky v daném oboru. Stejně jako vám se zvedá autorita tím, že na vás odkazují stránky, kterých si vyhledávač váží, stejně tak to funguje i u stránek, které odkazují na stránky jiné. Pokud webová stránka na téma X odkazuje na jinou stránku, která se také zabývá tématem X, vyhledávač předpokládá, že pokud bude tato stránka odkazovat na vás, pak se i vaše stránky zabývají tématem X. Proto je dobré, aby stránky, na kterých jsou umístěny zpětné odkazy, odkazovaly i na jiné “autority” v oboru.
  • URL adresa odkazu. Jak jsme si řekli o url adresách, je důležité, aby tyto dávaly smysl. Chcete-li aby stránka, s recenzí nějakého kočárku odkazovala na stejný kočárek na vašich webových stránkách, je dobré aby byla v url adrese použita vhodná klíčová slova. Například recenze o kočárku ABC by měla odkazovat na vaši stránku, která by měla být pojmenovaná a umístěná na adrese: www.vasefirma.cz/kocar-ABC. Takto získáte opět body navíc za správná klíčová slova.
  • Pokud je na vás odkazováno pomocí obrázku, nebo grafického banneru, je důležité, aby tento grafický element obsahoval alternativní text “alt” a popis “title”. V těchto by měla být uvedená správná klíčová slova a fráze. Vyplnění těchto atributů zabere minimum času a přitom takový zpětný odkaz hned získá větší váhu. Je to jediný způsob, který může pomoci optimalizovat použitý grafický element, proto na něj nikdy nezapomínejte.

Mohou zpětné odkazy poškodit vaše stránky?

Ne! Zpětné odkazy nemohou vaši stránku v žádném případě poškodit nebo vést k její penalizaci. Důvod je jednoduchý, nikdy nemůžete někomu zakázat aby na vás odkazoval. Pokud by vás zpětné odkazy mohly poškozovat, dovedete si představit, co by se dělo například s webovými stránkami politických stran.

UPDATE 2012: Ano, již se prokázalo, že po úpravách algortmů (zejména u Google) mohou zpětné odkazy poškodit váš web. Vyhýbejte se tedy zpětným odkazům na nekvalitních a spamových webech. Více informací v sekci o Google zvířátkách.

Zpětné odkazy jsou pro webové stránky velmi důležité, podle kvality a jejich počtu vyhledávače hodnotí autoritu vašeho webu. Pokud jsou vaše webové stránky na méně konkurenčním trhu, můžete si vystačit s kvalitní optimalizací on-page faktorů. V případě velké konkurence už vám nezbývá nic než začít tvrdě pracovat na budování kvalitních zpětných odkazů. O budování zpětných odkazů si povíme v jednom z budoucích článků.

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Do polí níže zadejte své jméno a e-mailovou adresu a získáte okamžitý přístup k e-mailovému rychlokurzu optimalizace www stránek a jako bonus obdržíte elektronickou publikaci Webové stránky snadno & bez znalostí, která vám objasní základy správně vytvořených www stránek i když jste naprostým laikem v oboru.


Váš e-mail nebude poskytnut žádné třetí straně. Sám nesnáším spam!

1 komentář u Optimalizace webových stránek – Off-page faktory

  1. Pingback: Optimalizace webových stránek | PR články zdarma

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jako jméno uvádějte prosím své opravdové jméno nebo přezdívku. Komentáře, které místo jména obsahují název firmy, webových stránek nebo klíčová slova jsou automaticky mazány!